SolarEdge eerste merk omvormers die terugleveren stopt bij negatieve prijzen

1 januari 2024

SolarEdge introduceert als eerste merk omvormers de mogelijkheid om het terugleveren van zonne-energie automatisch te stoppen bij negatieve prijzen. ‘Negative Rate Optimization’ noemt SolarEdge het. Wij zijn hier enthousiast over. Het is voor het eerst dat het voor een grote groep gebruikers makkelijk wordt om te voorkomen dat je geld moet betalen aan je energieleverancier voor het terugleveren van stroom. En niet onbelangrijk: het is goed voor de energietransitie dat er bij overcapaciteit van zonnestroom wat teruglevering automatisch kan worden gestopt!

Wat is het probleem van negatieve energieprijzen?

Er zijn in Nederland steeds meer zonnepanelen. Wanneer de zon schijnt en er veel zonnestroom wordt geproduceerd, en tegelijkertijd de vraag naar stroom relatief laag is, kan het zijn dat de overcapaciteit zo groot is dat je betaalt wordt om stroom te gebruiken. De stroom moet immers ergens heen. De andere kant van de medaille is dat je moet betalen wanneer je stroom wilt terugleveren. Er is immers overcapaciteit. Dit wordt aangeduid als negatieve energietarieven.

Betalen om stroom terug te leveren, dat wil je voorkomen. Maar zoals we in aflevering 7 van de Groene Nerds al concludeerden, maken omvormers het zelf niet mogelijk om automatisch uit te schakelen bij negatieve energieprijzen. En dat is stom. Tot nu dan, want SolarEdge introduceert als eerste een functie om dit wél mogelijk te maken.

Hoe werkt het?

Negative Rate Optimization is een nieuwe functie die beschikbaar is in de nieuwste versie van de software voor SolarEdge omvormers. De functie werkt als volgt. Wanneer de functie is geactiveerd en de prijs van elektriciteit daalt tot onder nul, treedt de functie automatisch in werking en stopt het terugleveren van zonnepanelen aan het net.

Wel is het van belang om de juiste prijsopbouw in te stellen voor de functie. Onze energiebelasting, de btw en de opslag van de energieleverancier bepalen immers wat jouw uiteindelijke prijs is, en dus wanneer de prijs voor jou negatief is. Dit doe je in onderstaand stappenplan bij stap 4.

Je hoeft geen app of firmware te updaten om toegang te krijgen tot deze nieuwe functie, hij is automatisch beschikbaar in de mySolarEdge app.

Kanttekeningen

  • De functie is beschikbaar voor alle 1-fase en 3-fase Home Wave en Home Hub omvormers, evenals voor alle zakelijke 3-fase omvormers en Synergy omvormers.
  • De functie werkt onafhankelijk van of je nu een Inline Meter hebt voor je omvormer
  • Mocht je een thuisaccu aan je omvormer hebben gekoppeld, dan kan je die wel blijven opladen.

Hoe activeer je de optimalisatie voor negatieve energieprijzen voor je SolarEdge omvormer?

Volg deze 5 stappen om ervoor te zorgen dat bij negatieve energietarieven je SolarEdge omvormer stopt met terugleveren. Je kunt ook onderstaande video volgen.

Stap 1
Open mySolarEdge, tik op de menuknop en klik op Instellingen.

Stap 2
Tik op utility rates en kies Wholesale Market Rates (ENTSO-E) in de Utility Provider.

Stap 3
Stel de utility provider voor het exporttariefplan in op Wholesale. De instellingen voor Dynamische tarieven worden geactiveerd.

Stap 4
Schakel de functie Negative Rate Optimization in en voeg de aanvullende kosten (energiebelasting, opslag van je energieleverancier) toe aan de kale inkoopprijs.


Sinds de update in mei 2024 kun je ook de btw apart ingeven. Bij aanvullende kosten vul je de optelsom van de energiebelasting en opslag van je energieleverancier in (zonder btw). De 21% vul je bij BTW in.

Stap 5
Klik op Opslaan.
Je omvormer is nu ingesteld voor negatieve tariefoptimalisatie.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

50 reacties op “SolarEdge eerste merk omvormers die terugleveren stopt bij negatieve prijzen

  1. arjan jan 4, 2024

    Interessant! Ik zit bij mij in de settings alleen even af te vragen wat hier bijvoorbeeld voor Tibber zou moeten staan bij de aanvullende kosten. Is dat de 0.018 opslag?

    • Ja dat is de opslag voor Tibber. Maar je hebt ook nog energiebelasting, en btw. Zie voor de prijsopbouw van TIbber: https://doe-duurzaam.nl/dossier/dynamische-energietarieven/energieleverancier-tibber/.

      • Arjan jan 4, 2024

        Ik zal eens e.e.a. invullen. Heb het nu via HA en modbus maar dit is handiger denk ik.

      • Tonnie jan 8, 2024

        Over het deel boven mijn eigen verbruik (teruglevering) betaal ik toch geen energiebelasting, over het deel eigen verbruik wel. Dan moet je toch eigenlijk twee momenten van (deels) afschakelen hebben i.v.m. andere kosten?

        • Ik denk waar jij op doelt is de ‘vermindering energiebelasting’. Voor een deel van de energie die je gebruikt betaal je géén energiebelasting. Op het totaalbedrag aan energiebelasting krijg je korting. Dit heet de ‘vermindering energiebelasting’. Die korting is in 2024 €631,39 per elektriciteitsaansluiting.

          Als je alleen stroom gebruikt, dan is dat goed voor zo’n 5.800 kWh. En dat is alleen netto verbruik, dus na aftrek van je teruglevering.

    • Ik heb deze functie ingeschakeld, maar ik het werkt niet. De panelen schakelden niet uit bij negatieve energieprijs.

  2. Werner Mostert jan 7, 2024

    Enphase kan dit tegenwoordig ook. Je moet dan wel een Installer Login (of eigenaar zijn) van je zonnepanelen. Vervolgens kan je met de HACS integratie van Vincent Wolsink https://github.com/vincentwolsink/home_assistant_enphase_envoy_installer met behulp van Home Assistant via je eigen automatisering je Zonnepanelen uit en aan zetten via b.v. het uitlezen van de Dynamische Tarieven add-on in Home Assistant.

    • Hi Werner, interessant dat er nu een integratie is! Daarvan was ik nog niet op de hoogte, daar ga ik eens naar kijken.

      Ik heb hier wel op andere manieren al naar gekeken. Het vervelende is dat je dus zo’n account voor installateurs moet hebben. Dan moet je als consument ook je installateur loslaten uit je account. Dat willen de meeste mensen uit, en dat begrijp ik ook.

      • Werner Mostert jan 19, 2024

        Hi Danny,

        Je kan Enphase Nederland Support bellen, die zetten zo jou eigenaars account gratis om naar een Installer Login account.

        Nadeel is dat je alleen je leverancier er niet meer bij kan, maar ja, in welk geval zouden ze er bij moeten? Als er iets aan je installatie moeten ze toch langs komen, en anders deel je toch je login gegevens?

  3. Na deze berichtgeving heb ik bericht ontvangen van SolarEdge.

    Er komt een update aan, waarbij je ook de btw apart kunt invoeren. Dat is wel zo handig, omdat btw geen vast bedrag is maar een percentage (21%). Daarom kun je nooit het exacte bedrag benaderen met de mogelijkheden van nu. Maar dat kan straks dus wel.

  4. Kees Schipper jan 26, 2024

    Begrijp ik het goed: als ik nog steeds mag salderen met de energiebelasting en btw, dus ik per jaar meer verbruik dan teruglever, dan “verdien” ik nog steeds een beetje als de prijzen bijv. 5ct negatief zijn want ik saldeer dan nog de energie belasting en btw? Wat vul ik dan in als kosten in deze app van Solaredge: 13,4ct minus de terugleverkosten van mijn Frank Energie dynamisch contract 3,5ct dus per saldo iets minder dan 10ct?
    Ik kan geen negatief getal invullen.

    • Ha Kees, dat klopt. Pas als het geheel van (energieprijs+opslag v/j energieleverancier+energiebelasting)*21%btw < 0 is, dan pas ga je echt betalen. Bij 'additional fees' geef je de kosten aan die jij moet betalen, exclusief de energieprijs. Dus 10,88 (energiebelasting) + 2,10 (opslag Frank Energie) = 15,70 cent. Deze methode is niet helemaal waterdicht, omdat je nu niet de btw over de energieprijs meetelt. Maar SolarEdge kan nu nog geen percentages aan, iets wat de btw natuurlijk wel is. Dus beste wat je nu kunt doen is 15,70 cent instellen.

      • Willem apr 15, 2024

        Hoi Danny, ik begrijp het stukje opslag eigenlijk nog steeds niet. Ik zie de toegevoegde waarde niet om dit in te vullen in de SolarEdge app. Als de prijs negatief is, dan maakt het toch niet uit hoeveel hij negatief is? Zodra de marktprijs onder de €0,- komt gaat de SolarEdge stoppen met leveren, ongeacht de opslag op het tarief, toch?
        Of mis ik iets? Mvg Willem

        • Dat is het verschil tussen
          1) de inkoopprijs van stroom, en
          2) de all-in prijs van stroom

          Op https://doe-duurzaam.nl/dossier/dynamische-energietarieven/ zie je hoe de prijsopbouw er voor dit uur uitziet (scroll naar ‘Opbouw van de energieprijs’). Het rode deel is de inkoopprijs, de rest zijn bijkomende kosten, zoals opslag vd energieleverancier, btw, en energiebelasting, die je óók moet betalen voor een kWh. De inkoopprijs kan dus gerust -0,03 euro zijn (-3 cent), maar inc. alle andere kosten moet je dan nog steeds betalen voor een kWh.

  5. Pedro feb 2, 2024

    Toert de omvormer het vermogen dan ook terug, zodat je wel PV stroom levert aan je eigen gebruikers?

  6. Maar kan je, als er niet meer wordt teruggeleverd, zelf nog wel de energie van de panelen gebruiken? Ik heb geen dynamisch contract maar wil zodra Eneco ook met tarieven zoals van de bron gaat komen een maximum stellen om niet in een hoge groep terecht te komen. Had al info gevonden om dit in de omvormer in te stellen.
    Technische vraag nog, als je zelf nog wel gebruik kan maken van de panelen, waar laat de omvormer de overproductie dan wel?

    • Korte antwoord: nee.

      Iets meer uitleg: als je deze instelling aan zet, dan leveren de zonnepanelen geen stroom meer. Als jij dan dus je vaatwasser aanzet, dan haalt hij stroom van het net ipv van je zonnepanelen.

      Wb je tweede vraag: als je zonnepanelen wél stroom leveren, dan gaat het eerst naar jouw apparaten, en daarna naar het stroomnet. Stroom moet immers altijd ergens heen.

  7. Bassie feb 13, 2024

    Als je deze functie activeert, de stroom prijzen zijn negatief en je hebt GEEN thuisaccu. Kan je dan nog gebruikmaken van de stroom die je op dat moment opwekt met je zonnepanelen?

  8. Hoi Danny,

    Ik zit hier toevallig naar te kijken en heb een vraag over de aanvullende kosten. In de Tibber app zie ik dat vandaag de stroom prijs 15 cent is inclusief de kosten en exclusief 0 cent. Zijn de aanvullende kosten dan simpelweg 15 cent?

    Vriendelijke groet,

    Tom van Veen

  9. Vijverberg apr 9, 2024

    Hoe de SolarEdge app in te stellen bij een zonnedak van een energiecooperatie? Voor elk kWh krijgt de participant € 0,13 energiebelasting terug van zijn energieleverancier dus ook bij lage negatieve prijzen is de levering aan het net nog steeds interessant. Kan de app zo ingesteld worden zodat bijv. bij negatieve prijzen lager dan bijv. € 0,12? de panelen worden uitgeschakeld (rekening houdend met de opslag en BTW e.d.)? Als ik heb juist heb wordt voor de levering aan het net geen energiebelasting in rekening gebracht door de afnemer dus die vervalt toch in jouw formule ((energieprijs+opslag+energiebelasting)*21%BTW kleiner dan 0)?

    • Volgens mij is het bij de energiecorporatie exact hetzelfde als bij consumenten (en bij mij).

      De energiebelasting is 10,88 cent *zonder btw*
      De energiebelasting is 13 cent *met btw*

      Door in de app 13 cent in te geven, zal de prijs voor terugleveren pas écht negatief zijn als die onder de -13 cent komt. Dan pas zal de omvormer uitgaan.

      • Karin mei 13, 2024

        Volgens mij moet je de energieblasting niet meetellen als je verbruik onder de 4800 kwh ligt. Door de vermindering energiebelasting betaal je dan namelijk geen energiebelasting dat jaar voor stroom.

  10. Ellen apr 12, 2024

    Beste Danny,

    Hoe kan ik nu in de app zien dat het terugleveren ook daadwerkelijk gestopt is?

    • Hi Ellen,

      Dat is een goede. Bij mijn omvormer (ik heb een ander merk) zie ik het als volgt:
      – Op het moment dat het gebeurt is het terugleververmogen vrijwel 0
      – Als ik in de grafiek kijk, dan zie ik daad een ‘gat’. Als volgt:

  11. Michiel apr 22, 2024

    Hi Danny,

    In de Solaredge-app heb ik aangegeven dat de opslag €0,18 is. Echter, bij de (kale) energieprijs van -0,03 sloegen de panelen al uit. De app lijkt dus geen rekening te houden met mijn opslag. Doe ik iets verkeerd of zit dit nog niet lekker in de app?

    Groet Michiel

    • Ha Michiel,

      Vreemd, het lijkt me niet dat je iets verkeerd doet. Het is wel zo dat de functie ‘Negatieve tariefoptimalisatie’ aan moet staan. Maar ik ga er vanuit dat je dat gedaan hebt?

      • Michiel apr 22, 2024

        Zeker, maar die heb ik tijdelijk weer uit gezet omdat de panelen uit gingen bij €-0,03. Ik ga er nog even mee goochelen. Deze week vermoedelijk niet te testen door de hogere prijzen.
        Dank voor zover.

    • Michel,

      Hier exact dezelfde ervaring. Zodra de kale stroomprijs negatief wordt, schakelt de omvormer uit. Instellingen:
      – opslag: €0,154
      – Negatieve tariefoptimalisatie: ‘aan’

      Je zou dan verwachten dat de omvormer stopt bij een kale stroomprijs van -€0,154. Immers ‘onder de streep’ kost het mij dan pas geld. Maar dat lijkt niet het geval.

      Vandaag tussen 13:00 en 15:00 uur zijn de kale prijzen -€0,20. Nog maar eens verder experimenteren.

      Nb @solaredge: hoe moeilijk kan het zijn!? Het enige wat bij de gebruiker varieert is de opslag die de energieleverancier rekent (NextEnergy: €0,02210 / kWh). Alle andere input (kale stroomprijs, btw, energiebelasting) is voor iedereen gelijk!

      • Ik merk dat dit hier ook niet werkt. Vandaag de functie aangezet en ik zit bij Tibber dus had 0,13 opslag ingevoerd (belastingen etc.) Maar merk dat hij nu nog steeds “uitstaat” terwijl hij naar mijn mening vanaf 15:00 weer aan had gemoeten.

        Ik kijk het komende tijd even aan anders zet ik het maar weer uit tot het wel goed werkt.. Was leuk geweest!

        • Aan iedereen die hier vandaag (1 mei 2024) reageert op het uitzetten van de SolarEdge omvormer via de app: het werkt niet goed op dit moment. SolarEdge is er mee bezig.

          Vanuit SolarEdge horen wij het volgende:
          “Er is een probleem in onze nieuwste configuratie en daar heeft iedereen last van die kortgeleden de settings aangepast heeft. Mogelijk maar 1/10 van de gebruikers die het aan hebben gezet. Door een fout aan de kant van SolarEdge wordt de nieuwe configuratie niet goed overgenomen. Er wordt aan gewerkt.”

      • Aan iedereen die hier vandaag (1 mei 2024) reageert op het uitzetten van de SolarEdge omvormer via de app: het werkt niet goed op dit moment. SolarEdge is er mee bezig.

        Vanuit SolarEdge horen wij het volgende:
        “Er is een probleem in onze nieuwste configuratie en daar heeft iedereen last van die kortgeleden de settings aangepast heeft. Mogelijk maar 1/10 van de gebruikers die het aan hebben gezet. Door een fout aan de kant van SolarEdge wordt de nieuwe configuratie niet goed overgenomen. Er wordt aan gewerkt.”

  12. Dennis apr 26, 2024

    Dit is goede informatie. Kun je aangeven welke opslagkosten ik moet invoeren als je klant bent bij ANWB energie? Of kun je een voorbeeld geven wat en hoe je dit moet berekenen? Kun je ook aangeven of de dynamische tarieven die de app gebruikt incl. of excl. btw zijn?

    • Ha Dennis, je kunt inderdaad dynamische energietarieven aangeven. Hij pakt dan de kale energieprijs. Maar je hebt in NL ook energiebelasting, opslag vd energieleverancier en btw. Je kunt nu echter alleen een vast bedrag bovenop de kale energieprijs ingeven, terwijl btw een percentage is. Dus helemaal juist gaat het niet zijn. Bij ANWB is de opbouw als volgt:

      (kale energieprijs van dat uur + 0,04 cent/kwh opslag ANWB + 0,10880 energiebelasting) * 1,21 voor de btw. Je kunt dat hier altijd checken: https://doe-duurzaam.nl/dossier/dynamische-energietarieven/.

      Ik zou 0,18 euro (18 cent) ingeven, dan zit je aardig goed.

  13. Is deze optie ook interessant wanneer ik een vast energiecontract heb?

    • Op dit moment niet Cees. Wat je terugkrijgt voor het terugleveren van stroom wordt steeds minder, maar het is wel altijd positief. Pas als je moet betalen om terug te leveren heeft dit zin.

  14. Joop van de Panne mei 1, 2024

    Vandaag een aantal uren met negatieve tarieven. De omvormer schakelt nu UIT als het uurtarief onder €0 komt. Negatieve Tariefoptimalisatie staat AAN en mijn aanvullende kosten op €0,18 Eigenlijk zou de omvormer toch pas bij -€0,18 uit moeten schakelen en niet bij-€0,01 ???? Hoor graag jullie reactie

    • Aan iedereen die hier vandaag (1 mei 2024) reageert op het uitzetten van de SolarEdge omvormer via de app: het werkt niet goed op dit moment. SolarEdge is er mee bezig.

      Vanuit SolarEdge horen wij het volgende:
      “Er is een probleem in onze nieuwste configuratie en daar heeft iedereen last van die kortgeleden de settings aangepast heeft. Mogelijk maar 1/10 van de gebruikers die het aan hebben gezet. Door een fout aan de kant van SolarEdge wordt de nieuwe configuratie niet goed overgenomen. Er wordt aan gewerkt.”

  15. En daar is dan (eindelijk) de lang verwachte update van de SolarEdge app. Btw is nu separaat in te voeren.

    Vind het nog steeds onduidelijk welk bedrag ik nou moet invoeren bij ‘Aanvullende vergoedingen’. Ik wil graag dat de omvormer uitschakelt op het moment dat ik ‘onder de streep’ de min in ga.

    Aan de kosten kant bij terugleveren heb ik:
    – (negatief) kaal beurs tarief (excl. Btw);
    – inkoopkosten NextEnergy (incl. Btw): €0,0199/kWh;

    Aan de opbrengsten kant bij teruglevering heb ik:
    – energiebelasting (salderen) incl. BTW: €0,13165/kWh

    Wat zijn nou de ‘Aanvullende vergoedingen’ die ik in de SolarEdge app moet invoeren?

    Iemand?

    • Ha Kelly, wat goed om te horen dat die update er is. Ik ben wel geïnteresseerd in de screenshots, dan kan ik deze handleiding updaten. Ik mail je daar over.

      Wb je vraag:

      De kosten zijn in feite:

      (De kale energieprijs +
      Opslag van energieleverancier (NextEnergy in jouw geval) +
      Energiebelasting)
      *1,21 (btw) = totaalprijs

      Wat de exacte kosten zijn, vind je in de tabel op https://doe-duurzaam.nl/dossier/dynamische-energietarieven/. Daar zie je ook de opslagkosten van specifiek NextEnergy.

      • Ik vergat nog de belangrijkste toevoeging: SolarEdge leest de kale energieprijs. De opslag van NextEnergy en energiebelasting en btw moet daar dus nog bij.

        • Rob van Dijk mei 19, 2024

          Hallo Danny, net pas deze draad ontdekt en blij met je betrokkenheid en antwoorden!

          Ook recentelijk de SolarEdge instellingen aangevuld bij de nieuwe ‘negatieve tariefoptimalisatie’ functie en de panelen gaan idd uit bij een negatieve prijs. (Wel lijkt er een uur tijdverschil te zijn, vast iets met time-zones en CET of zoiets. Ik begrijp dat er nog andere bugs zijn, maar het begin is er..)

          Wel lastig te snappen welk tarief je moet invullen. Ik krijg nooit goed uitgelegd waarom niemand de ‘korting energiebelasting’ niet meeneemt/aftrekt bij deze ‘aanvullende vergoeding’..

          De eerste 631 euro=4800kw per jaar zijn ‘gratis’ qua belastingen en met mijn zonnepanelen krijg ik dit onmogelijk bij elkaar gestookt.. (geen EV).

          In mijn ‘dynamische’ factuur (leverancier is Hegg/Mijn Domein) wordt alles per uur (!) berekend en afgerekend (niet per maand of jaar), dus die 631 euro/365 dagen/24 uur = 0,72 per uur krijg is altijd (!), ook al gebruik ik NUL-Kw en lever ik zelfs terug..

          Ik hoop dat niemand dit leest, maar al met al verdien ik dus op de Energiebelasting: op mijn recente afrekening over vorig jaar: betaald +/- 300,- euro energiebelasting bij ‘variabele kosten’, korting bijna 600,- euro bij ‘vaste kosten’.

          Moet ik nu zelfs een negatief bedrag invoeren als ‘aanvullende vergoeding’ in de SolarEdge app? Is Energiebelasting voor veel mensen, gedurende veel maanden, een non-issue?
          Net ook een lang en doordringend ‘gesprek’ gehad met en Zonneplan AI-machine: die zegt uiteindelijk dat de korting per maand ver-/berekend wordt, maar wat nu wettelijk is, is me onduidelijk.

          Een leuke hoofdbreker, die negatieve tariefoptimalisatie.. 🙂