Kies een slimme laadpaal
Het is makkelijker een slimme laadpaal te kiezen dan een elektrische auto die slim kan laden. Daarom kijken we voor slim laden vooral naar laadpalen. Het vreemde is dat laadpaalfabrikanten vrijwel niet communiceren over slim laden. Vermoedelijk omdat slim laden meestal mogelijk wordt gemaakt door apps van derden die er mee kunnen verbinden, zoals Tibber, Stekker en Jedlix. Begrijpelijk, maar het helpt de adoptie van slim laden niet. Omdat veel mensen er geen weet van hebben, letten ze er bij de aanschaf van een laadpaal niet op. Daarom hebben een aantal slimme laadpalen met elkaar vergeleken.
Sommige slimme laadpalen zoals die van Tibber en Zonneplan hebben nog een extra mogelijkheid: slim laden in combinatie met onbalansmarkten. Door het laden te starten of te pauzeren wanneer de onbalansmarkt daarom vraagt, krijg je een vergoeding en kun je zelfs gratis laden. Je moet daarvoor wel je EV aan de laadkabel laten hangen.
Laadpalen vergelijking
De slimme laadpalen die op de Nederlandse markt zijn met elkaar vergeleken op de meest belangrijke criteria. Past de tabel niet in je scherm? Door horizontaal te scrollen, zie je alle informatie over de laadpalen in de vergelijkingstabel.
wdt_ID | Merk | € | Montage | Dynamisch | Zonneladen | Onbalans | Laadschema | Vermogen | Eigen app | Loadbalancing | Connectiviteit | V2G | Fase | Integratie Home Assistant |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Charge Amps Dawn | 939 | ❌ | ✅ met Stekker, Tibber | ✅ | ❌ | ✅ | 22 | ✅ | ✅ bij aankoop Charge Amps Amp Guard | WiFi | ❌ | 3 | |
2 | Charge Amps Aura | 2.599 | ❌ | ✅ met Stekker, Tibber | ✅ | ❌ | ✅ | 22 | ✅ | ✅ bij aankoop Charge Amps Amp Guard | 4G, LAN, WiFi | ❌ | 3 | |
3 | Easee Lite | 499 | ❌ | ✅ met Stekker, Tibber | ✅ met Easee Equalizer | ✅ met Tibber | ✅ | 11 | ✅ | ✅ bij aankoop Easee Equalizer of Tibber Pulse | 4G, Bluetooth, WiFi | ❌ | 1 | |
4 | EV Box Livo | 1.029 | ❌ | ✅ met Stekker, Tibber | ✅ met Dynamic Load Balancing-kit | ❌ | ✅ | 22 | ✅ | ✅ bij aankoop Dynamic Load Balancing-kit | 4G, LAN, WiFi | ❌ | 3 | |
5 | Go-e Gemini Flex | 629 | ❌ | ✅ met eigen app, Stekker, Tibber | ✅ met go-e Controller | ✅ met Tibber | ✅ | 22 | ✅ | ✅ bij aankoop go-e Controller | WiFi | ❌ | 1 | |
7 | myenergi Zappi | 1.029 | ❌ | ✅ met eigen app | ✅ | ❌ | ✅ | 22 | ✅ | ✅ | LAN, WiFi | ❌ | 3 | |
8 | Wallbox Pulsar Max | 819 | ❌ | ✅ met Stekker, Tibber | ✅ | ❌ | ✅ | 22 | ✅ | ✅ bij aankoop Wallbox Load Balancer of Tibber Pulse | Bluetooth, WiFi | ❌ | 3 | |
43 | Wallbox Quasar 2 | 5.800 | ❌ | ✅ met Stekker, Tibber | ✅ | ❌ | ✅ | 13 | ✅ | ✅ | 4G, Bluetooth, LAN, WiFi | ✅ | ||
44 | Zaptec Go | 739 | ❌ | ✅ met eigen app, Stekker, Tibber | ❌ | ✅ met Tibber | ✅ | 22 | ✅ | ✅ bij aankoop Zaptec Sense of Tibber Pulse | 4G, Bluetooth, WiFi | ❌ | ||
45 | Zonneplan Charge 2 | 1.599 | ✅ | ✅ met eigen app | ❌ | ✅ | ✅ | 11 | ✅ | ✅ | 4G | ❌ | ||
48 | Ratio Solar | 750 | ❌ | ❌ | ✅ | ❌ | ✅ | 22 | ✅ | ✅ | Bluetooth, LAN, WiFi | ❌ | ||
49 | SolarEdge EV Charger | 1.090 | ❌ | ✅ met eigen app | ✅ | ❌ | ? | 22 | ✅ | ✅ bij aankoop Solaredge Modbus energiemeter | LAN, WiFi | ❌ | ||
50 | Peblar Home | 684 | ❌ | ❌ | ✅ | ❌ | ✅ | 11 | ❌ | ✅ bij aankoop HomeWizard P1-meter of Peblar Balancing Kit | LAN, WiFi | ❌ | ||
51 | Sigenergy DC Charger | 3.500 | ❌ | ? | ? | ❌ | ? | 12 | ✅ | ✅ | ? | ✅ | ||
52 | Alfen Eve Single S | 750 | ❌ | ❌ | ✅ | ❌ | ✅ | 11 | ✅ | ✅ | LAN | ❌ | 3 | ✅ |
53 | Alfen Eve Single Pro | 950 | ❌ | ❌ | ✅ | ❌ | ✅ | 11 | ✅ | ✅ | 4G, LAN | ❌ | 3 | ✅ |
Merk | € | Montage | Dynamisch | Zonneladen | Onbalans | Laadschema | Vermogen | Eigen app | Loadbalancing | Connectiviteit | V2G | Fase | Integratie Home Assistant |
Elektrische auto vergelijking
Elektrische auto’s die op de Nederlandse markt zijn met elkaar vergeleken op de meest belangrijke criteria. Past de tabel niet in je scherm? Door horizontaal te scrollen, zie je alle informatie over de auto’s in de vergelijkingstabel.
Slimme autos
ID | auto | wdt_ID | wdt_created_by | Out of the box | wdt_created_at | wdt_last_edited_by | wdt_last_edited_at | 3rd party | Types |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tesla | 1 | Danny Oosterveer | ❌ | 02-01-2025 08:42 | Danny Oosterveer | 02-01-2025 14:52 | ✅ met Stekker, Tibber, EVCC | Model Y Model 3 |
2 | Nissan | 2 | Danny Oosterveer | ❌ | 02-01-2025 09:05 | Danny Oosterveer | 02-01-2025 14:51 | ✅ met EVCC, Home Assistant | Nissan Leaf |
3 | Renault | 3 | Danny Oosterveer | ✅ met Mobilyze app | 02-01-2025 09:05 | Danny Oosterveer | 02-01-2025 14:51 | ✅ met Stekker, Tibber, EVCC | Renault Zoe ZE50 R135 |
4 | Hyundai | 4 | Danny Oosterveer | ✅ | 02-01-2025 14:46 | Danny Oosterveer | 02-01-2025 14:50 | ✅ met Stekker, Tibber, EVCC, Home Assistant | |
ID | auto | Out of the box | 3rd party | Types |
Artikelen over slim laden
Bekijk of luister onze podcasts over slim laden
V2G: De auto als thuisbatterij
Wist je dat een auto gemiddeld slechts vier procent van de tijd in beweging is? Het overgrote deel van de tijd staat een auto dus niks te doen. Dit is waar Vehicle-to-Grid (V2G) op inspeelt. Met de batterij kan de elektrische auto een oplossing zijn voor het volle stroomnet, door op het juiste moment te ontladen of opladen om zo het net te stabiliseren.
Dit wordt mogelijk met bi-directioneel laden. Dat betekent dat een elektrische auto zowel stroom kan afnemen als terugleveren. Om bi-directioneel te kunnen laden moet zowel je auto als laadpaal hier geschikt voor zijn. En daar schort het nog.
Dat is vooral een kwestie van marktwerking. Normale laadpalen kosten vijfhonderd tot duizend euro. Een bi-directionele laadpaal, zoals de Wallbox Quasar 2, kost bijna zesduizend euro. Automerken ondersteunen het ook nog maar mondjesmaat. De vraag van consumenten is nog beperkt en het is nog onduidelijk wat het effect gaat zijn op de batterij.
De elektrische auto als thuisbatterij heeft op papier zeker potentie: de batterij heeft veel capaciteit, kan snel laden en ontladen, en de auto staat er toch al. Aan de andere kant: meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens heeft geen eigen oprit. Voor hen gaat deze vlieger niet op. Bovendien staat de auto niet altijd op de oprit. Ga jij vaak overdag naar kantoor, dan mis je de uren wanneer de zon hoog aan de hemel staat. V2G lijkt daarmee voorlopig bestemd voor de happy few.