Elektrisch Rijden Monitor 2024: is de ANWB zelf de weg kwijt?

7 januari 2025

Het was weer een bijzonder stukje van de ANWB , als iemand mij kan verklaren waarom zij zo’n haat liefde verhouding hebben met EV’s dan hoor ik het graag.

Tijdens de vele leuke YouTube video’s van inmiddels bekend duo Frank Buma en Gert Wisse wordt er over het algemeen lovend gesproken over EV’s, tot aan een EV als Auto van het Jaar voor 20222023 en 2024. Zoek je echter op hun site naar artikelen of nieuws omtrent elektrisch rijden dan wordt er een berg onwaarheden en bangmakerij voorgeschoteld (voorbeeldvoorbeeldvoorbeeldvoorbeeldvoorbeeld), vreemde tweestrijd.

Maar allereerst, wat is deze monitor dan eigenlijk waard? Wat ze hier doen is een groep van ongeveer 2000 Nederlanders een vragenlijst in laten vullen. Daar vallen dezelfde mensen onder die in de media doodgegooid worden met allerlei onwaarheden en bangmakerij over elektrisch rijden, onder andere dus door de ANWB zelf. Je kunt je dus afvragen of deze monitor is bedoelt om te verifiëren of de kul die zelf verspreid wordt goed blijft hangen onder het eigen publiek.

Dus als opiniepeiling onder het publiek waarbij je zelf die opinie een aardig deel beïnvloed zou ik zeggen dat dit niet zo veel waard is. Maar goed, het komt van de ANWB als gevestigde naam dus iedere media outlet heeft het vandaag weer breed uitgemeten.

DUUR!!

 De koppen lieten zich raden:

Want dat trekt de lezers. Niet dat er weer meer interesse is om over te stappen op een elektrische auto, dat EV rijders waarschijnlijk niet meer teruggaan naar een brandstofauto, de gemiddelde range weer is toegenomen, instapprijzen weer zijn verlaagd, de bereidheid meer te betalen voor een EV is gestegen. Allemaal bevindingen uit dit ANWB stuk maar geen van deze wordt gebruikt als kop.


Kosten volgens de ANWB

Hetgeen het meeste terugkwam in diverse nieuwsartikelen kon ik niet vinden in de monitor zelf maar enkel in de samenvatting, misschien heb ik er overheen gelezen:

Aan die prijs per kilometer komen we zo, eerst die belachelijke elektriciteitskosten per kilometer. Als we deze omrekenen naar 1kWh op 5km (immers, brongegevens onbekend) dan zouden deze betekenen dat mensen gemiddeld thuis €0,36/kWh, publiek AC laden €0,54/kWh en snelladen €0,80/kWh betalen.

Ik vraag me oprecht af waar ze deze bedragen vandaan trekken. De gemiddelde tarieven voor publiek AC laden zijn €0,36/kWh, lijkt me erg stug dat je het niet voor elkaar krijgt thuis tegen gemiddeld €0,25/kWh te kunnen laden (anders stuur me een berichtje) en snelladen; €0,80/kWh is wel echt de bovenkant van de markt, niet een gemiddelde. Ik tankte vroeger ook niet bij de duurste aanbieder, maar goed.

Dus aan dat deel van de kosten per kilometer kan aardig geschaafd worden. Als we dan kijken naar die totaal prijs per kilometer dan zie je eerst dat voor het dramatisch effect de Y-as begint bij 45 cent. Vervolgens blijkt dat een groot deel van dit bedrag komt uit afschrijving. En dat is een oneerlijk vergelijk welke ik de laatste weken al heel vaak probeer uit te leggen.

Het is waar dat EV’s nu aanzienlijk af hebben geschreven. Maar wat mensen dan vergeten; 2 jaar terug waren ze nog super waardevast, ze waren soms zelfs als occasion duurder dan een nieuwe. Nu is er een enorme vloot aan EV’s die uit de lease periode vrij komt, een groot aanbod terwijl de vraag hetzelfde blijft, wat gebeurt er dan met de prijs? Die zakt. Het huidige prijspeil is slechts een correctie van de markt; een buitenkansje voor mensen die in de markt zijn voor een luxe volwaardige EV tussen de €15.000,- en €20.000,-. Veel geld, maar dat werd enkele jaren terug ook gerust neergeteld voor een tweedehands VW Golf. Die prijzen stabiliseren wel weer dat wordt ook gezegd door mensen die in die branche zitten.

Tuurlijk, je moet bij de total cost of ownership rekening houden met afschrijving maar in dit vergelijk zou ik toch een slag om de arm nemen. Want als je die afschrijving er even bij weg zou denken blijft er nog over: 37,8 cent/km voor de mild hybrid, 37,8 cent/km voor de plug-in hybrid en 33,0 cent/km voor de EV, en dat is nog wel op een belachelijk gemiddelde kWh prijs van (in dat ANWB voorbeeld) €0,43/kWh.

Doorlopende kosten liggen dus lager, elektrisch rijden, het rijden zelf, zonder afschrijving in gedachte, is goedkoper dan rijden op benzine. Koop je dus nu zo’n buitenkansje die al een flinke afschrijving heeft gekost aan die elite van weleer (want zo werden elektrische auto’s tot 2 jaar terug negatief besmeurd; enkel voor de elite), dan ben je per kilometer spekkoper! En dan houden we ook nog rekening met het veranderen van motorrijtuigenbelasting!

En laten we wel wezen… Slechts 35% van alle nieuw verkochte auto’s in Nederland wordt particulier aangekocht. Tja dat moeten mensen allemaal voor zichzelf weten maar het recht van de eerste scheet zou mij gestolen kunnen worden. Afschrijving is niet leuk maar volgens mij is die al een heel stuk meer behapbaar als iemand anders die op zich neemt.

Nee deze slide is lelijke stemmingmakerij, niets meer en niets minder en zou prima in dit boekje passen:

Misschien is deze wel gebruikt voor de monitor, wie zal het zeggen?

Wat tevens ook grappig is, er deden ook elektrische bestuurders mee aan de vragenlijst voor deze monitor. Deze weten wel in meerderheid dat laden goedkoper is dan tanken, uit ervaring. Ervaring zegt meer dan gevoel lijkt mij, zie hieronder: “kosten tanken/opladen”, “kosten gebruik” en “totale eigendomskosten”. De mensen die niet een EV rijden moeten afgaan op wat ze horen in de media. Helaas kan ik niet hard genoeg roepen en trekt het niet genoeg publiek als je een eerlijk verhaal wilt vertellen.

Ervaring vs. onderbuikgevoel

Nog een paar uitnames die mij opvielen aan deze monitor

“1000km en anders is het niks voor mij!”

Ter illustratie: In werkelijkheid leggen we 37 km per dag gemiddeld af

Een suggestieve vraag in mijn opinie. Natuurlijk zegt het meerendeel makkelijk en onterecht zo veel mogelijk kilometers. Ik vraag me wel af hoeveel van deze N=2006 daadwerkelijk zelf ervaring hebben met elektrisch rijden, in de praktijk is het namelijk maar heel zelden dat je meer dan 300km per dag af zou leggen. Sterker nog, gemiddeld rijden we 37km per dag. Die ene keer of die 1% van het jaar dat je meer dan 300km in één zitting af moet leggen, is het dan echt zo erg om 10 minuten tot een half uur aan een snellader te staan? Even benen strekken, broodje eten, koffie pakken?

Dit is een typisch voorbeeld dat iets soms pas als acceptabel wordt ervaren wanneer het onrealistisch perfect is. Ik zou juist liever niet een dubbel zo grote en zware batterij meezeulen om maar te kunnen zeggen aan de bar; “600km op één lading Henk!”

“Ik vind”, meningen en gevoelens

Het onderbuikgevoel wordt op de wenken bediend

“Ik vind dat een elektrische auto niet beter is voor het milieu.” Mooi dat deze optie begint met een mening want wat blijkt in de praktijk, en kijk er gerust voor terug in mijn artikel; dat is helemaal niet zo! Ha! Een BEV is veruit de meest duurzame manier van personenvervoer in vergelijk met brandstofvoertuigen.

Laat je hierin ook niet van de wijs brengen door de suggestieve documentaire van de VPRO morgen, daar zijn ze er achter gekomen dat er misstanden zijn in nikkel winning waarvan 70% gebruikt wordt voor roestvaststaal en een steeds kleiner deel van die overgebleven 30% voor batterijen en toch schrijven ze deze specifieke misstanden in een nikkel mijn 100% toe op EV’s. Waarom? Geen idee. Begrijp me niet verkeerd; we moeten grondstoffen zo duurzaam mogelijk zien te winnen en partijen als IRMA Initiative for Responsible Mining Assurance doen hier zo veel mogelijk voor maar het staat niet in verhouding tot alle misstanden en schade die wordt berokkend vanuit het brandstof alternatief.

Overbelasting van het elektriciteitsnetwerk. Dit wordt de mensen ook maar aangepraat. Het kan allemaal prima als we maar wat slimmer met gelijktijdigheid om gaan. De techniek is er, nu nog toe gaan passen op grote schaal.

Geen duidelijkheid van de overheid over autobelastingen. Ik ben het eens dat weifelend beleid erg kwalijk is, dat zien we wel bij het afschaffen van de salderingsregeling. Maar wanneer mensen zelf even de moeite nemen om te gaan rekenen dan wordt al snel duidelijk dat het helemaal niet zo veel uit maakt als er 100% benzine tarief motorrijtuigenbelasting gerekend gaat worden. En het rekenen van BPM kun je ook in zo’n berekening platslaan. Onder de streep ben je meer duurzaam bezig en ook nog eens goedkoper uit.

Jammer ANWB, waarom pushen jullie zo’n vertekend beeld van elektrisch rijden?

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *