Met deze tips ga je zonder stress met je elektrische auto op vakantie

18 juli 2024

De vakantie staat voor de deur en dus gaan we massaal op reis naar Frankrijk, Italië en andere mooie Europese bestemmingen. Ik merk dat mensen met een elektrische auto het toch vaak nog spannend vinden om op reis te gaan. Onnodig! Wel is het goed om je voor te bereiden. Met dit artikel weet je alles om straks ontspannen met de elektrische auto op vakantie te gaan.

Zonder stress op reis met je elektrische auto

Veel mensen met een elektrische auto durven het nog niet aan. Op vakantie gaan met je elektrische auto. Ik zet even de meest gehoorde bezwaren op een rijtje, en vertel daarna hoe het hier mee staat:

Te weinig laadpunten

Dit is verleden tijd. Langs de Europese snelwegen zijn er tegenwoordig meer dan voldoende snelladers voor de vakantieganger. Vroeger werd Frankrijk nog wel eens een laadwoestijn genoemd. Daar is nu geen sprake meer van. Het laadnetwerk in Frankrijk is de afgelopen jaren fors gestegen, met opvallend veel nieuwe snelladers langs doorgaande wegen.

Tesla had al een geweldig laadnetwerk in Europa met ruim 14.000 snelladers verdeeld over 30 landen. Sinds enige tijd zijn die ook opengesteld voor mensen zonder Tesla.

Er is nog een kleine laadwoestijn over in Europa, en dat is Wallonië.

Range anxiety

Range anxiety is de angst om niet genoeg stroom te hebben om je eindbestemming of het volgende laadpunt te bereiken. Een aantal jaar geleden toen veel auto’s nog effectief 150 tot 250 km konden rijden op een volle batterij was dat een terecht punt. Zeker omdat het aantal laadpalen beperkter was dan nu. Maar veel nieuwe auto’s kunnen minimaal 300 km op een volle accu, tot bijvoorbeeld de Tesla Long Range waar je wel 500 km ver mee komt. Range anxiety behoort tot het verleden.

Laadfiles bij snelladers

Een relatief nieuw fenomeen, het is vooral iets van de afgelopen twee zomers, waren laadfiles die we op tv zagen. Vooral bij Tesla-laadstations. Door de snelle groei van het aantal snelladers verwachten we deze zomer weinig laadrijen te zien. Mocht een laadstation toch vol zijn, dan zijn er genoeg alternatieve snelladers in de buurt te vinden. Echt lang moeten wachten zal niet snel meer gebeuren.

Aan te raden: je reis plannen

We adviseren om van te voren alvast je reis te plannen. Met een elektrische auto ben je nog wel gebonden aan verplichte stops. Wel zijn die relatief kort en meteen een mooi moment om de benen te strekken of koffie te scoren.

Tesla-eigenaren hebben in hun auto al mooie software zitten waarmee je de route kunt plannen, en die automatisch laadstops voor je plant. Heb je een Volkswagen of Renault, dan mis je dat. 💡 Wij raden de app A Better Route Planner (ABRP) aan. Hier kun je mee navigeren, en deze zoekt automatisch snelladers voor tijdens de reis uit. Je geeft dan je auto op, zodat de app weet hoe groot je batterijcapaciteit is. De route en laadstops worden op basis daarvan aangepast. ABRP kan ook aangeven of een laadstation vol is, zodat je meteen kunt doorrijden naar snelladers waar wel plek is.

Zo optimaal mogelijk rijden

Wil je zover mogelijk komen op een accu en je range zover mogelijk oprekken, dan kun je het beste zo rond de 100 km/u rijden. Rij je harder, dan gaat de afstand die je kunt rijden op 1 accu relatief snel naar beneden. Dit is niet per sé de meest efficiënte manier om bij je bestemming te komen, als je rekent in tijd. Nieuwe auto’s kunnen zo snel laden, dat het soms sneller is om juist heel hard te rijden, om daarna snel weer op te kunnen laden.

