Heb je een GoodWe omvormer en wil je hem uitzetten of de teruglevering van zonne-energie beperken bij dynamische energieprijzen? Dan zit je goed. In tegenstelling tot veel andere fabrikanten biedt GoodWe tal van manieren om je met je inverter te communiceren. Vooral omdat GoodWe omvormers een lokale API hebben die je met je domotica naar keuze kunt aanroepen. Daarnaast kun je ook met modbus communiceren en kun je hem ook handmatig via het display en een app uitzetten of dimmen.
Geschikt voor
Succesvol getest met
Met dank aan
Universele methoden om je omvormer uit te schakelen
In dit artikel focussen we ons op de manieren om specifiek een GoodWe omvormer te laten stoppen met het produceren van zonne-energie. Er zijn ook nog een aantal universele methoden die je kunt toepassen om je omvormer uit te schakelen. Zo kun je de groep in de meterkast uit te zetten of de lastscheider omzetten om in een klap je omvormer uit te schakelen. Door een slimme stroomonderbreker te koppelen met je domoticasoftware kun je hem ook met automatiseringen uitschakelen. Meer over deze universele methoden lees je in het dossier zonnepanelen uitzetten.
De zonnepanelen uitzetten via het LCD/LED-scherm
De eerste mogelijkheid die je hebt om je GoodWe omvormer uit te schakelen is met het LCD/LED-display. Het design van de GoodWe omvormers wisselt. Bij sommige types heb je maar 1 knop waarmee je door het menu kunt navigeren. Andere modellen beschikken over meerdere knoppen (vorige, volgende, bevestigen en terug). Dat laatste navigeert een stuk prettiger.
Zet de terugleverbeperking aan door deze stappen te volgen:
- Ga naar configuratie en kies Advanced.
- Er zal je gevraagd worden om een wachtwoord. Standaard is dat 1111.
- Kies Power Limit en pas deze aan naar ON. Sla op.
- Na opslaan verschijnt er een percentage in het ‘ON’ veld. Kies nogmaals het veld ‘ON’ om deze waarde aan te passen.
- Nu kun je de Power Limit Value aanpassen. Dit is een percentage van de maximale capaciteit. 100% betekent dat je maximaal teruglevert, 0% betekent dat je niks teruglevert.
Ben je meer visueel ingesteld dan kun je ook deze video volgen (begint automatisch bij het stuk over het instellen van de terugleverbeperking):
De zonnepanelen uitzetten via web of app
Zoals vaker met Chinese merken is het een weerwar van portals en apps. Voor de nieuwe omvormers geldt dat de SEMS Portal bedoeld is om de performance van de zonnepanelen te monitoren. Zodra je wat wilt gaan instellen, dan heb je de SolarGo app nodig.
De zonnepanelen uitzetten met de SEMS Portal
De SEMS Portal app is beschikbaar voor zowel via de App Store voor Apple-gebruikers als via de Play Store voor Androidgebruikers. Niet alle GoodWe omvormers ondersteunen de app. Voor modellen die dit niet ondersteunen kan je het ook via de browser doen.
We gaan als volgt te werk:
- Zoek het serienummer van je omvormer op. Deze staat aan de rechterzijkant van de omvormer. Begint je serienummer met een 9, dan kunnen we de de SEMS app gebruiken. Begint je serienummer met een 1, 3, 6 of 8 dan koppelen we via de browser met de omvormer.
- Download de app
- We beginnen met het verbinding maken met de omvormer via WiFi Direct. Ga bij de omvormer in de buurt staan en zoek naar een WiFi netwerk met Solar-WiFi in de naam. Maak verbinding.
- Vervolgens zal je om een wachtwoord gevraagd worden. Het standaardwachtwoord is 12345678.
- Open de app (voor de browserversie: zie stap 8)
- Kies in het hoofdscherm ‘wificonfiguratie en log in
- De app checkt vervolgens de WiFi-verbinding met je omvormer, en gaat automatisch naar de volgende stap: het verbinding maken met je ‘normale’ lokale WiFi-netwerk. Selecteer hier jouw netwerk uit de lijst en vul het wachtwoord in.
- Kun je de SEMS app niet gebruiken met jouw omvormer, dan maak je verbinding met de browser. Open de browser op je smartphone of laptop en ga naar 10.10.100.253 of 10.10.100.254 (het adres is afhankelijk van je omvormer).
- Vervolgens dien je een gebruikersnaam en wachtwoord in te geven. De standaard gebruikersnaam is admin, en het standaardwachtwoord is eveneens admin.
- Na inloggen klik je in dit overzicht op ‘start setup’
- In de volgende stap selecteer je je eigen WiFi-netwerk, en maak je daarmee verbinding. Nadat de verbinding gelukt is rond je de setup af door op ‘Complete’ te klikken.
- Als de setup via de app of browser gelukt is, dan zou ter bevestiging de power-indicator op de omvormer constant geel-oranje verlicht moeten zijn.
Als je meer visueel bent ingesteld dan kun je het ook met onderstaande video doen:
Nu is het tijd om de teruglevering van de omvormer te stoppen in de SEMS Portal app. Mocht het zijn dat je in het vervolg van deze handleiding niet alle opties hebt, dan kan het zijn dat je een account met bezoekersrechten hebt, in plaats van eigenaarsrechten. Neem contact op met GoodWe om je account te laten omzetten naar eigenaarsaccount.
We gaan verder. Open het portaal, en klik in het hoofdmenu op ‘Configureren’. In het configuratiescherm is er de optie ‘Start/Stop’.

Als je daar op klikt krijg je twee opties te zien: 1) Omvormer opnieuw starten (Inverter restart) en 2) Stoppen met opwekking (Inverter stops generating electricity). Je kunt de teruglevering stoppen door op ‘Uitvaltijd’ (Downtime) te klikken. Dat klinkt alsof de omvormer tijdelijk stopt met terugleveren, maar dat vooral een kwestie van een slechte vertaling. De omvormer stopt met terugleveren, en als hij wel weer mag terugleveren dan moet je hem ook weer zelf aanzetten.

Het uitschakelen via de SEMS portal werkt standaard lokaal via wifi. Voor buitenshuis uitschakelen (dus als je niet eigen wifi zit) dien je een update aan te vragen bij GoodWe. Je hebt daarvoor namelijk ARM update naar versie 16 nodig. Neem contact op met GoodWe Benelux, en geef aan dat je je omvormer op afstand wil afschakelen vanwege negatieve energieprijzen.
De zonnepanelen uitzetten met de SolarGo app
SolarGo is een app die communiceert met je omvormer via bluetooth, WiFi of 4G/GPRS. De app is beschikbaar voor iPhone of Android.
- Start de app en stel de taal in
- Vervolgens ga je verbinding maken met je omvormer. Dat kan via WiFi of bluetooth. Voor verbinding via WiFi gelden dezelfde stappen als voor de SEMS Portal, zie hierboven.
- Nadat je verbinding hebt, kun je inloggen. Kies om in te loggen als eigenaar of installateur. Het standaard wachtwoord is 1234.
- Als je omvormer ook met de cloud kan communiceren, kun je ook je omvormer via internet aansturen. Kies dan linksboven in plaats van ‘Local’ voor ‘Cloud’. Je moet vervolgens je serienummer scannen om verbinding te maken.
Om de teruglevering in te perken, ga je in de app naar Home > More > Advanced Setting > Power Limit Settings. Door ‘Export/Power Limit’ aan te zetten kun je de teruglevering beperken. Vervolgens kun je de teruglevering beperken op basis van het percentage van het totale vermogen of door het maximum wattage op te geven.

De omvormer slim uitschakelen via een lokale API
GoodWe is de groene nerds goedgezind. Het heeft een API beschikbaar gemaakt die lokaal aan te roepen is. Perfect om te gebruiken in combinatie met je domoticasoftware naar voorkeur.
Als het niet lukt om met onderstaande methoden te verbinden met je omvormer, ondanks dat je model wel geschikt is, dan kan het zijn dat je een verouderde ARM firmware hebt. Je kunt de fabrikant dan vragen om je ARM firmware te upgraden, zodat je via UDP kunt communiceren met de omvormer.
Via de lokale API verbinden met je omvormer werkt mogelijk ook met andere types die niet hierboven genoemd worden. Zolang de omvormer maar via UDP poort 8899 kan communiceren via een van de ondersteunde communicatieprotocollen. De stijlregel is dat als hij werkt met een officiële app (SEMS Porta, PvMaster, SolarGo), de kans groot is dat het integraties ondersteunt.
Voorwaarde om met je omvormer te communiceren is door hem te verbinden met je lokale netwerk. Dat kan via WiFi, via de hierboven genoemde stappen, of door je omvormer via de ethernetpoort met een kabel met je lokale netwerk te verbinden.
De omvormer slim uitschakelen via integratie met Home Assistant
Voor Home Assistant is er een standaardintegratie beschikbaar. Zo zien we het graag! Deze integratie is hier op de website van Home Assistant te zien. Klik daar op de ‘Add integration’-knop om de integratie naar lokale Home Assitant te downloaden.
Of ga naar je lokale Home Assistant, en:
- Ga naar Settings > Devices & Services
- Klik rechtsonder op ‘Add integration’
- Zoek en selecteer ‘GoodWe inverter’ en voltooi de installatie
Na de installatie krijg je er een aantal entiteiten bij. Welke entiteiten, dat hangt af van je omvormer. De integratie haalt standaard elke 10 seconden nieuwe data op van de entiteiten. Bij de ET/EH-reeks heb je de beschikking over de volgende sensoren:
- Meter Total Energy (export)
- Meter Total Energy (import)
- Total PV Generation
- Total Battery Charge
- Total Battery Discharge
In Home Assistant is een configuratie-entiteit beschikbaar waar je de ‘Grid export limit’ kunt instellen. Dit is een mooie slider, waarbij je de teruglevering beperkt door de slider naar links te bewegen. Als je de slider op 0% zet dan gaat het vermogen naar 0 en 100% is volledige capaciteit. De slider kun je toevoegen aan je dashboard zodat je hem makkelijk kunt bedienen.

De omvormer slim uitschakelen via modbus
Modbus is een protocol waarmee apparaten met elkaar kunnen communiceren. Het is een open protocol en is dus niet aan merk gebonden. Modbus is in eerste instantie gemaakt om via een seriële datalijn te communiceren maar later is hier ook TCP/IP (ethernet) bijgekomen, wat het protocol nieuw leven heeft ingeblazen. Deze methode vraagt om beduidend meer technische vaardigheden dan de API-methode. Maar uitschakelen via de modbus is in de kern relatief eenvoudig, en is universeel (werkt met alle types). We gaan de omvormer in dit stappenplan aan- en uitzetten met een Fibaro-Smart-Implant FGBS-222, welke we via Homey bedienen. Maar het is ook zo in Home Assistant te gebruiken.
Stap 1: De communicatiepoort
Voor de handleiding maken we gebruik van de communicatiepoort. Dit betreft de RS485 poort, die bestaat uit 8 aansluitpunten.

Stap 2: Maak de 8-polige terminalstekker open
(vanaf het moment dat de terminalstekker is losgekoppeld van de omvormer, staat deze op “waiting” = zonnepanelen zijn uitgeschakeld.)

Stap 3
Verwijder de weerstand (15kΩ) tussen poort 7 en 8 en het groene kortsluitkabeltje (0,75mm2) tussen poort 4 en 5.

Stap 4: 2-aderig snoer aansluiten
Poort 4 en 5 worden gebruikt voor uitschakelen van de opwekking. Sluit een 2-aderig snoer aan op poort 4 en 5 (0,75mm2 lijkt een goede dikte van de kabel).

Dit is in feite datgeen wat je nodig hebt om het apparaat te laten stoppen met terugleveren. Wanneer je enkelpolige schakelaar aan het eind van het 2-aderige snoer zou aansluiten, zo je daarmee handmatig zo de zonnepanelen aan of uit kunnen zetten.

Stap 5: Slimme schakelaar maken
In plaats van data we de omvormer handmatig met een fysieke schakelaar aan of uit zetten, willen we dit met een slimme schakelaar doen, zodat we deze kunnen aansturen met bv. Homey of Home Assistant.
Hiervoor maken we gebruik van een Fibaro Smart Implant FGBS-222. Ook hebben we een 12V (2A) netvoeding nodig. Eventeel een rode knipperLED met voorschakelweerstand van 560Ω met enkele stukjes schakeldraad en een kleine behuizing.

Qua gereedschap dien je een soldeerbout met soldeer, krimpkousen en een striptang klaar hebben liggen.
Je sluit de kabels op de slimme implant als volgt aan:

Stap 6: Homey apps downloaden
Pak Homey erbij, en download de apps Fibaro (voor de smart implant) en Power by the Hour (voor de dynamische energieprijzen).
Stap 7: Fibaro Smart Implant FGBS-222 koppelen met de Fibaro-app
Start de Fibaro app, voeg een nieuw device toe en voeg de FGBS-222 toe.
Stap 8: Maak de flows voor het automatisch aan- en uitzetten van de zonnepanelen
Maak twee nieuwe flows aan om de omvormer aan en uit te zetten. Uit, wanneer er sprake is van negatieve energieprijzen. Om de prijs vast te stellen gebruiken we de Power by the hour app. Stel de prijs in zoals jij die betaalt bij je energieleverancier. Maak hiervoor gebruik van de prijstabel van de dynamische energieleveranciers. In dit voorbeeld gebruiken we 13,166 cent.
Als aan die voorwaarde wordt voldaan, dan zet je Uitgang 1 van de Fibaro Smart Implant uit, en Uitgang 2 aan. Laat tussen deze twee 2 seconden vallen voor de verwerkingstijd. Voor het aanzetten gebruik je de omgekeerde waarden.
Handig is om het een extra voorwaarde toe te voegen, waarbij de de huidige status controleert. De flow kijkt bij het uitzetten van de zonnepanelen eerst of de zonnepanelen nu wel aan staan. Hij checkt dan uit Uitgang 1 aan staat, en Uitgang 2 uit. Voor de flow voor het aanzetten zijn de waarden andersom.

Stap 9: Check & uitvoeren
Tot slot aansluiten en controleren of alles naar behoren werkt. Als de zonnepanelen aan staan toont het display de waarde van de opgewekte stroom. De rode LED is dan uit.
Als de zonnepanelen zijn uitgeschakeld toont het display van de omvormer de tekst: “Waiting”. Dat is de juiste melding voor uitgeschakelde zonnepanelen. De rode LED knippert.


Als data-gedreven marketeer weet Danny als geen ander hoe je je energie thuis kunt managen. Zo laadt hij z’n elektrische fiets op als de zon schijnt. Dankzij zijn interesse in duurzaamheid en techniek kan hij je alles vertellen over een slimme, duurzame woning.
Via Solargo lukt ook niet. De opties “advanced settings” staat er niet bij. Wel staat er bij “operating parameters” en dan kan je kiezen “remote shutdown” maar die kan ik niet omzetten, wordt groen, maar zodra je die loslaat staat er “failed”. Nu gelukkig nog niet van toepassing dat we ze uit moeten zetten, maar wilde het alvast even proberen. Dan maar via de omvormer zelf kijken.
Vreemd. Welk type omvormer heb je?
Hoi Danny,
Ik heb precies hetzelfde probleem als Anouska. In mijn geval betreft het een Goodwe 4200D-NS omvormer.
Er wordt op een aantal plekken aangegeven dat met deze methode de teruglevering beperkt wordt, maar de omvormer “weet” toch helemaal niet of er überhaupt teruggeleverd wordt?
Hier zelf destijds ook onderzoek naar gedaan en daarvoor is een externe CT90 module nodig. Je ziet dat daar ook naar gerefereerd wordt in de solarGo app screenshot.
Bovenstaande methodiek beschrijft het beperken van de energieproductie; ongeacht of er aan het net wordt teruggeleverd.
Goed punt Gerwin. Ik schrijf er nu dit over:
“In Home Assistant is een configuratie-entiteit beschikbaar waar je de ‘Grid export limit’ kunt instellen. Dit is een mooie slider, waarbij je de teruglevering beperkt door de slider naar links te bewegen. Als je de slider op 0% zet dan gaat het vermogen naar 0 en 100% is volledige capaciteit. De slider kun je toevoegen aan je dashboard zodat je hem makkelijk kunt bedienen.”
Maar in die uitleg ga ik er vanuit dat je zelf kiest tot waar je hem limiteert, ongeacht wat je gebruik op dat moment is.
Ik ben zelf nu bezig om hem te baseren op je huidige energieverbruik. In de basis is het eenvoudig: je leest via de P1-meter uit wat je energieverbruik is, laten we zeggen 500w, en vervolgens stel je de grid limit export in op 500w.
Je moet hiervoor nog twee stappen extra doen:
1. Het energieverbruik van je P1-meter uitlezen
2. Met een automation het verbruik instellen als grid limit export
Nou, dit was één keer maar nooit weer. Via de app panelen kennelijk uitgezet (ik keek alleen rond), niet meer aan te krijgen en nu een foutmelding dat pv 16 strings niet overeen komen. Software update via goodwe en de leverancier hebben geen effect gehad. Nu moet er dus hardwarematig eea gedaan worden. Weet waar je aan begint als je gaat knutselen.
Sorry, dit had niet hier moeten komen te staan…
Ik heb in SolarGo wel de Power Limit toggle aangezet. In Home Assistant kan ik ook de power limit aanpassen, maar deze is in W, niet in %. Echter zie ik hiervan niets terug in hoeveel het vermogen van de omvormer. Ook wordt er nog steeds teruggeleverd. Als ik de waarde aanpas in Home Assistant, zie ik dat ook terug in SolarGo. Gisteravond heb ik wat met andere opties zitten kloten, zoals DRED, maar dan slaat de omvormer direct af, en moet ik hem handmatig powercyclen. Ik heb zelf een GW3600D-NS, aangesloten op één fase. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hi Sander,
Omvormers zijn daar inderdaad niet heel duidelijk in. In de handleiding wordt er gesproken over: “Set the value based on the actual maximum power feed into the utility grid.”. Dat leest inderdaad alsof je het wattage moet opgeven. Waar gaat het fout? Je geeft wel een wattage in, maar er gebeurt simpelweg niks?
Van de week heb ik wat dieper gegraven. Blijkbaar zit er een soort onderlimiet op de omvormer. Als ik een vermogen onder de 200W opgeef, dan levert hij altijd 200W (zolang de zon dit toestaat). Als ik bijvoorbeeld 50W opgeef, levert hij rond de 200W. Als ik 400W opgeef, levert hij ongeveer 400W. Er zit dus een minimaal leververmogen op. Best vreemd eigenlijk. Heb jij daar een idee over?
Bij andere omvormers zie ik meestal wel dat het teruggeleverde vermogen niet exact 0 is, maar meestal een paar kW. 50 klinkt dan wel hoog, maar wellicht is het idd een minimale waarde bij GoodWe… het zou kunnen, maar het sluitende antwoord heb ik niet.
Beste Danny,
In de SEMS portal app kom ik in een aantal stappen (omvormer > configureren > akkoord geven > configuratiemenu) bij een start/stop knop met twee opties: opnieuw starten en stoppen met opwekking (uitvaltijd). Werken deze via het internet?
Mijn omvormer GW3600-DS.
Hi Niek,
Die optie lijkt nieuw te zijn. Dat zou interessant zijn, omdat het nu mogelijk wel zou werken. Online kom ik ook wat plekken tegen waar men het nu over deze ‘downtime mode’ heeft. De API van GoodWe is sowieso een beetje een mysterie, omdat hij vrijwel ongedocumenteerd is. Maar deze downtime mode zit wel in deze integratie voor HACS: https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant.
Twee vragen:
1. Wat gebeurt er als je de ‘stoppen met opwekking’ functie gebruikt? Werkt het zoals verwacht?
2. Zou je eens kunnen kijken of je deze integratie met jouw omvormer zou kunnen laten praten, via deze integratie?
Ha Danny,
Via de wifi werkt het met de SEMS portal app wel en zoals verwacht, alleen aan/uit. Met de Solar Go app kun je de teruglevering beperken of uitzetten, maar dat werkt niet via het internet. SEMS portal werkte in eerste instantie met mijn telefoon en 5G niet. Na wat heen en weer “gepraat” met support is er een ARM update uitgevoerd en nu werkt het wel.
Ha Niek, dat is heel waardevol om te weten, voor andere gebruikers met hetzelfde modem! Kun je aangeven welke ARM update je daarvoor nodig hebt? En kun je een screenshot delen van de SEMS portal app met de optie om teruglevering aan/uit te zetten? Dan kan ik dat in het artikel opnemen.
Ha Danny, ik weet niet welke update erop is
In de SEMS portal app kom ik in een aantal stappen (omvormer > configureren > akkoord geven > configuratiemenu) bij een start/stop knop met twee opties: opnieuw starten en stoppen met opwekking (uitvaltijd).
PS. Waar kan ik screendumps uploaden?
Ik heb je even een mailtje gestuurd voor de screenshots.
Ik heb interesse om over te stappen naar Zonneplan/powerplay batterij. Ik heb echter al GoodWe converter voor mijn PV.
De “bot” op de site geeft aan dat ze Goodwe niet kunnen aansturen met powerplay. Hoe zou ik zoiets zelf kunnen inrichten dat de goodwe op de juiste momenten (powerplay AI) wordt op en afgeschakeld?
Hi JJ,
Ik heb dit thuis werken, op basis van dynamische energieprijzen. Is er sprake van negatieve energieprijzen, dan schakelt hij de omvormer uit. Ik zal het binnenkort opschrijven en hier publiceren.
Het werkt niet op basis van onbalans, wat Powerplay van Zonneplan wel doet. Onbalans is wat dat betreft wel een black box.
Dit zou super zijn, ik krijg binnenkort ook een accu van zonneplan en wil mijn zonnepanelen dan automatisch uitschakelen bij negatieve prijzen, zo kan de accu maximaal laden vanuit het net. Enig idee wanneer je hiermee komt? Alvast heel erg bedankt voor alle bovenstaande informatie, ik heb gelijk een update aangevraagd bij GoodWe:).
Contact met GoodWe ging erg snel. Eind ochtend gebeld en om 4 uur in de middag kreeg ik een telefoontje dat hij geupdate was. Ik zit nu op versie 19 en kan erop👍🏻. Ik ben erg benieuwd hoe jij hem nu automatisch laat schakelen op basis van de dynamische prijzen.
Dat werkt via modbus. Er komt wel wat bij kijken. We nodigen binnenkort iemand voor de Groene Nerds podcast uit om daar over te komen vertellen. Deze gast heeft het ook bij mij ingericht.
Super deze post.
Ik ben een Goodwe XS3000 omvormer, waar nu nog een gsm dongle aan hangt. Ga de ethernet versie bestellen om hem lokaal te kunnen managen.
Tof! Laat je weten wanneer het je is gelukt? Ben benieuwd.
Gelukt.
Heb de Wifi/Lan module aangeschaft. Maar dat is toch wel een prut apparaat.
Maar na wat klooien maar via de wifi aan het werk gekregen. Liefst via bedraad maar dat lijkt niet heel stabiel. En hij blijft naast verbinden nu met de wifi ook altijd in AP mode staan. Vervuiling van mijn wifi band niet zo blij mee.. maargoed. Hij broadcast maar lekker op zolder.
In HomeAssistant komen mooi die entiteiten te staan. Ik was bang de de slider met procenten zou gaan. Maar dat blijkt een slider tussen de 0 en 10.000 watt te zijn.
Morgen maar even uittesten als ik hem op waarde x zet, dat die dat dan ook daadwerkelijk doet.
Voor nu nog niet de noodzaak om mijn opbrengst / overschot te knijpen. Maar kan in de komende 9 maanden wel aan mijn automations werken voor ik het in februari wel nodig ga hebben.
So far goed om te horen! 💪🏻
Inmiddels hard-wired aangesloten. Viel na 1 dag van de wi-fi en kwam niet meer terug. Benieuwd of het nu wel blijft draaien.
Nu hopen op een zonnige dag zodat ik bijv. de export kan knijpen naar bijv. strak 2000W.
Het werkt.
De omvormer via bedraad ethernet werkt een stuk beter.
De export limit slider werkt op vermogen en niet op procenten gelukkig. En best “snel”.
Tof, heel goed om te horen!
Hallo Danny, bedankt voor de heldere uitleg! Allereerst lukt het uitschakelen gelukkig wel op afstand via de SEMS app (door middel van de vreemde “uitvaltijd” vertaling als knop). Fijn met de eerste negatieve prijzen morgen.
Echter zou ik het graag ook willen automatiseren in de toekomst, maar hier zie ik nog geen mogelijkheden in. Ik ben een Homey gebruiker, en er is geen app om de GoodWe aan te sturen (alleen uitlezen). Heb jij toevallig suggesties binnen mijn huidige set-up? Bedankt!
Goed om te horen, Koen!
Je bent goed op de hoogte, want inderdaad kun je met Homey uitlezen, maar niet aansturen. Ik hou in de gaten, maar heb helaas nog geen mogelijkheid voor aansturen voorbij zien komen…
Hallo,
Ik zou graag mijn gw3600dns van buitenshuis willen begrenzen of uit zetten vanwege negatieve stroomprijs. Klopt het dat dit via de sems portal app kan? Ik zie die functie niet in de app staan namelijk.
Ik gebruik nu lokaal de solargo app om de omvormer te begrenzen. Trouwens lukt dit niet als ik een lagere waarde dan 150 invoer.
Om met je laatste punt te beginnen: menig omvormer heeft een minimale drempel voor de export. Een waarde van rond de 150 hoor ik wel vaker. Bij mijn SAJ omvormer is het wel veel lager (3w).
Uitzetten via SEMS kan vanaf ARM versie 16 op afstand. Die update mijn je bij Goodwe aanvragen (zie artikel). Maar heel fancy werkt het niet, je kunt de omvormer dan stoppen met terugleveren. Je moet gaan weer handmatig staten als hij weer aan moet.
Wie weet waar ik kan vinden welke firmware ik heb?
Gevonden. 52
Hoi,
Goodwill zegt mijn omvormer te hebben geupdate. Heb nu ARM versie 55.
In Sems portal app nog steeds geen mogelijkheid om de omvormer te benaderen . Dit lijkt alleen te werken als je geen normale “gebruiker” bent van de app. Blijkbaar ben ik dat wel en kan alleen de installateur mijn omvormer configureren.
Ha Roald,
Ik kan als gewone gebruiker wel configureren met de Sems portal app. Ik zie ook geen onderscheid tussen gebruiker en installateur.
Als ik ingelogd ben ga ik onderaan naar de omvormer (werkt als button) en daarmee kom ik in het volgende scherm met rechts onder een configuratie button.
Hoi
Die configuratie knop stond er niet bij mij. Na contact met goodwe bleek ik als bezoeker er in te staan en niet als eigenaar. Dit hebben ze direct aangepast. Nu werkt het prima.
Dat is goed om te weten. Ik ga het toevoegen aan het artikel!
Update: je kunt je GoodWe omvormer op afstand (dus als je niet thuis bent) uitzetten via SEMS vanaf ARM versie 16. Goodwe kan die update voor je uitvoeren, als jij nu een oudere versie hebt. Bevestigd door gebruiker Niek.
Waar kan ik dit scherm inzien? Ze hebben aangegeven dat de ARM geupdate is, maar ik probeer via 4G de configuratie te openen, maar dan kom ik er niet in
Het was een kwestie van geduld, ik kom erbij.
Super!
Een gedachte-experiment:
Ik heb een GoodWe omvormer GW3000-XS;
Bestuur mijn smarthome met een Homey Pro 2019;
Wil mijn zonnepanelen uitzetten op het moment dat de stroomprijs negatief is (ongeveer €-0,16);
Wil omvormer uitzetten via RS485: Remote Shutdown connector 4 en 5;
Ik denk aan een Fibaro Smart Implant FGSB-222 met 2 potentiaalvrije uitgangen, waarvan één te verbinden met connector 4 en 5 Remote Shutdown;
Vervolgens schakelen met twee flows;
Met een extern gevoed ledlampje werkte het, maar ik durf het nog niet aan te sluiten op de omvormer.
Mijn vraag is: a. Klopt mijn gedachtegang? b. Zou het werken op de omvormer?
https://community.goodwe.com/resources/goodwe/2022-01-07307401.pdf
Ik ken het niet helemaal, maar het lijkt er op dat dat zo moet werken. er zitten op de connector, waar ook modbus zit, ook twee pinnen om de inverter uit te zetten.
Als je die twee pinnen kan doorverbinden, en het werkt. Dan gaat het werken met een potentiaalvrije schakelaar.
Bedankt voor je antwoord.
Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een proefopstelling gemaakt.
Wat me nog even in spanning hield was de weerstand van 15k Ω op connector 7 en 8. Hoe zal de omvormer reageren wanneer die weggehaald is? Geen probleem dus!
Mijn gedachte-experiment werkt dus in het echt ook!
Ik kan handmatig aan- en uitschakelen via mijn Homey-app.
De flows die in werking moeten komen bij een negatieve stroomprijs van ongeveer € -0,16 werken ook.
Mooie oplossing voor het automatisch uitzetten en weer inschakelen van mijn zonnepanelen met behulp van spullen die ik nog in huis had.
Nu is het wachten op een mogelijkheid om de zonnepanelen rechtstreeks te bedienen met de verbeterde GoodWe-app vanuit Homey; dat scheelt hardware en dus kansen op storingen.
Heel erg tof Harry, ik neem even contact op via e-mail over je oplossing. Zou leuk zijn als we die ook met anderen kunnen delen!
Hoi Harry,
Mag ik jou vragen hoe je plus, min en aarde draad hebt aangesloten? Heb je die op de 1,2,3 aangesloten op de 8 polige schakelaar en zo ja in welke volgorde of hou je die op de bestaande 3 polige?
Hoi Harry,
Hoe heb jij de plus en min en aarde aangesloten? Op de 8polige of gehouden op 3 polige? Als jij hem op de 8 polige heb gedaan, op welke getallen heb je wat aangesloten?
Dank.
Hallo Erik, voor remote shutdown, uitschakelen op afstand, gebruik je alleen pool 4 en 5, dat zijn de polen waar het groene kortsluitdraadje vastzit als je de terminalstekker hebt opengemaakt. Dus alleen twee polen gebruiken. Het plaatje in stap 4 spreekt eigenlijk voor zichzelf. Voor de duidelijkheid: het gaat om de GoodWe omvormer GW3000-XS, de communicatiestekker is 8-polig. Dat is de enige stekker die van belang is. Alle andere aansluitingen moet je niet aankomen. Als je een ander type omvormer hebt, laat dat dan even weten. Mogelijk dat je dan een ander aansluitschema moet gebruiken.
Hoi Harry,
Ik heb een GW1500XS. Hierop zit precies dezelfde 8polige als bij de 3000. Verwacht jij problemen?
Zo te zien is de handleiding van 1500XS en 3000XS dezelfde, dus dat moet goedkomen.
Ik verwacht dan geen problemen. Je kunt gewoon de bovenstaande instructie volgen. De verwarring ontstond bij mij toen je sprak over een “3-polige” en over “plus, min en aarde draad”. Succes met het slim maken van jouw omvormer. Kom gerust op het net als er nog vragen zijn.
Wil gewoon even zeggen top content. Bedankt Danny
Dankje Harmen Jan, erg tof om te horen! 🙂
Bedankt voor dit geweldig artikel!
Nu zie ik dat mijn omvormer er niet tussen staat. GW12K-SDT-20-RS485
Is er bekend wat hiervoor werkt?
Graag wil ik de omvormer kunnen uitzetten als de stroomprijs te negatief is.
Later wellicht batterijen icm retrofit indien dat interessant wordt.
Hi Jeffrey,
Dankjewel. Ik weet niet zeker of het niet werkt. De types die hier genoemd worden daarvan kunnen we bevestigen dat het werkt. Je zou eens kunnen kijken hoe ver je komt.
Dag Danny,
Dank je voor je knappe tutorial. Ik was zelf op zoek naar een optie om de thuisbatterij die aan de hybride ET reeks gekoppeld is te laden en ontladen ifv het dynamisch energietarief. Heb jij een mogelijkheid in beeld om dat te doen? Ik vond de optie hiertoe nog niet in de Goodewe HA integratie.
Bedankt voor het advies!
Alex
Even check dubbelcheck wat je vraag is: dus een script voor Home Assistant wat op basis van de dynamische energieprijzen je thuisbatterij laadt (lage prijzen) danwel ontlaadt? (hoge prijzen)
Ooit een script hiervoor gevonden voor ha
Ik zal binnenkort een automatisering tutorial gaan toevoegen, maar dat geldt dan niet voor de combinatie met een batterij. De logica is dan:
Voorwaarde: de dynamische energieprijs is negatief. Dit kun je doen op basis van de dynamische energieprijzen integratie: https://doe-duurzaam.nl/artikel/dynamische-energieprijzen-inlezen-met-home-assistant-zo-doe-je-dat/.
Actie:
De ‘Grid export limit’ instellen op 0%, zodat er geen stroom teruggeleverd wordt.
Je moet dan een tweede automatisering aanmaken, die zodra de dynamische prijs weer positief wordt, de ‘Grid export limit’ weer op 100% gezet wordt zodat je weer gaat terugleveren.
Dankjewel! 🙂
Hoi Danny,
Ik heb een vraag over terugleveren. Mijn aansluiting op het net is 3-fase, ik heb een dynamisch contract.
Is het mogelijk om géén stroom terug te leveren aan het net, maar wél je zelfopgewekte stroom te gebruiken? Als dat niet via de elektronica kan, kan het dan misschien wel dmv een, liefst automatisch te bedienen, schakelaar? Ik heb een PV installatie van 9600 Wp, merk Solar Edge en kan bij negatieve stroomprijzen teruglevering uitschakelen via de app. Maar dan wordt de omvormer volledig uitgeschakeld, zodat ik ook geen stroom meer opwek voor mij zelf. Dat is toch zonde?
Nu schiet mij nog iets te binnen. Stel dat ik in het geheel niet uitschakel bij negatieve beprijzing, tellen dan alle teruggeleverde kWh-en, ook de negatief beprijsde, mee bij salderen?
Hi Jo, dat kan zeker. Een hoop mensen denken net als jij, en vinden het zonde om de gehele opwekking te stoppen. Deze handleiding bevat ook de variabele ‘Power limit’. Dit is geen aan/uit-functie, maar een waarbij je de opwekking kunt beperken tot een bepaald percentage of kWh. Wat je kunt doen is dat je je P1-meter uitleest, je verbruik meten, en vervolgens je opwekking aanpast op basis van je verbruik.
Als stroomprijs negatief is dan wil ‘het net’ juist graag dat jij stroom van het net neemt. Ze betalen je er zelfs voor! Door stroom van het net te nemen haal je een beetje druk van het net. Is gewoon gewenst dus; voor alle partijen. Dus: bij negatieve stroomprijs: eigen panelen uit en gebruik stroom (laadt je accu op) van het net a.u.b.
Toch?
Klopt helemaal!
Hallo Danny,
in het hoofdstuk: “De zonnepanelen uitzetten met de SolarGo app” staat dat je Export/Power limit kunt instellen.
Ik zou graag gedurende de piekuren (12:00h – 14:00h) de levering aan het net willen beperken.
Om de netcongestie te verminderen, en om geld te besparen want ik lever per jaar veel kWh terug waarvoor in beboet wordt.
Hoe moet is dat instellen? Kan ik daarvoor de limiet instellen op 2000W en 100%Pn ? Zodat ik buiten de piekuren wel de volledige opbrengst van de PV kan gebruiken in periodes dat de PV zelf minder als 2000 W produceren.
Ha Huub ja je bent eigenlijk nog op zoek naar het laatste stukje van de oplossing, de automatisering. Je kunt hiervoor een nieuwe automatisering aanmaken en de volgende logica volgen:
Voorwaarde: de dynamische energieprijs is negatief. Dit kun je doen op basis van de dynamische energieprijzen integratie: https://doe-duurzaam.nl/artikel/dynamische-energieprijzen-inlezen-met-home-assistant-zo-doe-je-dat/.
Jij hebt het over specifieke uren (12-14u), ik zou niet zo goed weten waarom je dat zou willen doen, maar je kunt het ook op basis van het uur van de dag instellen.
Actie:
De ‘Grid export limit’ instellen op 0%, zodat er geen stroom teruggeleverd wordt.
Je moet dan een tweede automatisering aanmaken, die zodra de dynamische prijs weer positief wordt, de ‘Grid export limit’ weer op 100% gezet wordt zodat je weer gaat terugleveren.
Dag,
Ik ben al een tijd opzoek naar een oplossing om mijn zonnepanelen softwarematig AUTOMATISCH uit te schakelen als de prijzen van mijn Dynamische contract bij ANWB-energie negatief zijn. Ik heb de volgende omvormer: Goodwe GW3000-XS
Nu lees ik wel hoe je je omvormer handmatig kunt uitschakelen, maar ik ben dus opzoek naar iets wat dit automatisch doet bij negatieve stroomprijzen.
Weten jullie een oplossing?
Ha LP ja je bent eigenlijk nog op zoek naar het laatste stukje van de oplossing, de automatisering. Je kunt hiervoor een nieuwe automatisering aanmaken en de volgende logica volgen:
Voorwaarde: de dynamische energieprijs is negatief. Dit kun je doen op basis van de dynamische energieprijzen integratie: https://doe-duurzaam.nl/artikel/dynamische-energieprijzen-inlezen-met-home-assistant-zo-doe-je-dat/.
Actie:
De ‘Grid export limit’ instellen op 0%, zodat er geen stroom teruggeleverd wordt.
Je moet dan een tweede automatisering aanmaken, die zodra de dynamische prijs weer positief wordt, de ‘Grid export limit’ weer op 100% gezet wordt zodat je weer gaat terugleveren.
een vraagje, ik heb hier een goodwe omvormer 10K met een 16.4 KW accu pakket ( lynx ) met bmi batterij managment system.
het boverstaande zou ik graag zien om bij bepaalde stroomprijzen ( anwb dynamisch ) het accu pakket te laten laden of ontladen.
dmv homey pro.. zou dit ook mogelijk zijn?
gr marco
Ha Marco, dat denk ik wel.
Voor Homey Pro kun je de ‘Power by the hour’ app gebruiken om dynamische energieprijzen in te lezen: https://homey.app/nl-nl/app/com.gruijter.powerhour/Power-by-the-Hour/. Hiermee kun je dus bepalen wanneer er sprake is van negatieve energieprijzen.
Je kunt vervolgens de GoodWe Inverter app installeren: https://homey.app/nl-nl/app/com.msd.inverter.goodwe/GoodWe-Inverter-/. Omdat je Lynx thuisbatterij ook op de omvormer zit, kun je daarmee ook bij de batterij. Het enige wat ik zelf mis, is dat ik bij de integratie geen ‘Start laden’ optie zie. Wellicht is er via een omweg nog een actie/script mogelijk.
Ben je hier inmiddels verder mee gekomen?
Dag Danny
Is de Goodwe SEC1000 of de SEC1000S niet een kant en klare oplossing voor het knijpen/uitzetten van je zonnepanelen?
zie: https://nl.goodwe.com/sec1000-smart-energy-controller
Ik heb sinds een jaar 20 panelen op de groei gekocht met een Goodwe GW8K-DT inverter. Plan is om op termijn gasloos te gaan en later ook een batterij te installeren. Maar nu zit ik al met forse terugleverkosten. Dus wil ik liefst met een dynamisch contract de teruglevering beperken. Alleen is mijn technische kennis beperkt, dus doorzie ik niet wat er nog verder zou moeten gebeuren om het zaakje maximaal te automatiseren. De prijs van de SEC1000/ SEC1000S heb ik helaas nog niet achterhaald. Zou het gelet op jullie kennis/ervaring een zinloze aankoop zijn omdat de beschrijving van jullie oplossingen voor automatisering en koppeling aan energieprijzen met een paar relatief goedkope componenten hetzelfde doet?
Graag je reactie
Hi Hans, dat zou interessant zijn, maar het is mij echt nog niet duidelijk hoe dat ding werkt. Ik heb heb nog niet eerder voorbij zien komen, en ik kan er online weinig over terugvinden. Ik zie dat hij inderdaad een export regeling optie heeft. Maar dat is dus ook al een optie in de omvormer. Ik kan me voorstellen dat het een oplossing is i.c.m. de GoodWe Lynx accu. Dat hij zelf bij overshot aan zonnestroom automatisch de batterij oplaadt.
Maar of het bij negatieve energieprijzen automatisch de teruglevering stopt, evt in combinatie met de batterij, dat weet ik helaas niet. Het is bij dit soort dingen helaas het geval dat het wachten is op iemand die het probeert.
mag ik een vraag stellen, ik wil in het bovenstaande mijn Lynx accu van 16 KW aansturen in homey met een flow.
Deze flow is al gemaakt in de basis maar nu komt het lastigste. hoe gaat het lynx accu pakket aangestuurd worden vanuit homey.
ik zie wel wat kaarten in de goodwe app die op de homey is geinstalleerd maar daar staat niet bij start of stop met laden.
Hebben jullie enige tips?
gr marco
Beste,
Bedankt voor deze interessante video. Ik heb hier echter enkele vragen bij:
-Wat met export naar een batterij? Het lijkt met handig de export naar de grid te limiteren, zonder dat dit invloed heeft op de export naar de batterij. Er wordt telkens gesproken over ‘power limit’, zonder meer. Het lijkt mij dat hierbij ook de export naar batterij gelimiteerd wordt?
-Wat met import (in context van laden van batterij vanuit de grid)? wordt deze ook mee gelimiteerd? Er wordt nl nergens gesproken over export versus import. Ik stel deze vraag vanuit belgie waar een capaciteitstarief geldt. In een ideale situatie zou ik de import (vanuit grid) kunnen beperken, los van de export limit.
Bedankt,
Dieter
Zijn er mensen die ook een CT spoel rechtstreeks aan de omvormer hebben aangesloten ? Volgens Goodwe is dit mogelijk en kun je dan zelf zero export instellen. Bijvoorbeeld je omvormer levert 1800 watt en je verbruikt 400, en dan dimt die hem zelf terug naar 400 watt. Ik heb hier 2x een gw2000xs hangen en wil dit vanaf 2027 toepassen omdat ik zo weinig mogelijk wil terugleveren.
Ik begrijp de wens, Dieter. Zover ik weet bestaat er geen functie a la ‘import limit’.
De ‘export limit’ geldt voor de omvormer, die in feite zowel gevoed kan worden via de zonnepanelen als de batterij. De ‘export limit’ geldt dus voor beide apparaten.
Goedendag, is er ook een mogelijkheid om Goodwe 3000 xs te laten kijken naar mijn kwh meter met modbus om te schakelen als ik geen geen vermogen vraag?
Zolang je die kWh meter via modbus in Home Assistant kunt uitlezen, zodat je hem daar kunt gebruiken, lijkt dat me wel.
Super interessante pagina dit!
Mijn vraag: ik heb 3 stuks GW2000-XS omvormers (2023); elk op een eigen fase.
Binnenkort wil ik voor het eerst de wifi dongles uit de doos halen en aansluiten…
De SEMS app lijkt mij, na het lezen van deze pagina, de simpelste oplossing om de omvormers te kunnen uitschakelen als ik niet thuis ben.
Kan ik met (één) SEMS app de drie toestellen bedienen zodat ik ze alle drie uit kan schakelen en in kan schakelen? Al dan niet tegelijk of apart van elkaar.
Alvast bedankt!
Dat is een interessante, die vraag heb ik nog niet eerder gehad.
Ik heb alleen een ‘ongefundeerd’ antwoord. Bijna al die Chinese apps gaan er dat je meerdere installaties of adressen kunt hebben. In feite kun je een omvormer als een aparte locatie zien. Het lijkt me dat dit gewoon zo moet kunnen.
Als ik bij GoodWe op de site kijk lijkt dit ook het geval te zijn: https://en.goodwe.com/sems-series-smart-energy-management-system. Oftewel, moet kunnen.
Mooi artikel. Met de 5000D-NS aan het uitproberen. Ik heb een algemene vraag. Best een n00b vraag, maar dan wordt het in ieder geval voor mij duidelijk.
Betekent ‘niet terugleveren’ (powerlimit 0W) dat je omvormer niets doet met stroom die door de panelen wordt ‘opgevangen’? Dus ook niet voor eigen verbruik?
Of betekent ‘niet terugleveren’ (powerlimit 0W) dat je de stroom voor eigen gebruik kan blijven gebruiken, maar niet aan het net teruggeeft.
De reden van de vraag is niet zozeer de negatieve prijs, maar de terugleverkosten. Ik zit nu bij ANWB, dus geen terugleverkosten, maar in de toekomst bij een andere provider (of na 2027 saldering) heb ik dit wel.
Zoals ik zei, tamelijke n00b vraag.
Duidelijke informatie. Ik heb een 36000D-NS omvormer met serienummer beginnend met 5. Er zit in de Sems app bij configuratie wel de optie start de omvormer of omvormer stopt met opwekken. Kan ik dat veilig doen? Aangezien jullie niet spreken over serienrs die met 5 beginnen.
Sorry, verkeerd geplaatst
Ja, waarschijnlijk wel. Deze stap was meer bedoeld om af te vangen of jouw omvormer werkt met de SEMS app. Bij het schrijven was die nog redelijk nieuw en werkte alleen omvormers met serienummers die begonnen met een 0 met SEMS. Als jouw omvormer werkt met de SEMS app dan kun je deze functie gewoon veilig gebruiken.
Alle vragen mogen. Zero export betekent helaas vaak dat er geen energie wordt opgewekt. Dus ook niet alleen voor eigen gebruik. Gezien salderen wat er af gaat zou dat natuurlijk wél een hele mooie functie zijn.
Je kunt dit wel zelf bouwen. Door een p1-meter uit te lezen weet je wat je verbruik is, en weet je wat je opwek is. Je kunt de powerlimit dan aanpassen naar je verbruik. Dus je gebruikt 650w, en dan stel je je powerlimit met een automatisering in op 650w.
0. Terug levering is niets terug leveren, Dan wordt eigenvalues gebruik van het net gehaald.
Ik heb even recente gw omvormer waar je het percentage op kunt geven. Het % is van het totaal mogelijke levering bv 10% van 8000Wp. Eigen huis bij mij gebruikt 250W, ik zet het % dan nu nog manueel op 4%.
Even deze week uitgeprobeerd met de SEMS app/Portal. App zoals hierboven beschreven maar ook de nieuwe update SEMS+. Het werkt met starten/stoppen. Alleen de volgende dag staat ie toch weer aan, ondanks dat ik instelling heb opgeslagen. Dus nu elke ochtend opnieuw instellen en weer klikken op Stoppen. Wat doe ik fout?
Ester, dat kan inderdaad kloppen. Dat komt omdat aan het eind van de dag – als de zon weg is – je omvormer geen stroom meer krijgt en uiteindelijk uitschakelt. Als hij de volgende dag weer opstart, gaat hij gewoon weer normaal functioneren.
Normaal gesproken zou ik ook zeggen dat dit niet zo’n probleem zou moeten zijn, omdat je eigenlijk alleen negatieve prijze kunt hebben overdag, als er heel veel zon is.
Of is dat bij jou anders?
Dank voor je reactie. Het gaat bij mij niet zozeer om de negatieve prijzen, wel om de kosten voor teruglevering. Ben heel hoog ingeschaald kijkend naar verwachting en wil dat enigszins zien te beperken. Dan moet ik denk ik naar die methode van 100% en 50% gaan kijken wat hier ook ergens stond beschreven. Power limit geloof ik.
Duidelijke informatie. Mijn serienummer begint met een 5. Het is een 36000D-NS. In de Sems app staat wel de optie om de omvormer bij configureren te stoppen. Kan ik dat dan ook veilig doen bij mijn omvormer?
Ja, waarschijnlijk wel. Deze stap was meer bedoeld om af te vangen of jouw omvormer werkt met de SEMS app. Bij het schrijven was die nog redelijk nieuw en werkte alleen omvormers met serienummers die begonnen met een 0 met SEMS. Als jouw omvormer werkt met de SEMS app dan kun je deze functie gewoon veilig gebruiken.
Beste Danny,
Dank voor deze schatkamer aan informatie — ik heb zelf vier systemen van vier verschillende merken, jouw site heeft me heel veel zoekwerk gescheeld!
Maar, ik loop met mijn GW3000D-NS tegen een lastig probleempje aan. De ARM firmare is geupdate door GoodWe (nu 24.271), dus dat zou goed moeten zijn. Ik heb ook een Installer account.
Het probleem is: welke setting ik ook verander (power limit, remote shutdown), het heeft geen effekt. Ik heb het via de SEMS app geprobeerd, en via Solar GO, en via de API op semsportal.com. Ik krijg wel een response dat de aktie succesvol was, maar, zoals gezegd, de omvormer blijft rustig door produceren.
Iemand een idee waar verder te zoeken?
Alvast dank voor de hulp!
Anton Feenstra
Hi Anton, da’s top om te horen!
Maar oef, dat is wel een lastig issue, vooral ook omdat je gewoon positieve reactie krijgt, maar het alsnog niet werkt. Ik weet helaas ook niet zo 123 hoe ik je verder kan helpen.
Ik wil graag een blueprint voorstellen gebaseerd op een situatie die we regelmatig tegenkomen op de Europese energiemarkt, en die naar mijn idee nuttig kan zijn voor veel gebruikers.
Achtergrond
In sommige Europese landen kunnen elektriciteitsprijzen op de spotmarkt negatief worden. In zulke gevallen:
Worden gebruikers betaald om elektriciteit af te nemen
Kost het geld om energie terug te leveren aan het net
Zijn er contractuele limieten voor netafname die niet overschreden mogen worden
Het systeem moet hier dynamisch op reageren om financieel verlies te vermijden en optimaal te profiteren van negatieve prijzen.
Doelstellingen
Voorkom batterijontlading bij negatieve prijzen
Ontladen leidt tot verlies, dus: batterijontlading = 0 kW
Laad de batterij vanuit het net
Alleen laden vanuit het net, binnen SOC- en vermogenslimieten
Geen gelijktijdig laden en ontladen
Beperk netafname tot contractueel maximum
Bijvoorbeeld: maximale netafname = 4000 kW
Indien verbruik > 4000 kW → gebruik batterij voor het overschot
Overschrijding van de netlimiet moet altijd vermeden worden
Voorkom teruglevering aan het net
Geen enkele export van energie is toegestaan
Stuurregels
Als stroomprijs < 0 €/MWh:
Batterijontlading = 0 kW
Batterijlading toegestaan (alleen vanuit net)
Netafname ≤ 4000 kW
Bij meerverbruik → batterij levert overschot
Export = 0 kW
Als stroomprijs ≥ 0 €/MWh:
Terug naar normale werking (bijv. arbitrage, piekreductie, eigen verbruik)
Vereisten
Realtime stroomprijsdata (bijv. via Nord Pool, EPEX, API)
Mogelijkheid om batterij aan te sturen (laden/ontladen)
Inzicht in site load, netimport en SOC
Koppeling met Home Assistant of een vergelijkbaar EMS
Is het mogelijk om deze logica te realiseren via een bestaande of nieuwe blueprint? Indien nodig kan ik meedenken over de YAML, Node-RED of AppDaemon-implementatie.
Alvast bedankt voor jullie goede werk — ik hoor graag jullie visie!
Met vriendelijke groet,
Goedendag,
Ik sta met verbazing en ontzag te kijken/lezen van de instructies en commentaren. Hier kom ik, als digibeet zullen we maar zeggen, dus nooit uit. Is er een mogelijkheid om een deskundige in te huren die de mogelijkheid van uitschakelen van mijn zonnepanelen kan ondersteunen? Zijn hier adviseurs of bedrijven voor die mij tegen betaling kunnen helpen? Graag jullie suggesties.
Alvast super veel dank.
Ik zie achter de knop “configureren” een disclaimer staan waar ik van schrik. Nu weet ik zeker dat ik hulp nodig heb. Kan ik een beroep doen op hulp?
Hi Ron,
Dat begrijp ik maar al te goed. Helaas is het uitzetten van de omvormer nog iets wat best ingewikkeld is bij veel merken. Je kunt hier eventueel wat alternatieve methoden vinden: https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/. Het is wachten totdat fabrikanten het makkelijker gaan maken.
Hi Danny,
Dank voor de uitgebreide info. De informatie wat betreft de SEMS app is alleen wat gedateerd denk ik, met name de screenshots. Ik kan namelijk in de SEMS+ app de optie “Configureren” nergens vinden. Heb wel een eigenaars account. Ook heb ik geen idee waar ik de ARM versie kan vinden. Zou je me kunnen helpen? Zou de omvormer graag uitzetten bij negatieve prijzen via de app zolang ik nog zoekende ben naar mijn favo automatisering hiervan.
Gr, Folkert
Hahaha, nou, heb het al gevonden hoor, het was het tandwieltje 😉
Ik krijg nu wel alleen Start/Stop te zien, verder geen andere opties als ik erop klik, kan hem dus alleen starten of stoppen. Klopt dit of heb ik niet de juiste rechten?
Ik zou hier ook graag wat nieuwere screenshots plaatsen. Ik wacht nog tot iemand met een GoodWe omvormer me die kan sturen.
Ik zit wat te neuzen in de settings van de omvormer; wat wordt er bedoeld met ‘reactive power’?
GoodWe vertelt er wel iets over: https://community.goodwe.com/resources/goodwe/2021-06-30700911.pdf. Gemini zegt er over: “Moderne omvormers van bijvoorbeeld zonnepanelen kunnen helpen om dit reactieve vermogen te compenseren. Ze kunnen zo worden ingesteld dat ze naast het leveren van werkelijk vermogen (de stroom die je direct gebruikt) ook reactief vermogen leveren of opnemen om de arbeidsfactor van het gehele systeem te verbeteren. Dit helpt om het elektriciteitsnet stabieler en efficiënter te maken.” Ik begrijp het echter nog niet helemaal…
Fabrikanten beschermen hun elektronica hier tegen zodat bij stroomuitval apparatuur meteen kapot is. Maar een groep in de meterkast is niet gemaakt om als een aan/uit-knop te gebruiken.
Het zou moeten zijn Niet meteen kapot is. Greetz
Goedendag,
Ik heb iets vreemds aan de hand sinds ik mijn GOODWE omvormer heb gekoppeld aan mijn Home assistant raakt hij na een dag zijn verbinding kwijt. Als ik mijn router herstel naar fabrieksinstellingen, krijg ik hem weer online op SEMS portal en home assistant, waar SEMS Portal hem vervolgens heel snel weer kwijt is volgt Home Assistant hem nog wel de hele dag. Maar de dag erop is hij bij beide kanalen offline.
Is dit een bekend probleem? Ik krijg hem ook niet opnieuw verbonden zonder dat ik de router terugzet naar fabrieksinstellingen – terwijl ik hem wel gewoon kan benaderen met het ip-adres.
Hi Danny, Bij mij lukt het niet hoor mijn omvormer begint met de nummer 5. En als ik 10.10.100.253 of 10.10.100.254 (dit in de browser typ. Zegt hij deze site is niet actief 🙁
Hmm dat zouden toch wel de IP-adressen moeten zijn die zouden moeten werken. Gebruik je wel de app van GoodWe om te zien wat je zonnepanelen leveren?