Naar Denemarken met de vernieuwde Hyundai IONIQ 5:comfortabel, ruim en razendsnel opgeladen!

4 mei 2025

Bij De Groene Nerds testen we graag elektrische auto’s in de praktijk, en wat is een betere test dan een flinke trip naar het buitenland? Recent kregen we de sleutels van de vernieuwde Hyundai IONIQ 5 lounge editie voor een rit van Oosterbeek naar Haderslev in Denemarken.

Spoiler alert: deze update maakt de IONIQ 5 nóg aantrekkelijker voor lange afstanden!

Subtiele updates met impact

Op het eerste gezicht lijkt de 2025 editie van de IONIQ 5 sterk op zijn voorganger. Het iconische, retro-futuristische design met de kenmerkende pixel-elementen is gelukkig behouden gebleven. Maar kijk goed, en je ziet een belangrijk praktisch detail dat eerder ontbrak: een achterruitwisser! Een kleine toevoeging, maar eentje die het zicht in slechte weersomstandigheden wel verbetert.

De échte verschillen zitten echter dieper. Hyundai heeft geluisterd naar feedback en de IONIQ 5 op diverse punten significant verbeterd. Zie het als een zoektocht naar de 10 verschillen, waarbij de belangrijkste zich onderhuids bevinden:

  • Grotere accu en meer actieradius: Essentieel voor zorgeloos lange afstanden rijden. De Long Range-uitvoering beschikt nu over een 84 kWh accupakket, wat resulteert in een officiële actieradius tot wel 570 kilometer (WLTP). Dit is een flinke stap vooruit en geeft veel meer rust op lange ritten. In het echt reden we flink door en hebben we gemiddeld op de heenweg 19,5 kWh per 100 kilometer.
  • Verbeterd interieur: Details zijn verfijnd voor nog meer gebruiksgemak en comfort. Zo zijn enkele knoppen verplaatst, voor snellere bediening. 
  • Over-the-air (OTA) updates: De auto blijft softwarematig up-to-date, wat nieuwe functies kan toevoegen en bestaande kan verbeteren zonder garagebezoek.

De reis: van Oosterbeek naar Haderslev

Een rit van ruim 650 kilometer vraagt om minimaal één laadstop. Dit was het perfecte moment om de snellaadcapaciteiten van de vernieuwde IONIQ 5 te testen. En wat bleek? Het snelladen is écht supersnel!

Laadsnelheid van 253 kW – dat is écht heel snel

De preconditioneringsmogelijkheid stel je via de navigatie je laadstation in, waarna de auto de batterij optimaal voorbereidt voor het snelladen. Dit kan ook handmatig, fijn want ik rij met Apple CarPlay en Apple Maps.

Bij een Ionity-laadstation konden we profiteren van laadsnelheden van iets meer dan 250 kW. Maar wat nog indrukwekkender was, was de continuïteit van deze hoge snelheid. De auto hield de laadsnelheid lange tijd ruim boven de 200 kW vast. Met een laadtijd van slechts 23 minuten om van 18% naar 85% ging het opladen zo rap dat onze geplande lunchpauze eigenlijk te kort was – een luxe probleem dat je graag hebt als EV-rijder! Uiteindelijk hebben we doorgeladen naar 94%, want het was niet druk en de boterhammen nog niet op.

Onderweg ervoeren we ook de andere sterke punten van de IONIQ 5. Het platform waarop de IONIQ 5 is gebouwd zorgt voor een volledig vlakke vloer en een enorme binnenruimte. De lage plaatsing van de batterij draagt bij aan een zee aan ruimte binnenin. 

Met een indrukwekkende wielbasis is er ongekend veel beenruimte. En ook de lage ligging van het accu-pakket zorgt voor zowel ruimte als stabiliteit. Dit werd ook door onze jonge mede-reiziger Olav bevestigd: de ruimte achterin werd door hem als superfijn ervaren. Ideaal voor een gezinsauto die comfortabel vijf volwassenen en hun spullen kan vervoeren. De auto is bovendien erg stil, wat bijdraagt aan een ontspannen reis.

Zorgeloos opladen onderweg

De laadsnelheid van de IONIQ 5 geeft al veel vertrouwen, maar de reis naar Denemarken benadrukte ook hoe de infrastructuur in rap tempo verbetert. We hadden absoluut geen zorgen over opladen onderweg. Zeker niet in Denemarken zelf, waar je overal (nieuwe en supermooi uitgevoerde) snellaadpleinen vindt, en langzame AC-laders bij zowat elke parkeerplaats in de steden. Dit maakt elektrisch rijden over lange afstanden steeds gemakkelijker en voorspelbaarder.

Laadplein in Demarken van Clever – 30 stuks 300 kW snelladers. Met horeca en wc.

Onze eerste rit naar Denemarken in 2018 met een Nissan Leaf (30 kWh) had toch wel wat meer laadstops nodig ;-). Regelmatig roep ik: ‘hé, daar hebben we ook ooit opgeladen!’

Rijcomfort en verbeteringen

Hyundai heeft ook hard gewerkt aan het rijcomfort en de stabiliteit. De vernieuwde IONIQ 5 is 4.677 mm lang, 1.890 mm breed en 1.647 mm hoog. Hij is gebouwd op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

De verbeteringen op het gebied van onderstel en carrosserie zijn gericht op een verfijndere rijervaring. Al deze aanpassingen resulteren in een merkbaar stillere en comfortabelere rijervaring, zeker op lange afstanden. De achterwielaangedreven variant met 84 kWh accupakket levert 229 pk (168 kW) en 350 Nm koppel, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 185 km/u. Het verbruik ligt volgens de specificaties van EV Database rond de 17,8 kWh/100 km, wat in de praktijk afhangt van je rijstijl en omstandigheden.

Handige tips en leuke details

Tijdens de test ontdekten we ook een paar praktische tips en leuke weetjes:

  • Snelheidspiepje uitzetten: Naast de optie in het menu, kun je de zilveren draaiknop voor het volume op het stuur een aantal seconden ingedrukt houden. De snelheidsmelding blijft zichtbaar, maar het hinderlijke piepje is uitgeschakeld. Handig!
  • Morsecode op het stuur: De vier ‘pixel’-blokjes op het stuur zijn niet zomaar design. Het is morsecode voor de letter ‘H’, een slimme knipoop naar Hyundai! Ze hebben ook functies, zoals de state of charge weergeven en in welke drive-modus je zit. 
  • Pixel design: Het ‘blokjes’-design van de IONIQ 5, zichtbaar in bijvoorbeeld de lampen en het stuur, past perfect bij het digitale tijdperk en gaf, rijdend richting Legoland een leuke associatie met de bekende bouwsteentjes!
Bij Rømø mag je het strand op met je auto!

Conclusie: een nóg Betere EV

De vernieuwde Hyundai IONIQ 5 (modeljaar 2025) bouwt voort op de sterke basis van het origineel en voegt daar zinvolle verbeteringen aan toe. De grotere accu en vooral het indrukwekkend snelle en stabiele snelladen maken hem nog geschikter voor lange reizen. De verbeteringen op het gebied van comfort en stilte, samen met de enorme ruimte (die zelfs door jonge passagiers wordt gewaardeerd), maken het een uitstekende en praktische elektrische gezinsauto. De reis naar Denemarken heeft bewezen dat deze auto klaar is voor lange ritten, waarbij opladen eerder een korte pauze is dan een oponthoud, mede dankzij de snelgroeiende laadinfrastructuur.

De combinatie van design, ruimte, technologie, indrukwekkende laadsnelheid en groeiende actieradius maakt de IONIQ 5 een zeer interessante optie voor wie duurzaam wil rijden zonder concessies te doen aan comfort, ruimte of praktische bruikbaarheid.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Eén reactie op “Naar Denemarken met de vernieuwde Hyundai IONIQ 5:comfortabel, ruim en razendsnel opgeladen!

  1. Goede informatie en plezierig te lezen!