Regel jij die warmtepomp even (column)

2 augustus 2023

Een warmtepomp kopen is niet zo moeilijk. Ze zijn zelfs weer op voorraad, waardoor je er niet zo lang op hoeft te wachten. Sorry… daar moet ik een kleine disclaimer bij plaatsen: de schaarste aan gekwalificeerd personeel maakt dat je na aanschaf tóch weer moet wachten.

Nu dus niet op de warmtepomp, maar op de beschikbaarheid van de monteurs. Ik maak het vaak mee dat mensen hun besluit om een warmtepomp te kopen door twijfel over de juiste keuze uitstellen. Dat is meestal, zoals bij mij thuis, geen probleem. Maar als je oude cv-ketel plotseling kapot gaat. Of je verbouwing of nieuwbouwproject schiet lekker op, dan wil je er toch wel graag deze herfst en winter warm bij zitten. En dán is uitstel ineens wel een probleem. Want vandaag besteld, is niet morgen geïnstalleerd. Zelfs niet volgende week of volgende maand. Wachttijden tot een half jaar zijn al niet meer ongewoon…

Snel een warmtepomp kopen

Wanneer je partner dus in de lente tegen je zegt: ‘regel jij die warmtepomp even’, weet dan dat je daar twee keuzes in kunt maken. De eerste is een warmtepomp installateur bellen en er volledig op vertrouwen dat de aangeboden installatie in de offerte precies is wat jij nodig hebt. Handtekening eronder en dan wachten, wachten, wachten – dan ben je waarschijnlijk net op tijd om voor de invallende koude periode je huis gasloos comfortabel warm te stoken.

Dat klinkt fijn toch?

Snel of goed een warmtepomp in huis

En dat is het ook als je een kundige betrokken installateur hebt gevonden. Eentje die met voldoende kennis en aandacht de juiste configuratie heeft geselecteerd voor jouw specifieke situatie. En die je ook alle aanpassingen in je bestaand installatie heeft aangeboden die er voor zorgen dat je systeem robuust is en betrouwbaar functioneert. Anders kon je deze eerste winter wel eens van een koude kermis thuiskomen. 

De tweede manier leid vaak tot uitstel, omdat er tijdens het proces twijfel ontstaat. Je hebt op een verjaardag weleens gehoord dat een warmtepomp een buffer nodig heeft of dat je niet zomaar met je huidige radiatoren je huis warm krijgt met een warmtepomp. Of je hebt horen vertellend dat alle cv-leidingen van de zolder naar de begane grond vervangen moeten worden door dikkere leidingen en dat je eerst echt heel goed moet isoleren omdat de warmtepomp het anders niet doet.

Je bestookt jouw installateur met al deze vragen en hij doet – afhankelijk van zijn aard, persoonlijkheid en beschikbare tijd – zijn best er zo goed mogelijk antwoord op te geven. Al deze antwoorden leiden tot nieuwe vragen en tot een opeenstapeling van keuzes en te nemen besluiten. Het wordt nog erger wanneer de installateur de antwoorden ook niet heeft maar dat niet durft toe te geven. Dan gaat al snel een onbehagelijk onderbuikgevoel meespelen in het wel of niet nemen van een besluit.

Een snelle oplossing voor deze situatie heb ik niet. Het draait allemaal om vakkennis, ervaring en aandacht voor de behoefte van een klant. Die aandacht en de tijd die deze aandacht kost is in de markt van overvraagde warmtepompinstallateurs een schaars goed. Voor jou een een willekeurige andere klant is een houding die helaas steeds voorkomt…

Ik heb wel een vuistregel die altijd opgaat: Optimaliseren = investeren.

Wanneer je een zo betrouwbaar en robuust mogelijk systeem wil hebben, zul je meer moeten investeren. Om daarmee alle componenten van de nieuwe én de bestaande installatie zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten. Ben je bereid iets meer risico te nemen en accepteer je daarmee dat je het huis onder extreme omstandigheden niet altijd helemaal comfortabel warm kunt houden, zoals je dat gewend was met je cv-ketel? Dan kun jeeventueel wat minder investeren door een paar onvolkomenheden die nu eenmaal horen bij het aanpassen van een oud systeem te accepteren.

Welke vragen stel je aan een warmtepompinstallateur?

Wat je ook doet stel je installateur altijd deze twee vragen:

  1. Wat kunnen we aanpassen om het systeem nog zuiniger en comfortabeler te laten functioneren?
  2. Wat betekent het voor het comfort in mijn woning als we ‘dat’ niet doen?

En het antwoord: ‘kies voor een bodembron’ is dan niet voldoende.

Dit is een column in de serie van duurzaamheidsexpert Yuri Pelser. Lees alle columns van Yuri.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *