Elke auto slim laden op basis van dynamische energieprijzen. Zo krijg ook jij het voor elkaar!

30 januari 2023

Jouw elektrische auto goedkoper en duurzamer opladen op basis van dynamische energieprijzen. Dat wil je. Maar helaas ondersteunt menig auto en laadpaal dit nog niet. Maar hiervoor heb ik een oplossing gevonden, een oplossing waarmee je bijna elke ‘domme’ laadpaal ‘slim’ kunt maken!

Dit artikel in het kort

Het doel: Je elektrische auto slim laden, d.w.z. laden op basis van dynamische energieprijzen zodat je goedkoper en duurzamer je auto oplaadt.

Het probleem: Helaas hebben veel auto’s die functie (nog) niet. Het alternatief is een ‘slimme laadpaal’, maar helaas hebben de meeste mensen die niet.

De oplossing: Door je laadpaal aan de laadpaalsoftware van E-Flux te koppelen, kun je er via de Stekker app mee verbinden. Met de Stekker app kun je vervolgens je auto slim laden.

Hoe je dat doet: Dat leg ik in dit artikel uit.

De voordelen van slim laden

Als je dit artikel leest ga ik er vanuit dat je bekend met dynamische energieprijzen. De korte samenvatting is dat stroom elk uur een andere prijs heeft, die gebaseerd is op vraag en aanbod. Is er veel zon- of windenergie, dan is de prijs doorgaans heel gunstig, en op moment dat iedereen tegelijk energie wil gebruiken dan is die relatief duur.

Als je een elektrische auto hebt, dan wil je graag inspelen op deze dynamische energieprijzen. Want door op de daluren te laden ben je goedkoper uit en gebruik je gemiddeld meer duurzame energie.

De voordelen van slim laden (visual van Milieucentraal)

Als je een elektrische auto aan een laadpaal hangt, gaat die normaliter direct op maximaal mogelijk vermogen laden. Slim laden houdt in dat je bij het laden rekening houdt met de actuele stroomprijs, en op basis daarvan je laadgedrag automatisch aanpast. Er zijn verschillende mogelijkheden om slim te laden:

  1. Met een auto die slim laden ondersteunt
  2. Met een laadpaal die slim laden ondersteunt
  3. Via een ‘smart charging’ app

Het probleem

Grote kans dat je bij de aanschaf van je elektrische auto niet hebt gelet op de mogelijkheid van slim laden op basis van dynamische energietarieven. Of dat je wellicht had je geen invloed op de keuze van de auto (bijvoorbeeld bij een lease-auto). Voor je laadpaal thuis is er vaak nog minder keuzevrijheid, bijvoorbeeld omdat er standaard een gratis laadpaal wordt geleverd. Heel fijn natuurlijk, maar het vergroot allemaal de kans dat je met je auto en laadpaal helaas niet slim kunt laden.

Dynamische energietarieven bij Tibber!
Word ook lid van Tibber en krijg € 50 shoptegoed in de Tibber Store. Meld je aan.

Dat geldt ook voor mij. Bij de aanschaf van mijn Renault Zoë ZE50 kreeg ik gratis een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal. Op dat moment was ik me er niet van bewust dat zowel mijn type auto en mijn laadpaal ‘dom’ waren. Ze ondersteunen geen slim laden op basis van dynamische prijzen en bieden daar ook de connectiviteit niet voor. Met dat laatste bedoel ik dat ze niet werken met smart charging apps als Stekker, Gridio of Jedlix.

Met de opkomst van dynamische energieprijzen ontstond de wens om mijn auto slim te laden. Maar tijdens mijn zoektocht kwam ik tot de realisatie dat dit met mijn auto niet kon. En helaas beschikte ik ook niet over zo’n mooie slimme laadpaal van Easee of Zaptec. Balen!

De oplossing in een notendop: maak van je ‘domme’ laadpaal een ‘slimme’ laadpaal

Ik had al geaccepteerd dat slim laden er voor mij niet in zat. Tot ik een tweet zag van Erik van Boekel van de app Stekker. Stekker is een app waarmee je zo veel mogelijk op goedkopere, wind en/of zonnestroom je elektrische auto oplaadt. De app kan koppelen met auto’s en laadpalen om deze zo slim aan te sturen. Dit verhaal was mij al bekend. Maar hij vertelde me dat ze naast koppelingen met auto’s en laadpalen, ook een nog erg onbekende derde optie hadden. Ze hebben namelijk ook een integratie met een CPO, te weten E-Flux. E-Flux is een CPO, een Charge Point Operator, een bedrijf dat software heeft gebouwd om laadpalen aan te sturen en te beheren. Door met de CPO te koppelen kun je in feite elke ‘domme’ laadpaal slim maken.

