Als het even kan reis ik met de trein in plaats van de auto. Dat is een stuk beter voor het milieu en onderweg kan ik een boek lezen of nog wat werk verzetten. Soms heb ik een afspraak in de buurt van een station en dan loop ik het laatste stukje, maar soms moet ik wat verder van het station zijn. Ineens is de auto dan best aantrekkelijk. Maar de opvouwbare step voor volwassenen van Micro belooft daar verandering in te brengen. Deze step kun je inklappen tot een compact ding waarmee je makkelijk de trein in kunt, en steppen gaat een stuk sneller dan lopen. Zo zou ik vaker met de trein moeten kunnen en toch op tijd bij mijn klanten moeten zijn. Van Micro Step kregen we een Micro White Deluxe met Vibram grip om in de praktijk te ervaren hoe handig deze step voor volwassenen is.
Micro Mobility: Zwitserse steps
De Zwitser (van Nederlandse origine) Wim Ouboter is de uitvinder van de compacte vouwstep en ook in Nederland een van de prominente merken. Ze maken allerlei soorten steps voor kinderen en volwassenen, maar leveren ook accessoires zoals helmen, bellen en tassen. Zijn bedrijf Micro Mobility richt zich vooral op urban mobility en dus ook op compacte vouwsteppen. In Nederland is Micro Step de officiële importeur. Ze verkopen de Micro White Deluxe en een hoop andere modellen online en via retailers door het hele land. Ook via bol.com zijn Mirco steps te koop, maar volgens mij niet dit type. Verder is het leuk te vertellen dat Micro Mobility alle onderdelen van de step 10 jaar na productie los levert mocht er een keer wat stuk gaan. In dat opzicht scoort Micro al punten op het vlak van duurzaamheid.
De step als duurzaam alternatief
Met mijn bedrijf probeer ik klimaatneutraal zaken te doen. Dus reis ik waar mogelijk met het ov en waar nodig met de auto. Het restant aan co2 dat ik niet kan voorkomen koop ik af door bomen te planten in de vorm van klimaatcompensatie. De auto stoot namelijk ongeveer 5 keer zoveel co2 per kilometer uit. Afhankelijk van je auto en hoe je die som precies maakt, kan dat wat anders uitpakken, maar de trein is altijd het schone alternatief. Klanten die maximaal een kwartier lopen van een station zitten, bezoek ik meestal met de trein. Zitten ze verder, dan kies ik toch vaak voor de auto. In de praktijk is dat zo’n 35% van de ritten het geval. De vraag is of de step mijn actieradius vanaf stations vergroot en ik vaker de trein in plaats van de auto kan nemen.
Micro White Deluxe step met Vibram grip (SA0150)
Deze step heeft vrij grote wielen (20 centimeter) wat volgens mij helpt rechtuit te steppen en vaart te maken. Het voetplateau is juist erg laag wat volgens de website helpt extra comfortabel te steppen. Je kunt hem inklappen tot een pakketje van 33 centimeter hoog. Hij weegt 4,7 kilogram. Hij kost €249,95.
Micro White Deluxe step uitpakken en in elkaar zetten
De step wordt ingeklapt bezorgd in een doos met instructies om hem in elkaar te zetten. Die gooi ik aan de kant omdat ik hem zo ook wel in elkaar denk te kunnen zetten. Dat blijkt ook te lukken, een paar minuten later heb ik een werkende step voor mijn neus staan. Maar het cijferslot in het stuur is wat ingewikkelder. Maar na het lezen van de handleiding krijg ik ook dat snel voor elkaar en kan ik zelf een cijfercode invullen.
Van dat slot moet je je trouwens niet te veel voorstellen. Een beetje junk heeft hem in een paar tellen open. Maar aangezien je de step kunt inklappen en mee naar binnen kunt nemen, zul je hem ook niet buiten stallen. Doe je dat wel, dan raad ik aan er een echt slot bij te kopen. Het cijferslot is precies voldoende om een lollige collega tegen te houden met jouw step door de kantoortuin te sjeezen.
Standaard, goede grip, vering en ingebouwde rem
Onder de step zit een klein standaardje. Het is klein, maar werkt wonderbaarlijk genoeg ook nog. Je kunt de step gewoon rechtop parkeren. Het voetplateau is voorzien van flinke ribbels zodat je grip hebt met je zool. Ook het stuur heeft goede grip. Handig als je ineens moet uitwijken of even flink vaart wilt maken. Het achterspatbord is een rem. Wil je remmen, dan druk je eenvoudig met je afzetbeen op het achterspatbord. Onder dat spatbord zit een soort remblok dat je daarmee op het wiel drukt. En dat werkt inderdaad prima. Je kunt flink vaart maken en toch snel remmen met deze Micro step. Ook als de banden wat nat zijn door de regen. In de voorvork zit vering ingebouwd. Daardoor heb je minder last van hobbels in de weg.
Ervaring met de Micro White Deluxe in de trein
Eerst maar eens testen of de step makkelijk meegaat in de trein. Ik zie mensen met van die vouwfietsen vaak klungelen om die dingen de trein in te krijgen zonder dat ze zelf kettingsmeer in hun kleren krijgen. Bij wat drukkere spitstreinen worden de mensen met zo’n vouwfiets meestal ingehaald door alle andere mensen bij het instappen en mogen ze uiteindelijk een klapstoeltje op het balkon uitzoeken om de rest van de treinrit daar door te brengen. Ik hoop dat ik met de step sneller de trein in ben. Gelukkig lukt dat. Het is net alsof ik gewoon een tas in mijn hand heb. Ik stap gewoon in als altijd, zoek een plekje in de tweede klasse en druk de step ergens waar je normaal een tas zou leggen. Prima!
Ervaring met de Micro White Deluxe in de stad
Het steppen zelf gaat prima. Deze step is stabiel en makkelijk en je kunt er direct op wegsteppen en al flink vaart maken. Ik schat dat het ongeveer dubbel zo snel gaat als lopen. Als je wilt kun je nog wel sneller, maar dan kom je wel buiten adem aan. Maar als lopen 5 kilometer per uur is en steppen 10, kan ik in een kwartier vanaf een station dus geen 1,25 maar 2,5 kilometer afleggen. Dat is een flink verschil!
Op hoofdstation Groningen kun je vanaf het perron (1a en 2a) een trap omhoog nemen naar de weg over alle sporen. Spring je daar op het fietspad op de step, dan kun je meteen hard naar beneden steppen zonder veel moeite te doen. Het is dan wel zaak om af en toe even flink bij te remmen. Maar het werkt op zich prima en het voelt, zolang je maar wat bij remt, veilig.
Dat fietspad is trouwens wel een ding om even te benoemen. Formeel ben je met een step een voetganger, geen fietser. Je hoort dus op de stoep te steppen en niet op het fietspad. Maar de stoep bestaat uit tegels met ribbels ertussen. Ondanks de vering in de voorvork van de step, voel je die wel en moet je harder trappen. En in parken zijn de voetpaden soms van een soort gravel. Ook zul je op de step op de stoep al snel klem komen te zitten achter voetgangers die een stuk langzamer gaan. Maar kies je voor het fietspad, dan zul je al snel drammende fietsers achter je treffen. Want met een step ga je sneller dan de wandelaars, maar langzamer dan de fietsers. Ik word daar wat onrustig van en merkte dat ik telkens wissel tussen de stoep en het fietspad.
Een step voor grote mensen blijkt een leuke ijsbreker bij klanten. Als je met een step binnenkomt op een zakelijke afspraak komt in de meeste mensen meteen even het kind naar boven. En ik heb meteen een mooie aanleiding om nog even te vertellen dat ze mij helemaal klimaatneutraal inhuren. Een mooi voordeel van de step!
Ervaring met de Micro White Deluxe in de regen
Na mijn eerste afspraak bij een klant aan de ene kant van Groningen moest ik naar een zakelijke lunch aan de andere kant van het centrum. Ik heb het even nagezocht: 3,1 kilometer. Sowieso al fors voor de step, want dat is zo’n 20 minuten. Maar… lopend zou het bijna 3 kwartier zijn. Dus de step lijkt toch ook nu de winnaar. En toen ging het ineens regenen. Na even te schuilen onder een grote boom tot de regen overging in miezer, ging ik toch maar op pad. Helaas blijkt een step in en vlak na de regen niet bruikbaar. Als je over nat wegdek rijdt, neemt het achterwiel het vocht mee en spat het in een mooi boogje in de knieholte van je standbeen. Ook moet je twee handen aan het stuur houden, dus een paraplu vasthouden is geen optie. Kijk dus altijd even naar het weerbericht voor je je step meeneemt naar een afspraak. Komt er regen aan, dan kun je beter een plu meenemen. Blijft het droog? Dan is de step een prima vervoermiddel.
Conclusies over de Micro White Deluxe grotemensenstep
Mijn dochter van 3 is natuurlijk erg jaloers op mijn ‘grotemensenstep’. En terecht. Want het is een netjes vormgegeven, degelijk en stabiel ding. In mijn ervaring is een step ongeveer twee keer zo snel als lopen en daarmee erg geschikt om je actieradius wat te vergroten of net een beetje sneller van A naar B te gaan. In de regen is een step niet handig, maar bij droog weer werkt het prima. Slechte stoepen en voetpaden van gravel of ander ruw spul zijn minder fijn dan van dat gladde asfalt waar weinig grind in zit. En de step is eenvoudig op te klappen tot een klein pakketje dat je mee kunt nemen in de trein of in een kantoor of huis. Ik denk dat een step voor volwassenen vooral goed kan werken voor mensen die een vast traject reizen waar ze de weg goed kennen. Je kunt dan de route kiezen met het beste gladde asfalt. Forens je elke dag hetzelfde stuk, dan kan een step je tijd schelen. Tot slot is het een fijne gedachte dat je nog 10 jaar onderdelen kunt nabestellen. Daarmee is de step zeker een duurzaam alternatief.
In het dagelijks leven is Remi als Kiemfabriek vooral interim marketeer voor bedrijven en organisaties die de wereld wat mooier maken. Soms rond strategie of management en soms met de handen aan de knoppen in bijvoorbeeld campagnes. Thuis heeft Remi samen met Cecile en Emily een eigen voedselbos en permacultuurproject de Hommelgaard in een klein dorpje in Drenthe. Veel artikelen zijn vooral daarop geïnspireerd.