Toen de tweeling van mijn beste vriendin was geboren, moest er natuurlijk zo snel mogelijk een kaart worden verstuurd. Het was echter bijna Vaderdag en ook nog vlak na de schoolexamens, dus onze plaatselijke kantoorboekhandel had de wenskaartfocus tijdelijk verschoven. Gedesillusioneerd slenterde ik de straat door en besloot ik nog even de Wereldwinkel binnen te stappen. Daar vond ik een hele hoop leuke kaarten van het mij nog onbekende merk Floris: een Nederlands merk dat gewoon vrijwel alles helemaal eigenwijs blij doet!
Dit is overigens de geboortekaart die ik heb gestuurd. Unisex (wel handig met een jongen en een meisje en sowieso wel mooi) en met flink wat natuur erin. Ook het papier voelde prettig stroef aan (in plaats van zo glimmend glad zoals de meeste kaarten). Ik vond het sjiek. Ergens in een hoekje stond dat het Nederlands was, van gerecycled papier was gemaakt en was gedrukt met plantaardige inkt. En dat voor slechts 1,75 per kaartje. Ik was positief verbijsterd. Kort daarop zag ik dat ook onze plaatselijke biologische winkel wenskaarten van Floris verkoopt. Ik heb blijkbaar iets enorm over het hoofd gezien? Tijd om mij in dit merk te verdiepen.
Floris Recycled Stationery B.V.
Als je zo de wat verouderde website van Floris.nl erbij pakt zou je het misschien niet zeggen, maar Floris doet zo ongeveer alles goed: gerecycled papier en inkt op basis van plantaardige oliën, verpakt door mensen met een beperking en 10 % van de winst naar een goed doel (en ze waren al zo goedkoop, waar leven die mensen van?).
Floris is verre van nieuw. Het bedrijf werd in 1977 als Floris Kringloop Schrijfwaren opgericht door Jan Floris, kort door de bocht een Nijenrodemarketeer die ineens het licht zag. Mooi om te lezen, zo’n bedrijfsgeschiedenis! Volgens de website heeft Jan Floris het bedrijf in 2012 verkocht. Het wordt mij niet duidelijk wie nu precies de eigenaar is, maar gelukkig is de missie nog steeds goed:
Floris Recycled Stationery B.V. streeft naar een (inter)nationaal vooraanstaande rol in het ontwikkelen, produceren en verkopen van allerlei papierproducten op basis van de hoogst mogelijke graad van duurzaamheid. Waarbij aandacht, welzijn en ontwikkeling van de medemens leidend zijn.
Ook groen qua stroom enzo?
Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben is in hoeverre Floris gebruikt maakt van groene stroom en/of CO2 neutraal werkt. Dat zou toch wel een kers op de taart zijn (of anders vooral een goed idee voor in de toekomst). Ik beloof dat ik het na zal vragen en er op terug zal komen!
En dan nu… vaker kaartjes sturen!
Ik ben heel blij met de ontdekking van de mooie, eigenwijs blije wenskaarten van Floris die ik zonder veel moeite bij mij in het dorp kan kopen. Vandaar een jubelstukje, eigenlijk helemaal niet zo nieuwswaardig, gewoon omdat het kan, haha. Leuk als je door omstandigheden even verder moet kijken dan je neus lang is en dan ineens ruimschoots vindt wat je zoekt. Ook enthousiast over deze kaarten? Ze verkopen niet direct aan particulieren, maar de kans is dus groot dat je terecht kunt in je plaatselijke Wereldwinkel of natuurwinkel. Sturen maar!
UPDATE
Zoals beloofd heb ik het team van Floris gevraagd naar hun energiebeleid. Al 20 minuten later ontving ik antwoord op mijn e-mail:
Wat een leuk stukje heb je geschreven. Betere stimulans om verder te gaan is er niet. Overigens ook geen betere reclame. Wij vragen aan al onze toeleveranciers (soms moeten we noodgedwongen wel zaken doen met) zoals de drukkerij, vervoerder, papierleverancier om zo duurzaam mogelijk te werken. Zij moeten aan het eind van dit jaar aan de minimale eisen van ( helaas is er niks beters) ISO 26000 voldoen. Wij hadden nog een contract met de energieleverancier. Ook deze zal aan het einde van het jaar mogelijk worden omgezet. Probleem is wel dat echte groene energie in onze ogen nog niet bestaat. Maar dat is een hele andere discussie niet waar? Overigens gaan / zijn wij bezig om de huidige polypropyleen zakjes te vervangen door zakjes gemaakt van mais. Zo zijn we continu op zoek naar nog duurzamere producten. De huidige eigenaar vindt het niet echt interessant om op de voorgrond te treden. Wij doen het per slot van rekening met het team en al onze klanten (zoals de wereldwinkels) en uiteraard voor onze consumenten.
Er wordt bij Floris dus constant gewerkt aan verbeteringen. Goed werk!
Zelfstandig ondernemer met tekstbureau Studio Vuurvogel || Dichter, vooral in het Engels || Gezin met Remi, Emily, poes & wat kippen