Lang heb ik erover getwijfeld: moet ik wel aan de e-bike. Ik ben een gezonde man en moet toch een flink eind kunnen trappen. Met mijn Specialized Source Elite (20 versnellingen) uit 2016 kom ik prima vooruit. Toch pakte ik voor de ‘net-iets-verdere’ stukken de auto. Alhoewel die elektrisch is, vind ik het toch zonde van het gebruik. Daarom kocht ik een Tenways CGO600 ‘urban e-bike’.
Over de Tenways CGO600
Tenways is een relatief nieuwe speler op de e-bikemarkt. Het bedrijf is in 2021 opgericht na een succesvolle crowdfundingcampagne via Indiegogo. Datzelfde jaar openden ze hun hoofdkantoor in Amsterdam en werd de Tenways CGO600 gelanceerd. Naast de 600-serie heeft Tenways CGO800S aan hun portfolio toegevoegd. En op 22 februari lanceerde Tenways de CGO600 Pro.
De Tenways CGO600 is een citybike met urban looks. Ik vind de fietsen van Tenways een perfect alternatief voor de veel duurdere VanMoof en Cowboy. De fiets richt zich als citybike op relatief kortere fietsritten, bijvoorbeeld dagelijkse ritjes van en naar het werk of de winkel.
Lees alle Tenways reviews:
- Tenways CGO009
- Tenways CGO600
- Tenways CGO600 Pro
- Tenways CGO800S
- Tenways AGO T
- Tenways AGO X
Bestellen van de Tenways e-bike
Bestellen via de online shop van Tenways gaat heel eenvoudig. Ik bestelde de fiets op dinsdagavond en op vrijdagochtend werd ‘ie bezorgd. Ze hebben een magazijn in Nederland. Bij Tenways hebben ze regelmatig leuke acties, zoals een gratis spatbordenset en standaard. Ik kreeg een gratis waterdichte tas bij mijn fiets. De bagagedrager moest ik wel zelf betalen. Daar heb ik ook voor gekozen. De Tenways CGO600 bagagedrager is een aanrader. Het beschermt voor mijn gevoel toch wat beter je spatbord en fiets als ‘ie bijvoorbeeld valt.
Nieuw: de Tenways CGO600 Pro
Op 22 februari 2023 lanceerde Tenways de nieuwe Tenways CGO600 Pro. De nieuwe features zijn:
- Hogere capaciteit accu: 100 kilometer fietsplezier
- De accu is uitneembaar, handig om hem binnen op te laden. En minder aantrekkelijk voor het dievengilde.
- Geïntegreerde verlichting aan de voorzijde
- Magnetische snelheidssensor
- 360 Wh power
Kleuren en maten van de Tenways CGO600
De fiets is beschikbaar in 5 kleuren: Lime Green, Sky Blue Midnight Black, Light Grey en Arctic Blue) en vier maten (S, M, L, XL). Ik ben zelf 1,97 meter en de XL-variant van de Tenways CGO600 is perfect voor mij. Over de maatvoering van het stuur lees je verderop meer.
Specificaties Tenways CGO600
De Tenways CGO600 doet het niet alleen goed qua looks. Deze e-bike beschikt over een aantal premium features die je niet vaak in deze prijsklasse tegenkomt. Denk aan hydraulische remmen en riemaandrijving. Hieronder vind je de volledige specificaties van de Tenways CGO600:
- Batterijcapaciteit: 252Wh (36V, 7AH)
- Motor: MiVice 250W achternaafmotor met 40Nm koppel
- Aandrijving: riemaandrijving
- Rem: Hydraulische schijfremmen
- Framemateriaal: aluminium
- Verlichting: geïntegreerde voorlamp, losse achterlamp
- Banden: CST lekbestendige banden
- Fietscomputer: OLED-display met fysieke knoppen
- Gewicht: 15kg
- Autonomie: Tot 70 kilometer
- Topsnelheid: 25km/u
Deze fiets is dus afgestemd op de maximum Europese snelheid van 25 kilometer per uur. De Tenways is niet op te voeren of iets dergelijks. In Amerika mag de Tenways 32 kilometer per uur.
Rijcomfort en fietshouding
Na een paar dagen fietsen vallen een aantal dingen op bij deze CGO600. Het is een sportieve fiets met dito zithouding. Wat ik direct vervangen heb zijn de handvaten. Die van Ergon zijn erg fijn, omdat je muis van je hand beter ondersteund worden. Daarnaast ben ik van plan om het stuur wat hoger te zetten met stuurpenverlengers. De zithouding is net iets té ver voorover.
