Van de week was ik heel vaak mijn duim naar links aan het bewegen. Nee, niet op Tinder of een dating app, maar in mijn e-mail inbox. Ik krijg weer veel ongewenste e-mail van webwinkels, facebook-pagina’s en allerlei goede doelen. Met Sinterklaas en Kerst in het vooruitzicht loopt mijn inbox in december altijd helemaal vol. Dat is niet alleen vervelend voor mij, maar het kost ook overbodige energie. Nee, niet mijn energie, maar elektriciteit. Dat kan duurzamer. December en januari zijn voor mij dus een tijd van ontvolgen en uitschrijven. Digi-cleansing noem ik het.
Hoe hard ik ook mijn best doe om erop te letten, elk jaar verzamel ik toch weer een flink aantal ongewenste elektronische nieuwsbrieven. Meestal heb ik er weinig last van: ik veeg de e-mails die ik binnen zie komen direct naar links en, hup, weg zijn ze. Maar toch… Elk e-mailtje dat verstuurd wordt kost een heel klein beetje elektriciteit. Al die kleine beetjes samen maakt dat e-mailverkeer toch flink wat energie kost. Hoeveel precies is nog niet goed uitgerekend, maar het is per e-mail in ieder geval steeds meer.
Toen e-mail nog nieuw was, een jaar of 25 geleden, stuurde je een e-mail naar iemand anders; die e-mail werd bewaard op een server en pas bekeken als de ander inlogde. Nu is dat anders. Bijna iedereen heeft minimaal één telefoon waarop ook e-mail binnenkomt, en velen van ons ook een laptop en tablet, waarop datzelfde e-mailtje, op dezelfde tijd, ook nog binnenkomt. Er is zodoende tot drie keer zoveel energie nodig om een e-mail nu af te leveren, vergeleken met eerder.
Nu terug naar die nieuwsbrieven en extra sale-aanbiedingen e-mails. Nog nooit eerder werd er zoveel besteld in webwinkels. Het is dus logisch dat digitale marketing niet achter blijft en je elke dag zo veel mogelijk bestookt wordt met allerlei e-mails om nog meer te kopen. Werken die e-mails en nieuwsbrieven? Reken maar! Hoewel er niet veel mensen zijn die zo’n e-mail bekijken, kost het sturen van een e-mail zo goed als geen geld en is alles wat er op deze manier extra verkocht wordt heel mooi meegenomen. En hoe meer de verzender de e-mail kan personaliseren, hoe beter ze werken.
Maar heb je die e-mails zelf nodig om te leven? Nee, helemaal niet. Is het dan niet goedkoper voor jezelf als je let op aanbiedingen via de e-mail? Nee, ook niet. Je koopt namelijk onbewust toch vaker en meer door dit soort marketing. Dat hou je bijna niet tegen. Ik ben er zelf ook helemaal niet ongevoelig voor. Waarom worden ze dan nog zoveel verzonden? Omdat webwinkels het zo gemakkelijk mogelijk voor je maken om die nieuwsbrieven en aanbiedingen zelf aan te vragen. Huh? Zelf aanvragen? Ja, in de meeste gevallen heb je zelf ergens een vinkje aangeklikt om dit soort e-mails te ontvangen. Vaak geven webwinkels extra korting als je de nieuwsbrief aanvraagt, of een speciale code, of… noem maar op. En dus doe je dat dan en vergeet je negen van de tien keer om het direct weer uit te zetten, want dat kost nog flink wat tijd en moeite. Heel menselijk.
Gelukkig is het sinds een tijd veel gemakkelijker gemaakt om weer van die e-mail af te komen. Het duurt even (meestal een maand, soms twee maanden), maar dan is je inbox weer een stuk leger, koop je weer net even wat minder en bespaar je ook nog de energie die al die e-mailtjes anders hadden gekost. Ik roep jou dus op om ook in december en januari flink aan de slag te gaan met die inbox! Ontvolg, haal jezelf uit bestanden, meld je af. Kom op, je kunt dit! Het is net wat meer moeite dan even naar links vegen, maar het is echt de moeite waard en nog duurzamer ook.
Mede-blogger || werkende mama, die handwerkt, bakt en blogt || mede-INFJ || Gezin met Partner, Mini-man, Mini-vrouw en poes Pixel
2x per jaar, vaste prik tegen vollopen.