Laatste update: 10 mei 2022
Regelmatig krijg ik een vraag over laadpassen. En dan vooral: welke laadpas moet ik hebben voor de laadpaal in de straat én welke is dan het voordeligst. Het korte antwoord is altijd: ‘heb je even?’. Er is namelijk geen eenduidig antwoord. Om het landschap te schetsen zijn er vier belangrijke variabelen:
- De laadpaalaanbieder (die een CPO-tarief heeft bepaald – het Charge Point Operator tarief)
- De laadpas
- Soort laadpaal: snellader of ‘laadpaal in de straat’
- Het merk en type elektrische auto
De laadmarkt is, net als de opkomst van de elektrische auto, onstuimig. De keuze van de laadpas hangt ook af van het gemak dat je wil. De meeste lease-rijders bijvoorbeeld hebben één pas waarmee ze alles doen. Je hoeft ook niet echt te kijken naar de tarieven natuurlijk. Sterker nog: ik kom regelmatig Tesla-rijders tegen bij Fastned (‘kaal’ tarief: € 0,59 per kWh voor een snellaadsessie) die veel goedkoper uit zouden zijn bij het eigen Tesla snellaadstation: Tesla Supercharger. Maar omdat de leasepas niet is gekoppeld, laden ze ergens anders.
Welke laadpas moet je kiezen
Er zijn laadpassen met een abonnement, waarbij je verder geen opslag betaald of starttarief (vaak rond de € 0,35) hebt. Er zijn ook passen waarbij de laadpasaanbieder een vast tarief heeft per kWh. Dat kan dus een ander tarief zijn dan het tarief dat de laadpaalleverancier heeft bepaald. Vergelijk het even met een brood bij de Albert Heijn. Daar koop je een brood voor € 2,30 als je die betaald met de Albert Heijn pinpas. Maar als je met ING wil pinnen, dan betaal je 2,45. Heb je ABN? Dan betaal je voor elk brood bij de Albert Heijn een vast tarief van 2,15. Maar heb je wel maandelijkse kosten. Sorry: makkelijker kan ik het niet maken.
Luister ook naar de podcast met Maarten Hachmang over dit onderwerp
Opladen en accu capaciteit
De keuze voor je laadpas hangt dus vaak af van de auto die je hebt (grootte van je accu) en hoe vaak je openbaar gaat opladen. Een Nissan Leaf met 30 kWh-accu is dus erg onvoordelig als je een starttarief hebt van 0,35 cent. Per saldo is deze opslag erg groot. Ga je een Tesla opladen met een accu van 100 kWh, dan weegt dit veel minder zwaar. Het uitgangspunt: hoe groter de accu, hoe meer je moet kijken naar de prijs per kWh.
Let er ook op dat sommige laadpasaanbieders of laadpaalaanbieder een tariefopslag per minuut (zoals ik laatst had in Duitsland) of na 4 uur laden hebben. Erg onvoordelig als je laadsnelheid niet groot is of je ergens lang wilt parkeren. En bij sommige snelladers betaal je een vast tarief per sessie. Dat kan voordelig zijn bij een grote accu die flink leeg is. Maar vaak is dit een erg dure optie.
Mijn uitleg en keuzes voor de laadpas die je zou moeten kiezen:
Ik heb één laadpas waarmee ik oplaad bij de laadpaal die je ziet in straten en wijken. Dit is de laadpas die het exacte tarief in rekening brengt als de laadpaalaanbieder. Dit is grotendeels uit gemak. Alle laadsessie staan overzichtelijk op één factuur en gemiddeld betaal ik nooit teveel. Deze laadpas is via Nissan voor Nissan-rijders, en ik gebruik hem dit jaar zonder abonnementskosten. Wij laden niet veel buiten de eigen oprit, dus als ik moet betalen voor deze laadpas dan zal ik hem niet meer gebruiken.
Dan heb ik nog een laadpas voor ‘gewoon’ laden: de laadpas van Elec2go. Deze heeft geen starttarief en een opslag van € 0,01 per kWh op het tarief van de laadpaalaanbieder.
Voor noodgevallen heb ik altijd nog een extra laadpas in de auto liggen (eentje van NewMotion, nu Shell Recharge). Deze werkt op superveel laadpalen in Europa.
Laadpas voor snelladen
Strikvraag: welke laadpas gebruik je dan voor snelladers, meestal te vinden langs de snelweg. Enkele opties van grote, veel geziene snelladers:
- Fastned heeft zijn eigen ‘kale’ tarief van € 0,69. Niet eens zo duur als je naar concurrent Inoity kijkt.
- Ionity maar liefst € 0,79 per kWh.
- Allego heeft een tarief van € 0,69 per kWh.
- Shell Recharge € 0,59 per kWh (met hun eigen pas).
Actuele tarieven laadpas
- Wil je van alle partijen het CPO-tarief weten? Kijk dan bij e-flux, ze houden een flinke lijst bij.
- Electric Felix houdt een (engelstalige) pagina bij met actuele snellaadtarieven per aanbieder en slimste laadpas/laad App.
- Op laadpastop10.nl vind je ook actuele tarieven en de beste laadpas voor jouw auto/gebruik.
Conclusie: Ook bij snelladen kan een bepaalde laadpas veel schelen. Zeker omdat je aan een snellader in korte tijd flink veel stroom afneemt. Het tarief verschil kan zomaar € 0,30 cent per kWh zijn! En dan werkt Shell Recharge ook nog eens het voordeligste met hun eigen laadpas (vroeger NewMotion). Mijn tip: vraag de gratis Shell Recharge laadpas aan (ze timmeren behoorlijk aan de weg) en kies anders voor Fastned. Fastned heeft superhoede support en is de grondlegger van snelladen in Nederland. Ze verdienen je geld écht (bescheiden mening ;-)). Ik heb ooit gekozen voor de laadpas van MainGau Energie, maar dat is niet meer de voordeligste. De aanbieders wisselen zo snel, dat ik adviseer om vandaag nog op laadpastop10.nl te kijken voor actuele tarieven. Ook het blog van Maarten Hachmang, ook eigenaar van laadpastop10.nl, geeft altijd actuele informatie. Vergeet die dus niet af en toe te checken.
Aljo Hartgers is initiatiefnemer van Doe Duurzaam. Hij schrijft breed over duurzaam wonen, leven en werken. Is enthousiast over elektrisch rijden, slim energie en gas besparen én test graag duurzame producten.