Slim laden

Ons stroomnet piept en kraakt nu al terwijl nog maar 14% van alle auto’s deels of volledig elektrisch is. Al die EV’s gebruiken enorm veel stroom, dus hoe kan dat goed gaan? Dit is waarom slim laden zo belangrijk is. Hierbij pas je het laden aan op basis van stroomprijzen. Door je auto te laden tijdens momenten van overschot aan groene stroom, kunnen we toch nog groeien en als bijvangst vergroten we de vraag naar hernieuwbare stroom.  Het voordeel voor jou is dat stroom op zulke momenten het goedkoopst is. Met slim laden gebruik je dus meer groene energie, je helpt het stroomnet stabiel te houden én je bespaart flink op je laadkosten.

Zo kun je slim laden

Slim laden doe je door te kijken wanneer de zon schijnt of wanneer de dynamische energieprijzen laag zijn en dan je auto in het stopcontact te steken. Je kunt dat ook al slimmer van tevoren doen en via de app van je auto of laadpaal op het juiste moment het laden te starten. 

Maar als een beetje groene nerd wil je dit natuurlijk automatiseren. Om je auto het slimst te kunnen laden heb je nodig:
– een dynamische energiecontract nodig,
– een app,
– een auto of laadpaal die slim laden ondersteunt.

Hoe werkt dat in de praktijk? Neem de Renault Zoe. Deze auto kan niet uit zichzelf slim laden, maar via een slimme laadpaal lukt dat wel. Met de Stekker app kun je instellen dat de batterij 40 procent vol is. Vervolgens weet de app hoeveel stroom je nodig hebt om voor de volgende ochtend tot 100 procent op te laden. De app weet ook wat de dynamische energieprijzen zijn. Op basis daarvan zoekt hij zelf de beste uren uit om te laden en start en stopt hij automatisch de laadsessie. 

Kies een slimme laadpaal

Het is makkelijker een slimme laadpaal te kiezen dan een elektrische auto die slim kan laden. Daarom kijken we voor slim laden vooral naar laadpalen. Het vreemde is dat laadpaalfabrikanten vrijwel niet communiceren over slim laden. Vermoedelijk omdat slim laden meestal mogelijk wordt gemaakt door apps van derden die er mee kunnen verbinden, zoals Tibber, Stekker en Jedlix. Begrijpelijk, maar het helpt de adoptie van slim laden niet. Omdat veel mensen er geen weet van hebben, letten ze er bij de aanschaf van een laadpaal niet op. Daarom hebben een aantal slimme laadpalen met elkaar vergeleken. 


Sommige slimme laadpalen zoals die van Tibber en Zonneplan hebben nog een extra mogelijkheid: slim laden in combinatie met onbalansmarkten. Door het laden te starten of te pauzeren wanneer de onbalansmarkt daarom vraagt, krijg je een vergoeding en kun je zelfs gratis laden. Je moet daarvoor wel je EV aan de laadkabel laten hangen.

Laadpalen vergelijking

De slimme laadpalen die op de Nederlandse markt zijn met elkaar vergeleken op de meest belangrijke criteria. Past de tabel niet in je scherm? Door horizontaal te scrollen, zie je alle informatie over de laadpalen in de vergelijkingstabel.

wdt_ID Merk Montage Dynamisch Zonneladen Onbalans Laadschema Vermogen Eigen app Loadbalancing Connectiviteit V2G Fase Integratie Home Assistant
1 Charge Amps Dawn 939 ✅ met Stekker, Tibber 22 ✅ bij aankoop Charge Amps Amp Guard WiFi 3
2 Charge Amps Aura 2.599 ✅ met Stekker, Tibber 22 ✅ bij aankoop Charge Amps Amp Guard 4G, LAN, WiFi 3
3 Easee Lite 499 ✅ met Stekker, Tibber ✅ met Easee Equalizer ✅ met Tibber 11 ✅ bij aankoop Easee Equalizer of Tibber Pulse 4G, Bluetooth, WiFi 1
4 EV Box Livo 1.029 ✅ met Stekker, Tibber ✅ met Dynamic Load Balancing-kit 22 ✅ bij aankoop Dynamic Load Balancing-kit 4G, LAN, WiFi 3
5 Go-e Gemini Flex 629 ✅ met eigen app, Stekker, Tibber ✅ met go-e Controller ✅ met Tibber 22 ✅ bij aankoop go-e Controller WiFi 1
7 myenergi Zappi 1.029 ✅ met eigen app 22 LAN, WiFi 3
8 Wallbox Pulsar Max 819 ✅ met Stekker, Tibber 22 ✅ bij aankoop Wallbox Load Balancer of Tibber Pulse Bluetooth, WiFi 3
43 Wallbox Quasar 2 5.800 ✅ met Stekker, Tibber 13 4G, Bluetooth, LAN, WiFi
44 Zaptec Go 739 ✅ met eigen app, Stekker, Tibber ✅ met Tibber 22 ✅ bij aankoop Zaptec Sense of Tibber Pulse 4G, Bluetooth, WiFi
45 Zonneplan Charge 2 1.599 ✅ met eigen app 11 4G
48 Ratio Solar 750 22 Bluetooth, LAN, WiFi
49 SolarEdge EV Charger 1.090 ✅ met eigen app ? 22 ✅ bij aankoop Solaredge Modbus energiemeter LAN, WiFi
50 Peblar Home 684 11 ✅ bij aankoop HomeWizard P1-meter of Peblar Balancing Kit LAN, WiFi
51 Sigenergy DC Charger 3.500 ? ? ? 12 ?
52 Alfen Eve Single S 750 11 LAN 3
53 Alfen Eve Single Pro 950 11 4G, LAN 3
Merk Montage Dynamisch Zonneladen Onbalans Laadschema Vermogen Eigen app Loadbalancing Connectiviteit V2G Fase Integratie Home Assistant

Elektrische auto vergelijking

Elektrische auto’s die op de Nederlandse markt zijn met elkaar vergeleken op de meest belangrijke criteria. Past de tabel niet in je scherm? Door horizontaal te scrollen, zie je alle informatie over de auto’s in de vergelijkingstabel.

Slimme autos

ID auto wdt_ID wdt_created_by Out of the box wdt_created_at wdt_last_edited_by wdt_last_edited_at 3rd party Types
1 Tesla 1 Danny Oosterveer 02-01-2025 08:42 Danny Oosterveer 02-01-2025 14:52 ✅ met Stekker, Tibber, EVCC Model Y
Model 3
2 Nissan 2 Danny Oosterveer 02-01-2025 09:05 Danny Oosterveer 02-01-2025 14:51 ✅ met EVCC, Home Assistant Nissan Leaf
3 Renault 3 Danny Oosterveer ✅ met Mobilyze app 02-01-2025 09:05 Danny Oosterveer 02-01-2025 14:51 ✅ met Stekker, Tibber, EVCC Renault Zoe ZE50 R135
4 Hyundai 4 Danny Oosterveer 02-01-2025 14:46 Danny Oosterveer 02-01-2025 14:50 ✅ met Stekker, Tibber, EVCC, Home Assistant
ID auto Out of the box 3rd party Types

Artikelen over slim laden

Bekijk of luister onze podcasts over slim laden

V2G: De auto als thuisbatterij

Wist je dat een auto gemiddeld slechts vier procent van de tijd in beweging is? Het overgrote deel van de tijd staat een auto dus niks te doen. Dit is waar Vehicle-to-Grid (V2G) op inspeelt. Met de batterij kan de elektrische auto een oplossing zijn voor het volle stroomnet, door op het juiste moment te ontladen of opladen om zo het net te stabiliseren.

Dit wordt mogelijk met bi-directioneel laden. Dat betekent dat een elektrische auto zowel stroom kan afnemen als terugleveren. Om bi-directioneel te kunnen laden moet zowel je auto als laadpaal hier geschikt voor zijn. En daar schort het nog.

Dat is vooral een kwestie van marktwerking. Normale laadpalen kosten vijfhonderd tot duizend euro. Een bi-directionele laadpaal, zoals de Wallbox Quasar 2, kost bijna zesduizend euro. Automerken ondersteunen het ook nog maar mondjesmaat. De vraag van consumenten is nog beperkt en het is nog onduidelijk wat het effect gaat zijn op de batterij. 

De elektrische auto als thuisbatterij heeft op papier zeker potentie: de batterij heeft veel capaciteit, kan snel laden en ontladen, en de auto staat er toch al. Aan de andere kant: meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens heeft geen eigen oprit. Voor hen gaat deze vlieger niet op. Bovendien staat de auto niet altijd op de oprit. Ga jij vaak overdag naar kantoor, dan mis je de uren wanneer de zon hoog aan de hemel staat. V2G lijkt daarmee voorlopig bestemd voor de happy few.