Is de elektrische auto de oplossing voor het volle stroomnet? En kan door de elektrische auto straks de thuisbatterij het huis uit? Er zijn veel halleluja-verhalen over vehicle to grid (V2G). Wij zijn benieuwd hoe reëel V2G nu is, en dus vroegen we Henry Lootens het hemd van het lijf.

Een kleine trigger warning: deze aflevering is wat technischer van aard dan je van ons gewend bent. De volgende afleveringen zullen we beter ons best doen om het toegankelijk te houden.

Henry Lootens kwam al regelmatig langs in eerdere afleveringen, maar nu is hij eindelijk te gast! Henry is expert in gelijkspanning, en dat is waar snelladen, CCS laden, bi-directionele laadpalen en, hoogstwaarschijnlijk, de auto als thuisbatterij op werkt. De juiste gast voor deze aflevering dus.

Als je op Google zoekt naar auto’s die kunnen terugleveren is dat al een aardig lijstje: Nissan Leaf, Nissan N-EV200, Mitsubishi Outlander PHEV, Mitsubishi Eclipse Cross PHE, Volkswagen ID.3, KIA Soul, KIA EV9, Polestar 3, Polestar 4 en de Volvo EX90. Maar deze kunnen niet allemaal terugleveren aan het stroomnet. Henry vertelt dat er meerdere manieren zijn hoe een auto kan terugleveren: vehicle to grid, vehicle to load en vehicle to home.

Auto’s die terugleveren aan het stroomnet, dat ziet Henry zeker als de toekomst. Maar moet er gebeuren voordat dit de realiteit is? Het belangrijkste is dat er in de politiek, het liefst op Europees niveau, bepaald dat dit er moet gaan komen en dat auto’s het moeten gaan ondersteunen. Daarnaast moet er technisch wat gebeuren uiteraard, auto’s moeten er op worden ingericht en we moeten – duurdere – bi-directionele laadpalen gaan plaatsen. Die zijn nu nog duur, maar Henry voorspelt dat als bi-directioneel laden verplicht gaat worden dat ze binnen 2 jaar minder dan 3.000 euro kosten. Want niks doet de prijs zo goed dalen als schaalvoordelen.

Bekijk de aflevering

Of luister via je favoriete podcast app

Hoofdstukken

0:00:00 Hoi, Henry Lootens is op bezoek!
0:02:40 Waarom gelijkspanning?
0:06:40 Vehicle to grid, vehicle to home of vehicle to load?
0:10:52 Is vehicle to load een gimmick?
0:12:00 Maakt de elektrische auto de thuisbatterij overbodig?
0:14:00 Technische uitdagingen van vehicle to grid
0:18:45 Wat moet er gebeuren zodat V2G gaat gebeuren?
0:19:10 Garantie en degradatie
0:20:54 Waarom zijn autobatterijen per kWh veel goedkoper dan een thuisbatterij?
0:22:18 Wat moet er gebeuren zodat V2G gaat gebeuren? (2)
0:24:55 De prijs van bi-directionele laadpalen: schaal maakt goedkoop
0:27:00 Wat er moet gebeuren: samenvatting
0:28:36 Prijsvoorspelling voor bi-directionele laadpalen

Shownotes

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

2 reacties op “#25 Vehicle-to-grid: de auto als thuisbatterij. Is dit de toekomst?

  1. Bas Hemelaar mrt 21, 2024

    Ik luister sinds kort jullie podcast. In de laatste aflevering ging V2G.

    Eerder vond ik deze info en het lijkt dus wel te kunnen. Hoe kijken jullie daarnaar?

    https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/cleverly-manage-your-own-electricity-first-id-models-support-bidirectional-charging-17949

    https://hager.com/nl/kennis-en-inspiratie/producten-uitgelicht/home-power-station-energieopslag

  2. Egenolf mrt 29, 2024

    Goed verhaal, maar als techneut erger me toch enigszins aan de semi- lolloge intro. Het wordt pas informatief vanaf minuut 14.
    Verder OK hoor,