De winter kan een uitdagende tijd zijn voor elektrische auto’s. Koude temperaturen verminderen de prestaties van de batterij en de actieradius. In dit artikel: wat is het effect van kou op elektrische auto’s? Met deze tips vergroot jij in de winter het bereik van je elektrische auto!
Impact van kou op elektrische auto’s
Koude temperaturen kunnen de capaciteit van de batterij met 20-30% verminderen. Dit komt doordat de chemische reacties in de batterij vertragen bij lage temperaturen, waardoor deze minder efficiënt werkt. Bovendien gebruik je de verwarming van de auto in de winter meer voor een aangename temperatuur, de auto te ontdooien of de batterij op temperatuur te brengen. Dit kost flink wat extra energie, wat het bereik verder vermindert.
Het goede nieuws is dat moderne elektrische auto’s steeds beter worden in het omgaan met koude omstandigheden. Veel fabrikanten, waaronder Tesla, gebruiken nu geavanceerde verwarmingssystemen:
- Waterpompen in plaats van traditionele kachels
- Vloeistofgebaseerde batterijverwarming in plaats van luchtverwarming
Deze verbeteringen hebben het capaciteitsverlies in sommige gevallen teruggebracht tot ongeveer 10%.
Tips om je actieradius te vergroten in de winter
- Efficiënt rijden
Rijd met constante snelheid en gebruik indien mogelijk de cruise control om het energieverbruik te minimaliseren. Niks nieuws onder de .. zon, maar het kan bij kou wel het verschil in range maken of je wel of niet op je bestemming aan komt. - Gebruik eco-modus
Veel elektrische auto’s hebben een eco-modus die het energieverbruik vermindert. Die winst wordt geboekt door bijvoorbeeld te voorkomen dat je heel hard optrekt. - Gebruik stoelverwarming
Stoelverwarming is energiezuiniger dan het verwarmen van het hele interieur. Zet dus de verwarming wat lager en maak gebruik van stoelverwarming.. - Voorverwarmen
Verwarm je auto voor. Zoals eerder gezegd presteert je batterij bij kou minder. Veel auto’s zullen bij ‘voorverwarmen’ ook de batterij verwarmen. Zo werkt je batterij beter en hoef je geen jas aan in de auto. - Blijf aangesloten
Laat je auto aan de lader wanneer mogelijk. Zo vertrek je altijd met een volledig opgeladen batterij. Extra relevant in de winter, omdat er relatief veel stroom nodig is om je auto voor te verwarmen.
Opladen in de kou
Koude batterijen laden langzamer op dan warme. Daarom is het belangrijk om de batterij voor te verwarmen voor het opladen. Daarom:
- Kies er voor om de auto voor te verwarmen of te ontdooien voor je vertrekt.
- Ga je (onderweg) snelladen? Navigeer dan in de auto naar een laadpunt. Moderne auto’s, zoals Tesla’s, gaan dan automatisch de batterij verwarmen zodat als je bij de snellader bent hij op volle snelheid kan laden.
Bereiksindicatie: hoe ver kom je?
Het is belangrijk op te merken dat de weergave van het bereik kan verschillen per automerk. Dat is wel even belangrijk om te weten hoe dat zit bij jouw auto.
- Tesla toont het absolute maximum bereik. In de energie-app van Tesla wordt het bereik getoond op basis van recente rijomstandigheden
- Andere merken, zoals Renault en Hyundai, tonen het bereik op basis van recente rijomstandigheden
Zorg dat je hier van tevoren van op de hoogte bent. Toen ik van Renault naar Tesla overging, heb ik me er nog wel eens in vergist. ’s Winters ging de actieradius behoorlijk naar beneden, maar omdat ik naar het theoretische bereik bleek te kijken kon ik minder ver komen dan ik dacht.
Meer tips over hoe je duurzaam de winter doorkomt? Luister De Groene Nerds wintereditie.
Als data-gedreven marketeer weet Danny als geen ander hoe je je energie thuis kunt managen. Zo laadt hij z’n elektrische fiets op als de zon schijnt. Dankzij zijn interesse in duurzaamheid en techniek kan hij je alles vertellen over een slimme, duurzame woning.