Zoekmachines zijn niet meer weg te denken uit ons online leven. We gebruiken ze vaak talloze keren per dag en Google, Microsoft en anderen verdienen daar een hoop geld mee. Wat als we een flink deel van dat geld gebruiken om bomen te planten? Ecosia investeert 80% van de advertentie-inkomsten in het planten van bomen. Daarmee helpen ze de biodiversiteit en de lokale bevolking. En jij kunt helpen door te doen wat je al doet: zoeken.
Ruim 5 miljoen bomen bij elkaar gezocht met Ecosia
Het van oorsprong Duitse Ecosia blijkt al sinds 2009 te bestaan. Ze werken met een klein team en doneren 80% van de advertentie-inkomsten aan verschillende programma’s om bos mee te beschermen en te planten. Dat is onder andere goed voor de biodiversiteit, tegen klimaatverandering, beschermt de bodem tegen erosie en uitdroging en biedt de lokale bevolking voedsel en andere producten.
Op dit moment werken ze bijvoorbeeld aan een project in Burkina Faso om de uitbreidende Sahara tegen te gaan. Op Madagascar, waar 90% van het bos al verdwenen is, zijn ze bezig bossen langs de kusten te planten om erosie tegen te gaan. En in Peru gaan ze ontbossing tegen door mensen te trainen in duurzaam bosbeheer in combinatie met landbouw. Dat ze die investeringen ook daadwerkelijk doen is op hun site te zien. Ze publiceren netjes elke maand rapporten en ontvangstbevestigingen van de donaties.
Inmiddels lijkt Ecosia steeds meer gebruikt te worden. Naast Duitstalige landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, worden ze ook gebruikt in Spanje, Frankrijk, Mexico, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Ze hebben ruim 2 miljoen actieve gebruikers. Daarmee hebben ze op het moment van schrijven € 2.885.663,- gedoneerd waarmee 5.374.554 bomen zijn geplant. In Nederland lijkt het gebruik nog klein.
Maar Ecosia is vast niet zo goed als Google…
Toen ik Ecosia recent ontdekte was mijn eerste gedachte “Dat klinkt leuk. Bomen planten en de wereld redden zonder daar wat voor te hoeven doen. Maar ik ben Google gewend en zo’n andere zoekmachine zoekt vast minder fijn.”.
Het blijkt echter dat Ecosia draait op de zoekmachine van Microsoft: Bing. En dat is een prima zoekmachine. Natuurlijk zijn er kleine verschillen en zal er soms een site iets hoger of lager staan dan je gewend bent. Maar die verschillen zijn erg klein. Als iemand stiekem je standaard zoekmachine zou wijzigen van Google naar Ecosia, zou je het waarschijnlijk niet eens meteen doorhebben. Maar googlen is niet voor niets een werkwoord geworden en gewoontes zijn moeilijk te doorbreken. Daarom heb ik mezelf gedwongen om een week lang te zoeken Ecosia in plaats van Google. Aangezien ik werk als digital marketeer, zijn dat honderden zoekopdrachten per week.
Wat me de afgelopen week opviel is dat de organische resultaten van Ecosia en Google erg dicht bij elkaar zitten. Ik vind daar de gewoon de sites die ik zoek. Er zijn wel verschillen, maar die zijn klein en meer een kwestie van smaak dan van kwaliteit. Bing is dus in mijn kleine onderzoekje organisch net zo goed als Google. Maar de advertenties in Bing zijn dat helaas niet. Omdat Bing in Nederland een klein marktaandeel heeft, laten veel adverteerders die zoekmachine links liggen. Daardoor zijn er vaak minder of zelfs geen advertenties. En de advertenties zijn vaak ook minder relevant. Grappig genoeg heb ik door de slechte advertenties (waar ik toch al zelden op klik) een gevoel dat de zoekmachine van Microsoft minder goed is. Maar als ik eerlijk ben vind ik hem dus even goed. Een ander nadeel aan Ecosia ten opzichte van Google is het ontbreken van sommige extra’s. Zo ging ik vaak naar Google als ik snel wat moet uitrekenen. Je zoekt ‘rekenmachine’ en Google toont een rekenmachine in de resultatenpagina zodat je direct kunt rekenen. Maar als je in Bing zoekt naar ‘rekenmachine’ krijg je gewoon 10 resultaten en moet je er eerst een aanklikken voor je kunt rekenen.
43 bomen geplant
Inmiddels ben ik anderhalve week verder en zie ik in de hoek van mijn zoekmachine het getal 43 staan. Door mijn zoekopdrachten heeft Ecosia inmiddels al 43 bomen kunnen planten! Op de pagina met uitleg lees ik dat ze dat berekenen op basis van de gemiddelde advertentie-inkomsten per zoeker.
Dat smaakt naar meer!
43 bomen planten in een dikke week tijd zonder daar noemenswaardige moeite voor te doen! Dat smaakt naar meer. Daarom besluit ik Ecosia gewoon als standaard zoekmachine in mijn browser te laten staan zodat ik nog veel meer bomen kan planten de aankomende tijd!
Voeg Ecosia nu ook toe aan je browser
Doe mee en plant ook bomen met je zoekgedrag. Voeg Ecosia eenvoudig een week toe als standaardzoekmachine en kijk of het bevalt.
- Ga naar: Ecosia toevoegen
- Klik op de knop “Add to Chrome” (afhankelijk van je browser kan dat een beetje anders werken)
- Test het een week en laat daarna hier weten of het bevalt!
In het dagelijks leven is Remi als Kiemfabriek vooral interim marketeer voor bedrijven en organisaties die de wereld wat mooier maken. Soms rond strategie of management en soms met de handen aan de knoppen in bijvoorbeeld campagnes. Thuis heeft Remi samen met Cecile en Emily een eigen voedselbos en permacultuurproject de Hommelgaard in een klein dorpje in Drenthe. Veel artikelen zijn vooral daarop geïnspireerd.
Klinkt heel mooi. Ik ga het proberen.
Vraagje. Hoe zit dat als je een adblocker gebruikt? Heeft het dan wel zin om deze zoekmachine te gebruiken?
Hoi Mary-Ann, de meeste adblockers blokkeren alleen banners en advertenties in facebook en twitter e.d. , maar niet de advertenties in zoekmachines. Je kunt dat eenvoudig controleren door naar Ecosia te gaan en te zoeken met een commercieel zoekwoord. Bijvoorbeeld: https://www.ecosia.org/search?q=hypotheek
Als je nu bovenaan en/ of rechts resultaten ziet met ‘ad’ of ‘ads’ erbij, worden ze advertenties niet geblokkeerd. Zie je geen advertenties, dan zou je een uitzondering kunnen maken in je adblocker. In de meeste browsers heb je rechtsboven een knopje waarmee je een uitzondering in de adblocker kunt maken voor een site. Zo zorg je dat sites die het het gunt wat meer inkomsten krijgen. (we worden ook heel blij als je een uitzondering maakt voor Eigenwijs Blij in je adblocker 😉 ) .
Dan voor de volledigheid nog de berekening van de bomen. Ecosia verdient niets op mensen die er wel zoeken, maar nooit op een advertentie klikken. Maar als mensen wel klikken, krijgen ze daar een paar cent per keer voor. Het aantal geplante bomen in de hoek is een indicatie op basis van een gemiddelde. Maar als je nooit op een advertentie van ze klikt, draag je dus eigenlijk niet bij aan het planten van die bomen.
Bij banners is dat vaak anders, daar krijgt een uitgever vaak al een (heel klein, minder dan een cent) bedrag voor het weergeven van een banner.
Okay, helder. Dank je voor de snelle reactie. Heb jullie op de White List gezet 🙂
En daar word ik dan weer blij van ;p
Ecosia is een mooi initiatief. Laatst ontdekte ik een tegenhanger van Nederlandse bodem genaamd Zoekgroen. Verschil met Ecosia is dat ze de techniek van Google gebruiken, non-profit zij en relatief meer doneren, namelijk 95% van hun opbrengst. Ze beschrijven hun werkwijze goed op hun site:
https://www.zoekgroen.nl/uitleg/
Ik ben zo blij dat jullie proberen de aarde proberen te herbouwen
Ik ben het er mee eens ik ben ook blij (: