Ben jij ondernemer en was je van plan om laadpalen aan te leggen? Of twijfel je nog om een laadplein aan te leggen? Dan is er zeer goed nieuws: er komt extra subsidie voor de aanleg van laadpalen en laadpleinen. In dit artikel ontdek je hoeveel jij kunt besparen met de Subsidieregeling Private LaadInfrastructuur bij bedrijven Aanschaf (SPRILA).
Wat is de SPRILA-subsidie?
De SPRILA-subsidie (Subsidieregeling Private LaadInfrastructuur Aanschaf) biedt ondernemers een unieke kans om de kosten voor het aanleggen of uitbreiden van de laadinfrastructuur voor een groot deel vergoed te krijgen. De vergoeding kan oplopen tot wel 80% van de gemaakt de kosten!
Beperkte pot subsidie beschikbaar; weer er snel bij
Met een beschikbare subsidie van €42 miljoen raden we aan om je aanvraag snel voor te bereiden. Zo ben je er zeker van dat je deze op tijd kunt indienen, zodra de regeling van start gaat. De subsidie aanvraag gaat van start vanaf dinsdag 24 september om 9.00 uur en eindigt op dinsdag 31 december 2024 om 12.00 uur.
Voor wie geldt de subsidie?
De regeling is bedoeld voor ondernemers die in Nederland gevestigd zijn, en voor concessiehouders van openbaar vervoer. Dit is een moeilijk woord voor vervoerders met een vergunning voor openbaar busvervoer. Hier val je waarschijnlijk niet onder.
Je bedrijf komt uitsluitend in aanmerking voor de SPRILA-subsidie wanneer de laadinfrastructuur wordt aangeschaft voor eigen voertuigen of voor voertuigen van je werknemers. Publieke organisaties, zoals provincies, gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen zoals bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen, komen niet in aanmerking voor deze subsidie. Wil jij weten of jouw organisatie in aanmerking komt of wil je er meer over te weten komen? Ga dan naar de website van RVO.nl.
Wat wordt er allemaal vergoed?
Je kunt subsidie aanvragen voor een deel van de kosten van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen die je op je eigen terrein of het terrein dat je huurt plaatst, mits dit terrein niet openbaar toegankelijk is. Er zijn vaste subsidiebedragen voor verschillende soorten laadinfrastructuur, waaronder laadstations, de hoofdaansluiting en de bekabeling. De subsidiebedragen zijn als volgt:
- voor AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW met samen minimaal 4 laadpunten;
- voor AC-laadstations met een vermogen vanaf 43 kW;
- voor DC-laadstations met een vermogen van minimaal 20 kW en minimaal één laadpunt.
Ook subsidie voor batterijen
Als je minimaal € 25.000 subsidie voor laadinfrastructuur aanvraagt, kun je tegelijkertijd ook subsidie aanvragen voor een stationaire batterij. De batterij moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- het maximale vermogen van de batterij mag niet meer zijn dan 50% van het gecontracteerd vermogen;
- de C-waarde van de batterij mag maximaal 0,25 zijn;
- de opslagcapaciteit van de batterij mag niet meer zijn dan 1.000 kWh.
De subsidie voor een stationaire batterij van maximaal 1.000 kWh is:
- € 160 per kWh voor mkb
- € 80 per kWh voor een groot bedrijf
Met de rekentool ‘Wat moet u weten voor uw aanvraag?’ kun je jouw wensen/situatie opgeven en zie je meteen hoeveel subsidie je ontvangt.
Overzicht: de SPRILA subsidiebedragen voor mkb’ers en grote bedrijven
Daarnaast heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) onderstaande tabel gemaakt, waarbij je een inzicht krijgt wat de subsidiebedragen zijn voor mkb’ers en grote bedrijven per stroomtoevoer en vermogen.
Stroomtoevoer en vermogen | mkb | groot bedrijf |
AC-laadstation met een vermogen vanaf 11 kW | € 904 | € 452 |
AC-laadstation met een vermogen vanaf 43 kW | € 2.400 | € 1.200 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 20 kW | € 5.279 | € 2.640 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 50 kW | € 12.842 | € 6.421 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 150 kW | € 37.287 | € 18.644 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 225 kW | € 55.069 | € 27.535 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 350 kW | € 83.393 | € 41.696 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 600 kW | – | € 70.306 |
Redacteur bij Doe Duurzaam en Fair Friday en alleskunner bij De Podcasters.