Voor een uitgebreid beeld van ‘the state of the art’ van biologisch in Nederland ging ik 20 januari samen met mede-blogger Remi naar de Bio-beurs in Zwolle: krap 300 stands met biologische producten en diensten. We ontdekten nieuwe merken, hebben onwijs veel dingen geproefd en kregen een heel goed beeld van de ontwikkelingen in deze markt. En dan vooral van de opkomst van ‘biologisch-plus’.
Bio-beurs, biologische vakbeurs
De jaarlijkse biologische vakbeurs Bio-beurs is niet zomaar een gezellige huishoudbeurs. De focus is B2B en dat geeft meteen een heel andere sfeer. Het was heel eenvoudig om in boeiende gesprekken te komen met de standhouders en iedereen nam de tijd voor elkaar. De kramen waren erg verzorgd, met opvallend veel hout, zoals houten kratten. Natuurlijk viel er ook een hoop biologisch lekkers te proeven. En zelfs de lunch in de Zwolse IJsselhallen was voor de gelegenheid verantwoord: biologische frisdrank, groentekroketten en sandwiches met humus.
Gevarieerd aanbod, vooral food
Wie stonden er op de Bio-beurs hun waren aan te prijzen? Dat was erg gevarieerd: van eenpitters tot multinationals. Vooraf was ik een beetje bang dat de beurs vooral interessant zou zijn voor producenten van biologische waren, maar dat viel enorm mee. Natuurlijk stonden er stands met landbouwmachines en grondverbeteraars op de beursvloer, maar het merendeel was toch vooral food; van meiden met raw-food-dadel-balletjes tot de bekende namen als De Nieuwe Band en Ekoplaza. Opvallend vonden we de focus op voeding. We hebben weinig cosmetica en textiel gezien en ook het aandeel ‘tuinieren’ was klein.
Meer dan biologisch: tijd voor ‘biologisch-plus’
Voor wie biologisch nog niet eens zo logisch vindt: maak je borst maar nat. Er hangt een verstrekkende vorm van ‘biologisch-plus’ in de lucht. Want voor veel consumenten én producenten is alleen biologisch niet meer genoeg. Dat zagen we terug in veel, heel veel biodynamisch, veganistisch, raw én holistisch. Zo hield er iemand een praatje over hoe koeien mineralen opslaan in hun hoorns en deze mineralen op een later moment weer gebruiken: dat proef je terug in de kaas en pleit dus voor koeien mét hoorns (wat nog niet verplicht is in de biologische sector).
Non-food en biologisch: trends
Hoewel veel dus food-gerelateerd was, hebben we ook een paar leuke non-food dingen gezien. Het wc-papier Eco Natural van Lucart bijvoorbeeld. Dit wc-papier wordt gemaakt van het papier uit gerecyclede tetra-pakken. Het product is nu nog B2B, maar wie weet ook op termijn voor consumenten te koop. Ik weet uit ervaring dat wc-papier van gerecycled papier van prima kwaliteit kan zijn, dus hoe sneller deze opmars aan merken op dit gebied hoe beter. Inmiddels heb ik Eco Natural ook al uitgeprobeerd: niks mis mee! We hebben ook even staan praten met een jongen van CleanFixx. CleanFixx levert een van de mogelijke milieuvriendelijke oplossingen voor grootschalige onkruidbestrijding, bijvoorbeeld voor alle stoepen van een bepaalde wijk of gemeente. Eigenlijk is het een soort tank met kokend water die heel precies kan werken. Zie je wel, het kan wel zonder giftige bestrijdingsmiddelen.
Food en biologisch: trends
Op het gebied van food hebben we echt tientallen dingen gezien en geproefd. Zo proefden we de overheerlijke Bieterbal: een vegetarische, biologische bitterbal met een vulling van rode bieten. Erg lekker en terecht de winnaar van diverse prijzen! Houd je meer van zoet? Houd dan je ogen open voor Buddha Beertjes, de bekende gummiberen, maar dan biologisch, veganistisch (dus zonder gelatine) en met vruchtensap op smaak gebracht. Een mooi alternatief voor een snoepje dat ik toch wel een beetje miste. Nog iets dat je binnenkort zeker in de winkel zult zien staan: de smeerbare geitenkaas van Happy Goat. Ideaal voor een feestje en verkrijgbaar in de smaken naturel, groene kruiden en honing-vijg. Je ziet hier overigens meteen de trend van ‘biologisch-plus’ terug: de bieten in de Bieterbal zijn biodynamisch, de gummiberen vegan en de melk voor de geitenkaas komt van een zorgboerderij.
Biologische wijnen proeven bij Frank
Een dagje rondsnuffelen tussen nieuwe biologische producten is niet compleet zonder een glaasje wijn. Daarom gingen we natuurlijk ook langs bij de kraam van Frank Rozendaal, eigenaar van webshop BiologischeWijnwinkel.nl en sporadische blogger voor ons. We hebben weer heel wat spannends geproefd en weten weer helemaal wat we moeten aanschaffen als de wijnkelder weer wat leger is geraakt.
En nog veeeeeel meer!
We spraken nog veel meer mensen en ontdekten nog veel meer moois. Over een stuk of wat merken en producten heb ik zo veel te vertellen dat ik daar in de komende periode aparte artikelen aan zal wijden. Zet je maar vast schrap voor leuke tests en winacties. En wat betreft de Bio-beurs: het was een geslaagde dag en we gaan volgend jaar zeker weer!
Ben je ook naar de Bio-beurs geweest? Wat vond jij vooral interessant?
Zelfstandig ondernemer met tekstbureau Studio Vuurvogel || Dichter, vooral in het Engels || Gezin met Remi, Emily, poes & wat kippen