Wat betreft de elektrische ondersteuning: dat is dik in orde! Je merkt bij het wegrijden dat de motor direct en zonder vertraging ondersteuning biedt. Zo rij is snel en soepel weg bij een stoplicht. Tijdens de rit zelf merk je bijna niks van de ondersteuning, zeker als je een bultje pakt merk je vrijwel niks van de ondersteuning. Ga je harder dan 25 kilometer per uur dan merk je ook bijna niet dat de ondersteuning stopt. Blijf je rond de 25 fietsen, dan zoef je geruisloos over het fietspad.
Over dat geruisloze: nóg een voordeel van de Tenways CGO600 is de riemaandrijving. Geruisloos en zonder te schakelen. Hij is perfect afgesteld voor vlakke wegen en bulten. Bult af merk ik dat ik wat meer tegenstand wil hebben om nóg harder te gaan. Dan mis ik mijn zwaarste versnelling wel.
Je kan deze e-bike ook gebruiken zonder de motor. Er zit geen weerstand op het achterwiel als de motor uitstaat. Dan fiets hij dus als gewone fiets. En met 15 kilo is dat geen enkel probleem. Door het gebrek aan versnellingen is het overigens minder handig om zonder de motor een heuvel op te fietsen.
Batterij en range van de Tenways
De Tenways CGO600 heeft een batterij met een capaciteit van 252 Wh. Met deze batterij moet je volgens Tenways 70 kilometer op de laagste van de drie ondersteuningen kunnen fietsen. In de praktijk wissel ik tussen stand 2 en 3. Dan heb je een bereik van zo’n 49 tot 55 kilometer in februari. In de zomer zal het iets beter zijn.
Wat is mis bij Tenways is de mogelijkheid een extra lader te kopen. Handig voor op kantoor of in de tas om mee te nemen. De Tenways CGO800S heeft overigens wel een uitneembare batterij. Die is ook nog eens groter, waardoor je bereik 100 km is.
Voordelen Tenways CGO600
- Goede prijs/kwaliteitverhouding
- Trapondersteuning werkt heel soepel en gaat naadloos over na 25 km/uur
- Strak en mooi design
- Door de aandrijfriem geen onderhoud aan ketting of derailleur.
Nadelen Tenways CGO600
- Geen losse accu
- Stuur zit erg laag, maar is eenvoudig op te lossen door spacers
- Alleen de voorlamp is gekoppeld aan de accu, de achterlamp is een losse led-lamp
De Tenways CGO600 koop je online bij Tenways of via bijvoorbeeld fietsenwinkel.nl. Daar kun je ook een proefrit maken.
Aljo Hartgers is initiatiefnemer van Doe Duurzaam. Hij schrijft breed over duurzaam wonen, leven en werken. Is enthousiast over elektrisch rijden, slim energie en gas besparen én test graag duurzame producten.
Ik heb de damesfiets van Tenways geprobeerd.
Tijdens het fietsen ben ik gevallen toen ik de bocht omging.
Ik reed niet hard en remde af.
Daarom heb ik besloten om het niet te kopen.Ook omdat er geen accu bijgekocht kon worden.
Heel jammer want verder von ik het een prima fiets.
Je kan niet een fiets de schuld geven van je onkunde in het besturen van een fiets
Ik heb ook een Tenways CGO600. Ik heb een verstelbare stuurpen gemonteerd zodat je de zithouding beter op je lichaam kan afstellen. Daarnaast heb ik ook spatborden, standaard, bagagedrager en een vast slot gemonteerd.
Ik vind het een ontzettend fijne fiets om mee te fietsen. De ondersteuning is ruim voldoende. Echte problemen heb ik nog niet gehad met de fiets vooral in vergelijking met sommige Vanmoof bezitters.
De bediening op het stuur vind niet prettig, je moet vaak meerdere keren op een knopje drukken om de instelling die je wilt te krijgen omdat het knopje wel klikt maar niets doet. Een ander bedieningspaneel staat dus nog op mij verlanglijstje.
Het laden is een ander minpuntje doordat de accu er niet uit gehaald kan worden en het laden duurt vrij lang voor dat de accu vol zit.
De standaard uitrusting is wat karig want je bent al gauw rond de 200 euro extra kwijt om er een standaard basisfiets van te maken.
Welke verstelbare stuurpen heb jij erop zitten Erik, en moest je de remkabels nog verlengen.
Groetjes.
Ja dat zou ik ook graag willen weten, ik twijfel zelf tussen een stuurverhoger of een verstelbare stuurpen.
Je kunt een losse lader gewoon bijbestellen, dat heb ik bij fietsenwinkel bij de order gedaan (kostte 50e) maar je kunt ook tenways support mailen en vragen om een nieuwe dat is ook al bij anderen gewoon ‘gelukt’
Vraagje? Welke stuurpenverlenger past er het beste tussen. Ik vind hem ook net te laag zitten.
Ik hoor het graag!
De pro vind ik dan de beste
Ik mis ketting <riem ) beschermer. V Broek
Bagage drager.
Safety axa
Slot. Zeker voor de. Pro versie
Erg belangrijk