In een notendop werkt de oplossing zo:

  1. We plaatsen een simkaart van de laadpaalbeheerder E-Flux in de bestaande laadpaal.
  2. We koppelen de laadpaal en koppelen deze aan het E-Flux platform.
  3. E-Flux heeft een integratie met Stekker. Deze integratie activeren we.
  4. Met de Stekker app kunnen we de auto slim laden op basis van dynamische energieprijzen.

Wetende dat het gros van de thuislaadpalen ‘dom’ is, opent dit de deur voor heel veel eigenaren van elektrische auto’s naar het opladen op basis van dynamische energieprijzen!

Om dit werkend te krijgen moeten we een aantal dingen gaan doen:

  1. Je moet uiteraard een dynamisch energiecontract hebben.
  2. Een account aanmaken voor het E-Flux eMobility Platform. Dit kost 4 euro excl. btw per maand.
  3. Kosteloos lid worden bij de Stekker app.
  4. Je laadpaal openen en hem instellen op E-Flux.

Om te laten zien hoe ik dit gedaan heb, en hoe jij hetzelfde voor jouw laadpaal kunt doen, heb ik onderstaande stappenplan uitgewerkt.

Stap 1: Controleer of jouw ‘domme’ laadpaal geschikt is

Check eerst of jouw laadpaal geschikt is om op deze manier slim te laden. Kijk hiervoor op de support-pagina van E-Flux. Op dit moment worden de volgende merken laadpalen ondersteund: ABB, ABL, ADS tec, Alfen NG, Alpitronic, Charge Amps, Circontrol, CTEK, EATON, Easee, Elexon, E-Lift, EO Charging, ETREL, KEBA, Kempower, Mennekes, ORBIS, Schneider, Smappee, Tritium, Vestel, Veton, Volt Time, Wallbox, Webasto Live en Zaptec. Ook wordt EVBox ondersteund maar daar moet je even opletten. De EVBOX DC, EVBOX G4 en EVBOX Troniq Modular zijn compatibel, maar de EVBOX G3 moet eerst worden omgebouwd. Hiervoor kun je bij E-Flux een offerte opvragen. Staat jouw laadpaal er tussen, hoera dan kun je door!

De merken laadpalen die E-Flux ondersteunt.

Stap 2: Bestel een configuratiepakket bij E-Flux

Om je laadpaal aan te sturen met E-Flux, dienen we een simkaart van E-Flux in je laadpaal te plaatsen. Die moeten we eerst hebben. Deze simkaart kun je bemachtigen door het E-Flux configuratiepakket te bestellen. Wat we nog meer nodig hebben van het configuratiepakket is het unieke laadpaalnummer (EVSE-ID), die later in het proces van belang is. Het configuratiepakket kost 5 euro exclusief btw en wordt doorgaans binnen enkele werkdagen bezorgd.

Stap 3: Meld je aan bij E-Flux

Maak een account aan voor het eMobility platform bij E-Flux. Met het eMobility platform kunnen bedrijven en ZZP’ers laadpalen en laadpassen vanuit één online omgeving. Je kunt je ook als particulier aanmelden; het is niet noodzakelijk om een btw- of kvk-nummer op te geven. Doorloop de stappen en je kunt vervolgens direct bij je dashboard.

Stap 4: Volg de installatiehandleiding van jouw laadpaal

In stap 2 heb je bekeken of jouw laadpaal ondersteund wordt. Zo ja, zag je in die lijst de handleiding staan voor jouw laadpaal. Het is nu tijd om die handleiding te doorlopen. De hiernavolgende stappen zullen dus per laadpaal wisselen. Ik beschrijf het proces aan de hand van de handleiding mijn laadpaal.

Stap 4.1: Open de kap van de laadpaal

⚠️ Meteen een waarschuwing. Hier ging het bij mij mis. Mijn laadpaal stond inmiddels jaar buiten en na al die blootstellingen aan de zon en buitenlucht werd het me al snel pijnlijk duidelijk wat voor effect dat heeft op de weekmakers in de kunststof behuizing. Voor mijn Alfen laadpaal moest ik 6 Torx T20 schroeven losdraaien (in de foto met rozerode stippen gemarkeerd) alvorens de kap te verwijderen. Ik vergat er twee, en bij een klein beetje trekken brak het broos geworden plastic bij de schroefgaten. Gelukkig heb ik de schroefgaten met tweecomponentenlijm weer weten te herstellen.

Mijn Alfen Eve Single Pro-line laadpaal met de kap verwijderd.

Stap 4.2: Plaats de simkaart

Om vervolgens bij de simkaarthouder te komen moet ook de laadplug worden verwijderd door de 3 met blauwe stippen gemarkeerde schroeven los te draaien.

Nadat deze is verwijderd, is de printplaat toegankelijk. In onderstaande foto zie je de vrijgemaakte printplaat, en met een cirkel staat de positie van de simkaarthouder aangegeven. Het is nog steeds wat prutsen om er bij te komen, maar zo kun je de bestaande simkaart vervangen voor de simkaart van E-Flux.

De simkaarthouder

Stap 4.3: Maak netwerkverbinding met de laadpaal

We gaan nu de instellingen van de laadpaal aanpassen. Je moet hiervoor via een netwerkkabel verbinding maken met de laadpaal. Is jouw laadpaal aangesloten op jouw netwerk? Dan hoef je geen extra netwerkkabel aan te sluiten. Is dat niet het geval, dan moet je jouw laptop direct verbinden met de laadpaal. De poort voor de UTP-kabel bevindt zich linksboven op de printplaat, zie bovenstaande foto.

Stap 4.4: Download de laadpaalbeheersoftware

Voor deze stap heb je een Windows laptop nodig. Pak de laptop erbij en download de ACE Service Installer. Ga hiervoor naar de website van Alfen en zoek de ACE Service Installer tussen de downloads. De meest recente versie op moment van schrijven heet ‘ACE Service Installer v3.5.6_150’. Download en installeer dit programma.

Stap 4.5: Pas de laadpaalinstellingen aan

Open het programma en log vervolgens in met de volgens gegevens:
Gebruikersnaam: RadomskiR
Wachtwoord: fazUv6

Vervolgens opent de applicatie. In het linkervenster zie je een lijst van laadpalen die in jouw netwerk automatisch worden herkend. Als je alles goed hebt gedaan zal je jouw laadpaal in deze lijst zien staan. Selecteer vervolgens je laadpaal. Het kan zijn dat er dan om een wachtwoord gevraagd wordt. Deze zou met je laadpaal meegeleverd moeten zijn. In mijn geval staat er geen wachtwoord op. Klik in het horizontale menu op het icoontje van de laadpaal (de 6e optie).

Je moet drie instellingen aanpassen:

  • De backoffice preset aanpassen naar E-Flux platform
  • Connect method aanpassen naar ‘mobile’
  • Protocol aanpassen naar ‘OCPP 1.6’

Klik daarna op ‘Save’. De software zal vervolgens vragen om de laadpaal te rebooten om de nieuwe instellingen te activeren.

Stap 5: Voeg de laadpaal toe aan je E-Flux omgeving

Om te beginnen moet je bellen met E-Flux via (+31) (0)20 76306 20 om de koppeling te activeren. E-Flux zal ter controle vragen naar je EVSE-ID, houd deze bij de hand.

Hierna kun je naar je E-Flux omgeving gaan, en navigeer je naar ‘Mijn locaties’ en vervolgens ‘Nieuw laadstation’. In de popup vul je deze gegevens in:

  • Serienummer: Deze kun je vinden op de sticker die standaard op je laadpaal wordt geplakt. Doorgaans bevindt deze zich aan de onderkant.
  • EVSE-ID: Dit is het nieuwe EVSE-ID dat je van E-Flux hebt gekregen als onderdeel van het configuratiepakket

En klik op volgende. In de volgende stappen wordt nog om wat niet-essentiële instellingen gevraagd. Nadat je dit proces hebt voltooid heb je succesvol je laadpaal aan E-Flux gekoppeld en kun je deze beheren!

Stap 6: Download de Stekker app

Het kunnen laden op basis van dynamische energieprijzen wordt mogelijk gemaakt door de Stekker app. Download de Stekker app voor iPhone of Android en installeer deze.

Open de app en maak een account aan. Voeg vervolgens je auto toe. Dit is van belang zodat de app weet wat de batterijcapaciteit van je auto is.

Stap 7: Koppel je laadpaal aan de Stekker app

Hier komt alle magie bij elkaar. Om je laadpaal in Stekker te krijgen, gaan we terug naar de E-Flux omgeving en ga je naar ‘Pairing’. Deze optie vind je in het menu onder ‘Smart Charging’ of door direct op deze link te klikken. Kies bij je laadpaal ‘Koppel’.

In de pop-up kies je bij de Smart Charging methode voor ‘Stekker’. Vervolgens word je gevraagd om een koppelcode.

Ga vervolgens terug naar de Stekker app. Daarna vind je de koppelcode in de Stekker app op het startscherm, of ga naar Instellingen en kies ‘Laadpunten’. In dit scherm die je vervolgens meteen je koppelcode staan. Kopieer deze code, keer terug naar je E-Flux omgeving en plak de koppelcode. Klik daarna op ‘Activeren’. Hoera, je laadpaal is nu via E-Flux gekoppeld met Stekker. In de app krijg je een bevestiging van de koppeling, en verschijnt je laadpaal bij ‘Laadpunten’.

Tijd om slim te laden!

Je bent nu helemaal klaar om je auto goedkoper en duurzamer te laden! Om van start te gaan, sluit je je auto aan op de laadpaal en start je met opladen. In de Stekker app zul je zien dat je hoofdscherm verandert.

Klik op ‘Instellen’ om in te stellen hoe jouw auto moet laden. Om optimaal te kunnen laden moet je Stekker vertellen hoe vol je batterij is. Immers heeft de app geen verbinding met je auto. In het vervolgscherm kan je aangeven hoe vol jouw batterij is wanneer je begint met laden. Dat doe je met de donkerblauwe slider, op deze manier.

Het lichtblauwe deel is het aandeel van het laden dat direct moet gebeuren, en groen is het deel wat slim laadt op basis van dynamische energieprijzen. Je kunt ook een deel grijs laten, wanneer je bijvoorbeeld niet wilt dat hij helemaal tot 100% laadt (wat goed kan zijn voor de batterijduur).

Daarnaast geef je aan wanneer de auto klaar moet zijn met laden. Nu heeft de app genoeg informatie voor de laadplanning. In het tijdvenster zie je vervolgens wanneer er geladen gaat worden. Dit wordt aangegeven met de donkergroene verticale balken. Wanneer je blij bent met je instellingen, dan kies je voor ‘Opslaan’.

Et voilà. Je auto laadt nu op basis van dynamische energieprijzen. Je elektrische auto laadt zo automatisch goedkoper en duurzamer.

In de tussentijd wacht mijn laadpaal braaf tot de stroomprijzen laag genoeg zijn en hij vermogen krijgt om mijn auto te gaan opladen 👍🏻.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

20 reacties op “Elke auto slim laden op basis van dynamische energieprijzen. Zo krijg ook jij het voor elkaar!

  1. Erik Vos apr 18, 2023

    Sinds deze week levert de Frank Energie App ook slim laden.
    Ik ga hem testen.
    https://www.frankenergie.nl/slim-laden

    • Goed om te weten Erik, ben benieuwd hoe hij bevalt. Ik wil nog een overzichtsartikel schrijven over het slim laden van elektrische auto’s, neem ik hem daar in mee.

  2. Jeroen mei 3, 2023

    Kan dit ook met een laadpas van de zaak?

    • Hi Jeroen,

      Ja, dat kan zeker. Je kunt prima gebruik maken van dynamische energieprijzen.

      Maar de verrekening met de werkgever gebeurt nog vrijwel altijd op basis van een vaste prijs. Ik ken best een hoop leaserijders die hier gebruik van maken en daar een beetje winst op pakken.

      De meeste softwarepakketten voor laadpalen die gebruikt worden door/voor leaserijders, ondersteunen dynamische prijzen simpelweg ook nog niet voor de afrekening met je werkgever. De eerste pakketten die het wél ondersteunen komen nu pas op. Voorbeelden zijn Spirii, Monta en Tap Electric.

      • David jul 4, 2023

        Maar dan moet de SIM kaart van de provider van mijn werkgever toch blijven zitten, anders kunnen zij de verrekening niet doen? De laadpaal zou dus moeten kunnen communiceren met zowel e-flux als de provider van de werkgever.

        • Ah okay, dus jij hebt niet alleen een laadpas van je werkgever, maar het thuisladen wordt ook door de werkgever vergoed via de laadpaal. Dat kan inderdaad ook voorkomen. De CPO (Charging Point Operator) van de laadpaal is dan bv. Shell ReCharge en via hen wordt dan de verrekening gedaan.

          Dan is het inderdaad een ander geval, want de oplossing uit deze post werkt inderdaad met een alternatieve CPO, E-Flux. Er is inderdaad maar een CPO waarmee je laadpaal werkt. Dus in jouw situatie gaat E-Flux als oplossing om slim te la den helaas niet de oplossing zijn…

      • J v Bro jul 26, 2023

        Weet je toevallig nog meerder partijen die met dynamische prijzen overweg kunnen? Toevallig ook Nederlands?

        • Kun je iets meer specificeren wat het precies is wat je zoekt?

          Zoek je een provider, zoals E-Flux, die kan koppelen met een dienst die slim laden mogelijk maakt? In dat geval is het antwoord nee, dat kan alleen E-Flux.

          Of zoek je een CPO die per uur (met dynamische prijzen) kan verrekenen?

          • J v Bro jul 29, 2023

            Ha Danny,

            Sorry voor de verwarring. Het gaat om een CPO die per uur dynamische prijzen kan verrekenen.

    • Ter aanvulling: E-Flux schijnt hier samen met Stekker ook aan te werken.

      • Leuk verhaal om een domme laadpaal slim te maken. Onze myenergi zappi staat er niet tussen omdat deze de dynamische tarieven zonder de stekker app zelf al heeft ingebouwd. Een slimme laadpaal hoort dus niet in het rijtje thuis.

        • Dat klopt helemaal Marc. Ik zie dat Zaptec en Easee in de lijst staan, maar net als Zappi zijn dit natuurlijk slimme laadpalen. Ik zal er in de beschrijving op duiden dat dit alle merk laadpalen zijn die E-Flux ondersteunt.

  3. Ook de ANWB heeft een App uitgebracht om slim te laden. Over 2 dagen gaat m’n dynamische prijzen contract in. Vanaf dan ga ik testen. Valt me wel op dat ik de integratie van de zonnestroom nog niet optimaal vind werken. Hoe is dat met de app Stekker?

    • Hi Yves,

      Die kende ik nog niet, dat is best cool dat dat kan. De ‘slim laden’-apps die ik zelf ken, werken zover ik weet niet met samen de omvormer/zonnepanelen op je dak.

      Zelf heb ik die interesse ook niet zo. Ik redeneer meer:
      – Als de prijs hoog is wil ik terugleveren
      – Als de prijs laag is wil ik gebruiken

  4. Hartelijk dank voor deze tip!

    Duidelijke probleem herkenning en helder beschreven oplossing!

    Precies wat ik nodig had!

  5. Mattie jan 3, 2024

    Voor mijn situatie wil ik een nieuwe thuis laadpaal aanschaffen.
    Is deze aanpak ook van toepassing voor een slimme laadpaal van bijvoorbeeld Easee Lite of Zaptec Go?
    Deze heeft dan al een eigen E-sim. Kan deze ook dan hetzelfde met E-flux en is dan de Stekker.App niet nodig?

    Zag namelijk dat met een Easee en Zaptec voor dynamisch opladen ook een aparte Tibber Pulse module zou kunnen worden aangeschaft voor dymisch laden en load balancing.
    Zouden E-flux en Stekker dan deze module overbodig maken?

    • Hi Mattie. De aanpak uit dit artikel is om ‘domme’ laadpalen slim te maken. Het voordeel van de Easee Charge Lite, Zaptec Go en Wallbox Pulsar Max is dat ze dit out-of-the-box ondersteunen. Bv. in combinatie met Tibber en de Stekker app. Ze maken E-Flux en het plaatsen van de simkaart inderdaad overbodig.

  6. Gerard Schippers feb 4, 2024

    Ik heb een Alfen Eve Single laadpaal. Een Hyundai Kona EV, een dynamisch contract bij Tibber en via Blue Link heb ik in de winter een tijdslot voor laden van 23.00-08.00 uur ingesteld. Ik kreeg eergisteren voor het eerst de mededeling op mijn display Laadpaal gereed, wacht op vermogen. De volgende morgen bleek dat mijn EV niet was opgeladen. Gisteren gebeld met de mobiliteit service van Hyundai. Deze concludeerden een storing in de laadpaal. Vanmorgen bleek echter dat mijn EV keurig was opgeladen, zelfs tegen een bijzonder laag tarief. Maar wat wil de mededeling wacht op vermogen nu eigenlijk zeggen?

    • Ha Gerard. Dat klinkt okay.

      Wat ‘Wachten op vermogen’ wil zeggen, is dat op het moment dat je dat ziet staan, de auto wel aan de laadpaal is aangesloten maar hij geen stroom krijgt.

      Dus stel jij plant in dat je auto laadt van 05:00 tot 08:00 en je kijkt om 08:01 op het laadpaaldisplay, dan zal daar ‘Wachten op vermogen’ staan.