Is de elektrische auto de thuisbatterij van de toekomst? Nee

8 februari 2024

Er wordt in de media veel geschreven over de elektrische auto als thuisbatterij van de toekomst. Laatst nog toen het Algemeen Dagblad schreef: “Je elektrische auto als thuisbatterij: ‘Terugleveren van energie kan je 1000 euro per jaar opleveren’.” En het klinkt niet gek. Met zo’n enorme batterij in je auto kun je flink wat hernieuwbare of goedkope stroom opladen om op een later, duurder, moment te gebruiken of terug te leveren. Maar gaat dit echt op grote schaal dé oplossing zijn?

De auto als thuisbatterij: een logisch klinkende oplossing

De elektrische auto als thuisbatterij. We hebben het dan vaak over Vehicle To Home (V2H, stroom leveren aan je woning) of Vehicle To Grid (V2G, stroom leveren aan het stroomnet). Het idee van de auto als thuisaccu is zeer interessant. Je auto beschikt immers al over een zeer grote batterij. Dus het klinkt heel logisch dat, als je die auto aan de kabel hebt hangen, die heel geschikt is om grote hoeveelheden stroom van het net te trekken of terug te leveren. Dus is het wijsheid om geen thuisbatterij te kopen, en te wachten tot je je auto als batterij kunt gebruiken?

Een rondgang langs de experts, Harold Halewijn, Dennis van der Meij en Henri Lootens, leert ons dat de elektrische auto als thuisbatterij zeker een positieve rol kan gaan spelen in de toekomst, maar dat we daar teveel van verwachten.

De elektrische auto als thuisbatterij wordt om een aantal redenen overschat:

Geen eigen oprit

Om met de praktische bezwaren te beginnen: slechts 45 procent van de Nederlandse huishoudens heeft een eigen oprit. Dat maakt het voor de overige 55 procent van de huishoudens vaak onmogelijk om de auto als thuisbatterij in te zetten. Een oplaadkabel over het stoepje kan wel even om de auto te laden, maar continu is een ander verhaal. Bovendien zijn kabels die geschikt zijn voor bi-directioneel laden veel dikker.

De auto is niet altijd beschikbaar

Een elektrische auto wordt vaak een batterij op wielen genoemd. Die wielen zorgen er echt wel voor dat hij met regelmaat niet beschikbaar is als thuisbatterij. Of jij je elektrische auto als thuisbatterij kan inzetten, hangt erg af van je leefwijze. Werk je vooral thuis en staat de auto dus vaak voor de deur dan zal het goed werken. Maar ben je vaak overdag van huis met de auto, dan mis je de mogelijkheid om je zonnestroom op te slaan.

Auto’s ondersteunen het (nog) niet

Met enige regelmaat komt er in het nieuws een auto voorbij waarvan wordt geschreven dat die bi-directioneel laden ondersteunt en daarmee als thuisbatterij zou kunnen functioneren. Als je even verder leest blijkt die auto vaak niet V2G of V2H te zijn, maar V2L. Dit staat voor Vehicle To Load, en wordt door Henri Lootens gekscherend ook wel Vehicle To Tosti genoemd. Het betekent dat jouw elektrische auto een stopcontact heeft waarmee je andere apparaten zoals een elektrische fiets, laptop of bladblazer kunt opladen.

Juridische hoepels & garantie

Autofabrikanten staan ook niet te springen om V2G en V2H te faciliteren. Extra gebruik van de autobatterij zal er bijvoorbeeld voor zorgen dat de accu sneller degradeert (slechter wordt). Wat doet dat met je garantie op de autobatterij? Zo dicht Tesla-oprichter Elon Musk weinig waarde toe aan de elektrische auto als thuisbatterij. Andere automerken kiezen ervoor om de autobatterij slechts voor een deel beschikbaar te maken voor bi-directioneel laden. Daarbij: hoe gaat het verzekeringstechnisch werken als er thuis kortsluiting ontstaat bij teruglevering vanuit je auto?

Bi-directionele laadpalen zijn duur en groot

Toegegeven, adoptie van een technologie zorgt ervoor dat de prijzen dalen. Feit is wel dat een normale laadpaal nu zo’n 700 euro kost. Maar dat is een AC laadpaal (wisselstroom). Voor bi-directioneel laden heb je een DC laadpaal (gelijkstroom) nodig. Deze kosten nu nog zo’n 5.000 tot 8.000 euro. Waar de AC laadpaal eigen gewoon een verzwaard stopcontact is, komt er bij een DC laadpaal een stuk meer kijken. Zo heeft die een eigentransformator en moet hij gekoeld worden. Om die reden zijn snelladers, die ook met gelijkstroom werken, die je langs de snelweg vindt zoveel groter dan de laadpaal die je thuis hebt staan.  

Blijven autobatterijen wel zo groot?

De hierboven genoemde punten maken dat het nog wel even zal duren voordat de auto als thuisbatterij kan dienen. Wellicht is het wel zo dat we over 10 jaar solid-state batterijen hebben voor elektrische auto’s. Het voordeel van solid-state batterijen is dat lang wachten tot de auto opgeladen is verleden tijd is. Dit type batterij kan namelijk enorm snel opladen. Als solid-state batterijen daadwerkelijk beschikbaar komen, moeten accupakketten in elektrische auto’s dan nog wel 50 tot 100 kWh groot zijn? Als je veel sneller kunt opladen, kan dit kostbare onderdeel wellicht met een veel kleinere capaciteit door. En dat laatste maakt hem wellicht dan weer minder interessant als thuisaccu.

Conclusie

Is de auto als thuisaccu een luchtkasteel? Nee, dat zeker niet. Juridische hoepels kunnen worden geslecht, automerken kunnen V2G/V2H gaan ondersteunen en adoptie van technologie maakt het goedkoper en zo zullen ook bi-directionele laadpalen goedkoper worden. Maar zo’n grote rol als dat het nu toegedicht krijgt, dat lijkt me overdreven. Het gaat een van de oplossingen zijn voor de energietransitie. Naast de thuisbatterij, naast seizoensopslag, naast meer flexibel energieverbruik, etc. En we moeten ons er bewust zijn dat, vanwege de in dit artikel genoemde uitdagingen, het nog wel even gaat duren voor het zover is. In de tussentijd zet ik m’n thuisbatterij toch maar niet op Marktplaats.

Bron foto: Elaad (cc)

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

2 reacties op “Is de elektrische auto de thuisbatterij van de toekomst? Nee

  1. Wevers feb 20, 2024

    Dit lijkt meer op een verkoopverhaal om zo veel mogelijk thuisaccu’s aan de man te brengen.
    Eerst enkelen miljoenen thuis accu’s op de markt zetten, daar lekker aan verdienen en dan blijkt het toch mogelijk om de EV thuis in te kunnen zetten.
    Beetje het verhaal van eerst CD, daarna DVD spelers op de markt brengen.

    • Ik begrijp je punt, maar ik heb dit juist geschreven om dat de algemene tendens zo de andere kant op slaat, dat een tegengeluid nodig is.

      Daarnaast zou ik graag een onderbouwd tegengeluid willen horen (eerst CD, dan DVD is natuurlijk wel erg makkelijk). Ik hoor graag waarom ik het fout heb.