Op vakantie met je elektrische auto: 😰😱 stress of 😎👌 chill?
De vakantie staat voor de deur en dus gaan we massaal op reis naar Frankrijk, Italië en andere mooie Europese bestemmingen. Maar ga je met de elektrische auto of durf je het toch niet aan?
Range anxiety, laadrijen bij snelladers, vaak stoppen om te laden… veel mensen met een elektrische auto vinden het toch vaak spannend om er mee op reis te gaan.
In deze aflevering verkennen we of dat terecht is (het is onterecht), en vertelt Aljo hoe goed het anno 2024 geregeld is met (snel)laden in het buitenland. Langs de Europese snelwegen zijn er tegenwoordig meer dan voldoende snelladers voor de vakantieganger. Tel daar de grotere actieradius van auto’s bij op en range anxiety is echt iets uit het verleden. Wel heb je verplichte stops, maar die zijn maar relatief kort en een goed moment om even te bennen te strekken of koffie te scoren.
Ook gaan onze groene nerds in op de verbeterpunten. Zo wil Aljo beter kunnen lunchen, en wil Danny nog beter inzicht in de prijs die je bij elke laadbeurt gaat betalen.
Bereid je maar voor, want deze aflevering zit boordevol tips om met je elektrische auto op vakantie te gaan, o.a. dankzij Maarten Hachmang van Laadpastop10! Je hoort:
- De beste laad-apps
- De beste routeplanner voor elektrische rijders
- Tips voor hoe je de juiste laadpas vindt
- En hoe je het meest voordelig laadt in het buitenland
Shownotes
- A Better Route Planner (ABRP)
- Kies de beste laadpas(sen) voor vakantie op Laadpastop10
- Tesla laad-app
- Fastned app
- Ionity app
- De landenspecials van ANWB
- Geen creditcard? Je kunt goedkoop een (virtuele) creditcard van Revolut aanvragen
Kijk de aflevering
Of luister hem via je favoriete podcast app
Hoofdstukken
00:00 Welkom
01:50 Onze ervaring met de elektrische auto op vakantie
06:48 Zijn er voldoende laadpunten in Europa?
09:04 Je route en laadplekken plannen
15:54 Pleidooi voor laadplekken met goede koffie en eten
18:57 Zo werkt betalen voor snelladers
22:18 Landenspecials: laadtips voor elk vakantieland
29:07 Hoe weet je hoe duur laden gaat zijn?
32:29 10 tips voor met je elektrische auto op vakantie
Zo Danny,
Voor een vakantie naar Bali vliegen is verre van ‘doe duurzaam’.
Kun je leuk over batterijen kletsen maar vervolgens stoot je met een gezin rond de 13.5 ton aan CO2 uit(!)
Slecht voorbeeld aan je kinderen en als Groene Nerd ..
Ah, de moraalpolitie.
Als er een duurzaam alternatief was voor die vlucht zou ik er graag gebruik van maken. Maar voor waterstofvluchten zullen we nog even moeten wachten.
Waar leg jij voor jezelf de grens? Heb je nooit gevlogen? Nooit in een benzine-auto gereden? Nooit vlees gegeten? Of melk gedronken?
Ik maak er voor mezelf een gewoonte om dingen zo te goed mogelijk te doen en als er een duurzame keuze is probeer ik zoveel mogelijk daarvoor te gaan. Ik wil anderen er niet voor veroordelen als ze die keuze niet maken. Iedereen is anders en heeft andere dingen die hij of zij belangrijk vindt.
Ha greenwashing Danny 🙂
Hoe ironisch, het lijkt erop dat je motto “doe duurzaam” enkel geldt zolang het je eigen gemak niet in de weg zit.
Duurzaamheid gaat niet alleen om het kiezen van een ander koffieboontje, het verdienen aan je zonnepanelen of thuisbatterij, maar om het maken van keuzes die ons leven en dat van onze kinderen daadwerkelijk beschermen. Het excuus dat er geen waterstofvluchten beschikbaar zijn, is een wel heel doorzichtige poging om verantwoordelijkheid te ontlopen. Als zelfverklaarde ‘groene’ nerd zou je immers allang moeten weten dat er genoeg duurzamere alternatieven zijn voor je vakanties. Maar ja, dat vereist natuurlijk wel echte toewijding, iets wat blijkbaar niet in jouw straatje past.
Natuurlijk heeft iedereen andere prioriteiten, maar het zou fijn zijn als mensen zoals jij, die notabene een platform hebben om duurzaamheid te promoten, ten minste zelf het goede voorbeeld geven: Doe Duurzaam in plaats van hypocriet? Misschien is het daarom een idee om, wanneer je straks 13.5 ton CO2 verder, gejetlagged en in de hitte in de file op Bali staat, eens kritisch naar je eigen principes en acties te kijken?
Hallo Danny, kleine correctie: de DC-laadsnelheid van moderne EV’s is zo hoog dat je totale reistijd het kortst is als je zo hard mogelijk rijdt. Het hogere verbruik en dus langere totale laadtijd wordt ruimschoots gecompenseerd door de hogere snelheid. Maarten Steinbuch (TUe) heeft dit met zijn Tesla’s in detail onderzocht tijdens zijn Europese reizen. Hij berekende voor zijn Model 3 een optimale snelheid van 235 km/uur (toevallig ook de topsnelheid van die EV).
Ha Albert, da’s nog eens een goede toevoeging. Heb je ook een linkje naar zijn onderzoek/berekening? Het lukt me zo snel niet om het terug te vinden.
Maarten vertelde dit in een podcast, gevonden op Spotify zoekend op zijn naam. Weet niet meer welke. Probeer hem een berichtje te sturen.
OK, thnx! Wil Maarten sowieso binnenkort eens gaan uitnodigen voor een aflevering.