Zo optimaal mogelijk laden

Hoe snel je laadt, hangt af van welk deel van de batterij je oplaadt. Het middendeel van de batterij laadt het snelst. Het advies is dan ook om bij een snellader tot 80 procent te laden, en daarna weer door te rijden. Daarnaast raden we aan om een kopje koffie te scoren en een frisbee mee te nemen.

Hoe zit het met de kosten en betalen voor opladen?

Bij Fastned kun je betalen met een pinpas of creditcard, of via de app. Die app is op zijn beurt dan weer gekoppeld aan je pinpas of creditcard. Met de Tesla app kun je alleen betalen met de app, die je moet koppelen met een creditcard. Mocht je geen creditcard, dan raden we Revolut aan of een andere aanbieder waarbij je makkelijk een virtuele creditcard kunt aanmaken.

💡 Onze tip:

Neem een abonnement bij Tesla. Dat kost 10 euro voor een maand, en je laadt er 20 a 30% goedkoper mee. Je hebt dit er zo uit, want het scheelt flink. Wil je hem alleen voor je vakantie, dan kun je het abonnement na 1 maand gewoon weer opzeggen.

Sowieso raden wij de Tesla Superchargers aan. Het kost zo’n 32 tot 42 cent per kWh om bij Tesla te laden. Flink goedkoper dan de reguliere snellaadprijzen. Je kunt ook bij Fastned of Ionity een vergelijkbaar abonnement als Tesla afsluiten. Ook dan betaal je een bedrag per maand en laad je een stuk goedkoper.

10 tips voor met je elektrische auto op vakantie

Om je nog beter te helpen, hebben we tips gevraagd van Maarten Hachmang, expert in elektrisch rijden en oprichter van Laadpastop10. Maarten schrijft ook voor de ANWB landengids over elektrisch rijden. Dit zijn zijn tips:

  1. Verdiep je in de verschillende snellaad-abo’s 
    Ga je vooral laden bij (Fastned, Ionity, Tesla)? Je kunt ze gewoon een maand afnemen. 
  2. Zeg dit abonnement na je vakantie direct weer op. Je kunt dat ook gewoon meteen een dag na het afsluiten doen.
  3. Controleer of je de beste laadpas voor je bestemmingsland bij je hebt. Laadpastop10 is daar de ideale site voor, en de ANWB landengidsen waar je per land ziet hoe het er voor staat met de laadpalen en laadpassen.
  4. Probeer direct-aan-de-snelweg laden in Duitsland te vermijden. Bij deze Raststette vaak te druk. Je kunt het beste laden bij een Autohoff. Je gaat dan even de snelweg af. 
  5. Vermijd Wallonië. Wallonië is een laadwoestein. Laad in Maastricht of in Vlaanderen minimaal 170km actieradius.
  6. Neem je Granny Charger mee. Met een granny charger kun je opladen via een gewoon stopcontact. Dan heb je altijd als backup de mogelijkheid om je auto op te laden aan een normaal stopcontact. Een granny charger kost zo’n 150 euro. 
  7. Ben je in de bergen, laad altijd in het dal in plaats van op de berg. Bergopwaarts gaat het een stuk harder met je stroomverbruik. En naar beneden laad je juist op. 
  8. Koop een tolbadge van ANWB of Bip & Go. Dit is meer een algemene reistip.
  9. Neem ook eens de Gotthard-pas in plaats van de tunnel
  10. Ga je naar het VK neem dan een creditcard mee. Betalen met een pinpas (debetcard) gaat daar wat minder makkelijk. 

Hoe wordt de rij-ervaring nog beter?

Wat wij denken wat nog beter kan: betere restaurants of horeca bij laadpunten. Zodat je ook goed kan lunchen terwijl je laadt. Daarnaast is het nog niet overal goed gesteld met de transparantie van prijzen. Die staan vaak niet aangegeven bij laadpalen zelf, en niet alle apps laten de tarieven zien. De ANWB Laadpas app laat dit wel mooi zien.

Liever kijken of luisteren?

Je kunt ook de podcastaflevering ‘Op reis met je elektrische auto: stress of relaxed?‘ kijken of luisteren via je favoriete podcastapp.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *