EV Roadtrip Scandinavië

13 juli 2022

Met een elektrische auto op pad door Denemarken, Zweden en Noorwegen. Hoe gaat dat? Je leest ook alles over de bezienswaardigheden in Noorwegen, Zweden en Denemarken op deze route voor een gezin.

In dit artikel vertel ik alles over het plannen en rijden met je elektrische auto naar Zweden en Noorwegen. Elektrisch rijden naar deze landen kan alleen via Denemarken. Je kunt ook een veerboot nemen, zoals de Holland Norway Lines van Groningen (Eemshaven) naar Noorwegen (Kristiansand). Maar voor deze ev-roadtrip telt dat natuurlijk niet ;-).

Wel nemen we op de route terug naar huis de veerboot van Kristansand naar Hirtshals in Denemarken. Dat scheelt een flink aantal kilometers dan rijden via Oslo.

Deel 1 – plannen van de reis met een elektrische auto

Deze reis wordt deels gesponsord door Nissan Nederland. We krijgen de nieuwste Nissan LEAF te leen voor deze ev-roadtrip. Met deze auto heb je absoluut geen laadstress (lees ook het artikel over de reis naar LEGOland in Billund, Denemarken). Met een accupakket van 59 kWh kunt je makkelijk meer dan 300 kilometer rijden.

Route van de ev-roadtrip

Nu eerst maar eens de route. We vertrekken vanuit Oosterbeek via Duitsland naar Denemarken. Daar overnachten we vlakbij de veerboot in Helsingør. Deze boot brengt ons in 30 minuten naar Helsingborg in Zweden.

Door Zweden trekken we via Oslo door naar het midden van Noorwegen. Na een paar dagen vertrekken we richting Bergen. Ook daar slapen we een paar nachten in de buurt. We rijden dan via een lange route (7 uur over 387 kilometer!) richting Kristiansand. Via Kristiansand nemen we de veerboot naar Denemarken. De laatste twee nachtjes van deze vakantie doen we in Haderslev. Dat is een mooie stad met veel groen. Na twee nachten in Haderslev rijden we weer naar Oosterbeek. Appeltje-eitje dus.

Afwisselend langer en korter rijden

Soms rijden we een langer stuk. Sowieso de eerste dag. Deze route via Hamburg naar Denemarken hebben we vaker gereden en staat boordevol oplaadplekken. Maar met een achtjarige in de auto is het ook fijn om niet al te lang te hoeven rijden en eerder te stoppen. In Zweden willen we natuurlijk lekker veel de natuur in en foto’s maken.


Volg de ev-roadtrip op Polarsteps

Je kunt de ev-roadtrip door Scandinavië ook bekijken via Polarsteps.


We kiezen er ook voor om soms 2 of 3 nachten ergens te blijven. We hebben vooral via Airbnb geboekt. Maar ook bij Danhostel en eentje via Booking.com. Niet in de grote steden, maar juist daarbuiten. Zeker rondom Bergen scheelde dat veel geld.

Deel 2 – laadplekken plannen in Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen

Opladen is inmiddels niet meer écht spannend. Maar toch is het handig een laadstrategie te bepalen. Zeker als je beginnend elektrisch rijder bent. Mijn advies: plan niet je héle route vooraf. Als je een bijrijder hebt, dan kun je tijdens het rijden je planning aanpassen. Soms heb je wind mee (letterlijk en figuurlijk). Dan kun je een bepaalde stop overslaan en bijvoorbeeld 30 kilometer verder opladen. Ik heb per land een uitwerking gemaakt van laders op onze route. Op Polarsteps vind je het overzicht van gebruikte laders.

Om de route te plannen gebruik ik twee online tools.

  • Ik check tijdens de laadpauze welk volgende laadpunt we nemen met Chargemap. Daar plan ik ook globaal de hele route overigens.
  • Ook maak ik vooraf een berekening met A Better Route Planner. Hiermee kan ik zien hoe lang de reis duurt inclusief opladen. Ook kan ik daar wat meer instellen, zoals hoe vol de auto maximaal mag opladen en welk extra gewicht ik meeneem.

Duitsland

Opladen van je elektrische auto in Duitsland is echt supereenvoudig. Het aantal snelladers neemt rap toe. Zowel Fastned als Ionity bouwen flink door. Ook ENBW HyperNetz is in Duitsland en de Scandinavische landen aanwezig. In Duitsland wil ik proberen alleen bij de allersnelste laders op te laden. Met de Nissan LEAF gaat dat met maximaal 100 kW. Genoeg keuze onderweg, kijk maar:

Kaart met opladers voor elektrische auto in Duitsland.

Bekijk ook het Dossier elektrisch rijden voor tips en trucs per land.

Denemarken en Zweden

Denemarken heeft weinig 100 kW-laders. Maar dat is voor de relatief kleine afstand niet echt nodig. Wel moeten we een lange brug over, de vorige keer kostte dat best veel energie. Even opletten dus. Na 1 nacht in Helsingør rijden we de volgende dag een klein stukje richting Ucklum in Zweden. Daar blijven we twee nachten slapen. Voor het overzicht heb ik ook vast de route van Ucklum naar Hovet in Noorwegen bekeken in A Better Route Planner.

Route voor elektrische auto met A Better Route Planner.

Zoals je ziet is dit kinderspel. Misschien dat we op de eerste dag wat langer opladen. Het is prettig om de volgende dag zo vol mogelijk te starten. Een tip is om vooraf contact te hebben met het verblijf om (eventueel betaald) aan het gewone stopcontact te mogen opladen.

Noorwegen

De volledige route in Noorwegen volgt snel. Ik maak me hier totaal geen zorgen, er zijn zóveel opladers. Zelfs in gebieden waar niet veel mensen wonen. We verblijven bij de blauwe markering. In alle omliggende dorpen zijn veel locaties om te laden. En slim: ik neem ook een blauwe campingstekker mee.

Deel 3 – Verslag van de reis

Dag 1: via Duitsland naar Denemarken

De reis begon vroeg. Rond 06.00 uur vertrokken we met volle accu vanuit Oosterbeek via Duitsland naar Denemarken. Het doel is het bereiken van Helsingør. Dat ligt aan de kust en vanaf daar pakken we de veerboot van 45 minuten naar Helsingborg. Dit in plaats van de grote brug die Denemarken (Kopenhagen) verbindt met Zweden (Malmö). Helaas lukte het ons niet om in Helsingør te komen. Althans, niet zonder extra veel moeite. Dit kwam door de combinatie van:

  • File bij Hamburg (tunnel dicht, omleiding via het centrum)
  • Een te hete accu (langzaaaaaam laden), een bekend effect bij de Nissan LEAF. De eerste twee laadsessies gingen prima.
  • Slechte laadinfrastructuur op het eerste deel van de grens van Duitsland met Denemarken. De lader liep vast en was ook erg langzaam.

Conclusie: we hebben snel een locatie geboekt in Odense, zo’n twee uur rijden voor onze originele bestemming. Jammer, want de tweede dag had ik gepland als rustige (rij)dag. Met alleen de boot en anderhalf uur rijden. Met tussendoor een uitstapje.

De eerste laadmogelijkheid in Denemarken. Niet echt uitbundig 😉

Dag 2, 3 en 4: Elektrisch rijden in Zweden

De tweede dag snel de tassen ingepakt en door naar Zweden. Vanaf Odense rijden we richting Helsingør voor de ferry naar Helsinborg. Tussendoor hebben we nog even pauze gehouden voor een (niet heel erg nodige) laadstop. Na anderhalf uur rijden is het fijn om even koffie te halen en de auto verder op te laden. Dit is een van de weinige plekken met meerdere laders, vlak voor Kopenhagen. Op één van de drie aanwezige laadpalen stond een BMW i3 tot op de laatste kWh te laden. Zonde, want er stond wel iemand te wachten. Volgende keer spreek ik iemand gewoon aan…

De ferry van Denemarken naar Zweden

Vanuit Helsinborg rijden we richting Göteborg om vervolgens 30 kilometer verder bij een prachtige B&B het terrein op te rijden. Even gevraagd of we mochten opladen aan de aanwezige campingstroompunten. Dat mocht, dus de volgende ochtend een volle accu, fijn!

De daaropvolgende dagen hebben we een rondrit gemaakt over het mooie eiland Tjörn. Aanrader voor een lekkere lunch (en een bekende plek, want erg druk): Lottas Bak&Form.

Dag 5 t/m 10: Elektrisch rijden in Noorwegen

En dan… rij je de grens over van Zweden met Noorwegen en kom je in een laadwalhalla van jewelste. Met voor ons nog één extra uitdaging: de laadpas die bij de auto hoort bleek op dag 3 verlopen. We kregen wel snel een nieuwe laadpascode van Shell Recharge (voorheen NewMotion), maar daarmee kan ik alleen laders via de app starten. En dat kan lang niet bij elke lader (het pasje had wel gewoon gewerkt). En Nederlander als ik ben, gebruik ik toch liever de pas van de auto dan een van mijn eigen passen ;-).

Bij de eerste stop net over de grens kijk je je ogen uit: je weet gewoon niet wáár je moet laden. Links, rechts, voor je: laders. En niet alleen vlak over de grens: bij vrijwel elke supermarkt, benzinepomp (die dus ineens een stuk kleiner zijn) en op willekeurige plekken vind je snelladers. Een impressie:

Zoals je ziet: meer dan voldoende laadmogelijkheden. Zeker onderweg tussen Oslo en bergen vind je mooie plekken om je auto op te laden. Behalve bij IKEA in Bergen – daar is het druk én sommige laders zijn ze aan het vervangen.

Campingladen

Wij boekten een klein huisje op een camping in Hovet. Dat ligt tussen Bergen en Oslo in aan de route 50. We mochten hier een nachtje gratis opladen, elke extra nacht kost 100 Noorse Kronen (€ 10). Geen geld om de volgende dag weer rustig op pad te kunnen met een 100% volle accu. Tip: neem een blauwe campingstekker mee!

Fylkesvei 50 Noorwegen

We reden over de autoweg 50 richting Bergen. En dat was een fantastische keuze. Deze 12-tunnelweg genoemde route leidt je langs prachtige uitzichten en je maakt gebruik van tunnels uit de jaren ’70. Je gaat door smalle tunnels (zonder middenlijn) weer richting het dal. En als je dan tussendoor stopt, zie je dit:

We hebben hier onderweg teveel foto’s gemaakt om te publiceren ;-). Het is echt een mooie plek en onderweg kijk je je ogen uit. De Fylkesvei 50 eindigt bij Flåm, waar je weer de E16 opdraait richting Bergen.

Via Bergen en Kristiansand weer naar Denemarken

Ons doel: Bergen. Een supermooie stad in het zuid-oosten van Noorwegen. De stad ligt tussen 7 bergen in, waarvan de Ulriken de hoogste is. We verbleven in een klein stadje net onder Bergen, om ook de omgeving te ontdekken. En ondertussen heb ik het niet meer over opladen van je elektrische auto in Noorwegen… en dat heeft een reden: bijna elke verkochte nieuwe auto in Noorwegen is elektrisch (93%) en dat zie je. Met wat nattevingerwerk is 50% van de auto’s in de steden elektrisch. Veel Nissan LEAF en ook veel Tesla, terwijl je langzamerhand ook andere merken ziet, zoals de Volkswagen ID.3 en ID.4. Niks geks meer, zo’n elektrisch vervoersmiddel. In de parkeergarage die wij gebruiken, kregen we ook korting als elektrische rijder (van 22 naar 16 Noorse Kronen per uur).

Op onze route richting Denemarken voor de laatste etappe naar huis reden we nog naar de vuurtoren van Lindesnes. Een prachtige plek aan de kust met uiteraard 10 laadpalen van 22 kW!

Anderhalf uur wandelen en koffiedrinken = weer lekker volle accu.

Terugreis van Kristiansand via Haderslev

De terugreis hebben we een deel via de ferry van Kristiansand naar Hirtshals gedaan. Door de boot te nemen scheelde dat heel veel kilometers omrijden. Ons kostte reis € 188. Helaas in Denemarken weer de langzamere laders op toch niet hele fraaie plekken. Da’s toch een gemis: áls je even stopt om te laden is het fijn om dat niet op een druk, warm en lelijk parkeerterrein te hoeven doen. Nu is het ook zo dat laden steeds sneller gaat, dus als de oude 50 kW-laders zijn vervangen voor veel snellere ben je ook zo weer weg…

De stop van twee nachten in Haderslev (een voor ons bekende plek, we zijn er vaker geweest) was perfect om daarna rustig door te rijden naar Oosterbeek. Voor die terugweg heb ik Aral Pulse-laders geselecteerd. Met de Nissan Leaf met CHAdeMO-stekker leveren deze de snelste laders én ze zaten op het juiste moment op de route. Zeker na Hamburg kun je met een kilometer omrijden een hele mooie vinden, met lekkere koffie!

Aral Pulse Hittfeld in Duitsland – tussen de Autobahn 7 en 1 in.

Conclusie roadtrip Noorwegen met elektrische auto

Ik zal niet liegen: autorijden is niet mijn ding. Ik heb een paar keer onderweg geroepen: ‘de volgende keer pak ik de trein!’. En toch… als je elektrisch rijdend naar Noorwegen gaat, dan is dat erg goed te doen. Je komt sowieso niet in één dag in Noorwegen, en met een roadtrip in gedachten wíl je juist niet overal hard doorheen rijden. Dat kan overigens ook helemaal niet in Noorwegen over de binnenwegen.

Met onze auto, dankzij medewerking van Nissan Nederland, konden we deze reis relaxed maken. Met de Nissan LEAF met 59 kWh accu is je bereik goed en kun je eenvoudig langere ritten maken. De extra uitdaging is de CHAdeMO-aansluiting. Je ziet, zeker in Duitsland met Ionity, de CCS-stekker winnen. Maar naast de LEAF heeft Nissan ook de Ariya gelanceerd. Mét CCS-aansluiting. Ik ben benieuwd hoe een roadtrip dan gaat, omdat je nog mee flexibiliteit hebt in laadkeuze. Je zou dan ook bij opengestelde Tesla-chargers kunnen laden, bijvoorbeeld.

Kortom: ben je van plan om met je elektrische auto naar Noorwegen te gaan? Gewoon doen!


Foto header: Pexels (Pixabay)

Doe Duurzaam maakt gebruik van affiliatie-links in sommige blogposts. Hiermee betalen we (een deel van de kosten) voor het schrijven, podcast maken en onderhouden van dit platform.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

3 reacties op “EV Roadtrip Scandinavië

  1. Nanja Mol jul 14, 2022

    Geweldige reis. Duurzaam op reis. Supergoed om daar over te schrijven. Ik zit er zelf ook mee te hannesen. Ga nu voor het eerst in de trein naar Venetië. Maar wat een gezeik (en duur) om zo’n reis voor 5 mensen te plannen.
    Goede tips zijn daarom altijd welkom.
    Veel plezier op jullie trip. 4 weken! Das echt vakantie.
    Have fun!
    Nanja.

  2. Mooie reis! Welke passen heb je in noorwegen allemaal nodig gehad?

    Bas

    • Hoi Bas,

      Ik heb eigenlijk alleen de Shell Recharge app gebuikt (leg ik – nadat je je reactie had geplaatst uit). In Noorwegen kun je ook met de gebruikelijke laadpassen betalen, en ik adviseer ook Mer(.no). Verder zie je veel Circle K-laders, die zijn lastiger. De app van hun is niet te downloaden, tenzij je een Noors App Store account aanmaakt. Ze reageren niet op mijn vraag op Twitter helaas.