We hikten er al een tijdje tegenaan: een brommer, een e-scooter, een tweede auto of misschien een e-bike? Want hier in de outskirts van Drenthe is het leven al snel ingewikkeld met maar één auto. Steeds vaker kwamen we in de knoop met afspraken waarvoor de auto nodig was. En toen ging onze dochter ineens naar een basisschool een dorp verderop. Nu moesten we wel iets kiezen. We kochten een e-bike, want dat leek ons de meest optimale, groene keuze in onze situatie. Maar hoe groen wordt je leven van een e-bike? In dit artikel onze ervaringen na ruim een half jaar fietsen op een e-bike.
To e-bike or not to e-bike? Onze situatie
We wonen in een dorp waarin je als gezin al bijna een beetje bijzonder bent als je maar één auto hebt. Er is hier eigenlijk niks. Voor de supermarkt heb je al een auto nodig. Ook de meeste clubjes, zoals scouting, het zwembad en de dansschool vragen om een auto. Als zzp-duo werken we vrijwel volledig vanuit huis en corona deed daar nog een schepje bovenop. Maar nu we weer vaker op pad moeten, is het ook weer vaker puzzelen met ‘wie mag de auto?’.
2 uur per dag kwijt aan heen-en-weer naar school?!
De directe, ietwat urgente aanleiding voor de aankoop van een e-bike was de overstap van onze dochter van 7 jaar oud naar een andere school. De vorige basisschool lag op 1,4 kilometer afstand van ons huis. Prima te doen op de fiets, ook voor haar. Voor de nieuwe school zijn we 5,8 kilometer onderweg. Mede door de verkeerssituatie is het voor haar nog te veel om dat zelf te fietsen. Maar achterop een gewone fiets is het echt net iets te ver. 35 minuten heen (met haar achterop) en 25 minuten terug (met een lege bagagedrager) en dat twee keer per dag: ophalen en brengen kost op die manier maar liefst twee uur per dag. Leuk qua lichaamsbeweging, maar te veel voor mijn dagelijkse planning.
E-bike bleek beste keuze
Maar ja, als de een ’s ochtends vroeg met de auto naar een klant moet, moet de ander toch echt op de fiets naar school. En dat is al een flinke expeditie als het zonnig is, laat staan als het regent. Een tweede auto was ons sowieso te duur, dus die optie viel direct af. Een brommer maakt te veel herrie en een e-scooter zag mijn dochter zelf niet zitten door het gehannes met helmen. De slagkracht van een e-bike is wel de minste van alle opties, maar uiteindelijk leek het ons toch de meest optimale keuze in onze situatie.
Onze aankoop: in onze ogen de beste e-bike
Dit artikel is geen review van een bepaald model e-bike, maar het wel handig te weten welke e-bike we uiteindelijk kochten, zodat je wat context hebt bij onze ervaringen. Andere sites kunnen je verder helpen met het kiezen van de kracht van de motor, de plek van de motor in het frame en de kracht van de accu. Wij kochten na veel wikken en wegen een Cortina E-Common Family MM N7 2022. Als accu kozen we de optie met het hoogste vermogen (750Wh). Hier zou je maximaal 110-130 kilometer op moeten kunnen rijden. Wel duurder, maar handig voor als ik toch een keer helemaal naar Groningen zou willen fietsen (30 kilometer) en bovendien is het ook wel relaxt dat je het ding minder vaak hoeft op te laden. Zo’n accu gaat schijnbaar ‘slechts’ 500 keer opladen mee, dus hoe meer kilometers je er dan uit kunt persen, hoe beter.
Opstartproblemen e-bike
Onze relatie met de e-bike was niet meteen enkel rozengeur en maneschijn. A. Van de bezorger moesten we de accu de eerste keer helemaal leegrijden (misschien is dat een fabeltje?). Maar op het laatste restje stroom kan de motor niet meer optimaal ondersteunen. Dat waren een paar hele zware eerste ritjes. B. Een van de versnellingen werkte niet helemaal lekker. Dat schijnt heel normaal te zijn bij een nieuwe fiets, maar zorgde wel voor een vroege servicebeurt waarvoor ik eerst 40 minuten moest fietsen. C. In het kader van fragile masculinity bij mijn man hadden we gekozen voor een krat voorop in plaats van een mand. Daar brak al snel een stuk vanaf en bovendien is een deksel wel noodzakelijk voor het vervoeren van een schooltas en gymtas in de regen. We moeten nu dus alsnog een mand kopen. D. Om duistere redenen liep de achterband steeds langzaam leeg. Was hij nu al lek? Zat het ventiel niet goed? Dus nog een keer naar de fietsenmaker. De binnenband moest worden vervangen. E. Onze dochter klaagde toch wat over bungelbenen. Dus we hebben van die voetsteuntjes gekocht en geïnstalleerd. Hèhè, en toen kon ons leven met een e-bike eindelijk echt beginnen.
E-bike in de dagelijkse praktijk: Sneller dan een gewone fiets
Natuurlijk gaat fietsen op een e-bike een stuk sneller dan op een gewone fiets. Je zoeft echt het land over, zonder dat het motorisch voelt. Het voelt vooral alsof je enorm de wind in de rug hebt. Waar ik normaal met veel pijn en moeite 12 kilometer per uur haalde met een kind achterop, fiets ik nu met gemak 25 kilometer per uur. Dat scheelt een hele hoop! Je zit natuurlijk met op- en afstappen enzo, maar heen en weer kost mij nu 35 minuten in plaats van 55. Wow! Bovendien is de lucht hier zo schoon: op de fiets heb je daar echt even plezier van. Wel een disclaimer: onze tocht van huis naar school is grotendeel één rechte lijn over een apart fietspad. Met veel kruisingen en dergelijke zal je een stuk langzamer fietsen met je e-bike.
E-bike in de dagelijkse praktijk: Duurzamer dan een tweede auto?
Ik schreef al eerder een artikel over wat je bespaart door de fiets te kiezen in plaats van de auto. Voor dit artikel over de e-bike gebruik ik grotendeels dezelfde cijfers en aannames. Volgens Google Maps is het 5,8 kilometer van mijn huis naar de basisschool. Mijn benzineauto rijdt volgens de boordcomputer 100 kilometer op 6 liter benzine. Een schooljaar heeft ongeveer 200 schooldagen. Ik moet heen en weer en dat twee keer, dus we hebben het over 23,2 kilometer per dag, 4.640 (!) kilometer per jaar. Dat is, even los van slijtage enzo, best een hoeveelheid aan autokosten. Met onze auto zou ik namelijk (4.640/100*6=) 278,4 liter benzine nodig hebben. Dat is een hele hoop. Als ik met de huidige (kunstmatig lage) prijzen uitga van €2,10 per liter, heb ik per jaar krap 600 euro aan benzine nodig. Natuurlijk, het kost dan wel een paar jaar om de aanschafkosten van de e-bike terug te verdienen. Maar je ziet aan deze som dat het wel echt wat scheelt qua benzine.
CO2 besparen met een e-bike
Interessanter is misschien wel wat je met een e-bike bespaart aan CO2-emissie ten opzichte van een auto. Ik weet, je moet de fabrikant maar op z’n mooie ogen vertrouwen, maar volgens de handleiding stoot onze auto 105 gram CO2 per kilometer uit. Waar hebben we het dan over met al die schoolritjes van in totaal 4.640 kilometer per jaar? 487.200 gram, oftewel 487,2 kilo. Bijna een halve ton dus. En dat terwijl ik volgens mijn eigen berekeningen ongeveer 5 ton CO2 per jaar uitstoot. Dan is een halve ton besparen een hele hoop!
Calorieën verbranden met een e-bike
Met of zonder elektrische ondersteuning: op de fiets beweeg je meer dan in de auto. En dat is goed voor je lijf. Natuurlijk maakt het qua calorieën wel uit op je de ondersteuning van de e-bike op de maximale stand zet of de meeste kracht zelf levert. Maar calorieën verbranden doe je sowieso. Onze e-bike blijkt in de display aan te kunnen geven hoeveel calorieën ik verbrand. Dat is natuurlijk een schatting, maar heen-en-weer-inclusief-kind kost volgens de display 140 calorieën. Dus 280 per dag. Dus 56.000 per jaar. Dat staat gelijk aan: 110 Big Macs (130 McPlants) of 98 flessen rode wijn. I rest my case.
Meer fietsen met de e-bike dan heen en weer naar school
Tot zover de analyses van het naar school brengen en weer ophalen van mijn kind. Gebruiken we de e-bike ook voor andere ritjes waarvoor we anders sneller de auto zouden pakken? Helemaal naar Groningen fietsen zou nog steeds 1,5 uur kosten. Dat is me wat te gortig, maar zou in nood (of bij heerlijk weer) wel kunnen. Meer realistisch zijn ritjes naar de bibliotheek (2,5 kilometer), die leuke kringloopwinkel (6,0 kilometer), de tandarts (7,5 kilometer) en de balletles van mijn dochter (10,8 kilometer). Natuurlijk kosten al die ritjes iets meer tijd, maar zoals mijn berekeningen al lieten zien: het scheelt ook geld en CO2 en beweging en frisse lucht zijn ook veel waard.
Dus hoe duurzaam is je leven met een e-bike?
Ik was van plan om een keer een maand bij te houden wanneer we wel en niet met de e-bike gingen. Er kwam echter steeds iets tussendoor wat de data zou vertroebelen, zoals ziekte en vakantie. Ondertussen hebben we onze e-bike ruim een half jaar in gebruik en zijn we er al helemaal aan gewend. Het is gewoon een normaal onderdeel van ons leven geworden. We pakken de e-bike tenzij… (vul in: te laat, enorme regen, echt te grote afstand). Natuurlijk moet zo’n e-bike ook gemaakt worden. Het is dus alleen duurzaam als je hem echt gaat gebruiken. Maar in ons geval hebben we er de aanschaf van een tweede auto mee kunnen voorkomen. En dat lijkt mij behoorlijk duurzaam.
Zelfstandig ondernemer met tekstbureau Studio Vuurvogel || Dichter, vooral in het Engels || Gezin met Remi, Emily, poes & wat kippen