Onderzoek toont grote verschillen in laadbeleid van Nederlandse gemeenten

12 augustus 2025

Uit onderzoek onder 342 Nederlandse gemeenten door De Groene Nerds blijkt dat toenemend aantal gemeenten het laden van elektrische auto’s op openbare grond mogelijk maakt. 28% van de Nederlandse gemeenten staat dit toe of is gestart met een pilot. De uitkomsten, die besproken worden in de podcast van De Groene Nerds, laten een zeer wisselend beleid zien. De ene gemeente verbiedt het gebruik van laadkabels over de stoep met klem, terwijl andere gemeenten het wel toestaan en zelfs de aanleg van kabelgoottegels vergoeden. Dit uitgebreide onderzoek is gedaan op basis van openbare bronnen, publieke websites en beleidsdocumenten van alle Nederlandse gemeenten.

Eigen laadpaal van groot belang

Of je thuis kunt laden of niet, zal straks een groot verschil maken voor je portemonnee. Vooral met de opkomst van dynamische energietarieven en de afschaffing van het salderen.

Thuisladen met dynamische tarieven of eigen zonnestroom is doorgaans een factor 2 à 3 goedkoper dan via een publieke laadpaal. Dat maakt dat thuisladen een belangrijke afweging is voor het wel of niet aanschaffen van een elektrische auto. Voor de miljoenen huishoudens zonder eigen oprit vormt dit een aanzienlijke uitdaging: 55% van de huishoudens in Nederland heeft immers geen eigen oprit. 

De laadkabel over de stoep wordt door gemeenten vaak gezien als een onveilige situatie vanwege struikelgevaar en is om die reden in veel gemeenten verboden. Tegelijkertijd is het wel een hele bepalende factor bij de aanschaf van een elektrische auto. Daarom roepen De Groene Nerds, Aljo Hartgers en Danny Oosterveer, op tot versoepeling van het laadbeleid. Bij voorkeur door invoeren van landelijke richtlijnen. 

Diversiteit aan oplossingen

Ook in de oplossingen die gemeenten toestaan zitten grote verschillen. De oplossing die het meest wordt toegestaan zijn kabelgoottegels: 21,1% van de Nederlandse gemeenten staat dit toe. Hierbij kan de laadkabel in een goot in de stoep worden gelegd. Omdat hiervoor gewone stoeptegels vervangen worden, moeten inwoners deze oplossing eerst bij de gemeente aanvragen. De laadkabel over de stoep leggen en deze afdekken met een kabelmat is in 8,2% van de gemeenten toegestaan. Het voordeel hiervan is dat hij snel en voordelig is, maar er nog wel struikelgevaar is. 

Dan zijn er nog enkele innovatieve oplossingen, zoals de laadarm en platte laadkabel. Bij een laadarm hangt de laadkabel met een constructie over de stoep. Een platte laadkabel ligt, net als een normale laadkabel, over de stoep. Bij deze oplossing is geen struikelgevaar, omdat deze zeer dun is. De laadarm is in 2 gemeenten toegestaan. De platte laadkabel is in 3 gemeenten de enige toegestane oplossing, en is tevens toegestaan in de 28 gemeenten waarbij een laadkabel over de stoep is toegestaan.

Op https://doe-duurzaam.nl/vrijladen wordt bijgehouden welke gemeente welke oplossingen toegestaan. Deze dataset wordt continu bijgewerkt. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *