Nederland is een klein land, maar niet als het gaat om fietsen. Ons landje telt meer fietsen dan inwoners, iets waar we inmiddels internationaal om bekend staan. Zo’n gigantische hoeveelheid fietsen brengt echter wel een belangrijk nadeel met zich mee. Jaarlijks worden er namelijk honderdduizenden fietsen gestolen. De kans is groot dat het jou ook wel eens is overkomen. Zo niet, dan ken je vast iemand in je directe omgeving wie het wel is overkomen. Geen wonder dat steeds meer mensen ervoor kiezen om hun fiets te verzekeren tegen diefstal. Maar waar moet je op letten bij het afsluiten van zo’n polis? Je leest het in deze blog!
Je kunt op verschillende manieren premie betalen
Allereerst is het goed om te weten dat je op verschillende manieren premie kunt betalen. Ga je je fiets verzekeren, dan kun je de premie namelijk maandelijks betalen of alle premies in een keer afrekenen.
Betaal je maandelijks, dan spreken we van een doorlopende fietsverzekering. Betaal je in een keer, dan spreken we van een aflopende fietsverzekering. Bij deze variant betaal je in een keer de premie voor de aankomende 3 of 5 jaar. Wordt je fiets in die periode gestolen of raakt hij beschadigd, dan kun je een beroep doen op je verzekering. Na die periode is je fiets niet meer verzekerd.
Het type fiets heeft invloed op je premie
Het type fiets dat je hebt, maakt uit voor de premie die je moet betalen. Heb je een ‘normale’ stadsfiets, dus zonder trapondersteuning, dan betaal je over het algemeen de laagste premie. Wil je bijvoorbeeld je fatbike verzekeren, dan zul je duurder uit zijn. Dat heeft alles te maken met de aanschafwaarde van je fiets. Hoe hoger de aanschafwaarde namelijk ligt, hoe meer de verzekeraar moet uitkeren bij schade of diefstal. Vandaar dat het duurder is om een dure fiets te verzekeren.
Je moet een goed slot gebruiken
Als je je fiets wilt verzekeren tegen diefstal, dan zal de verzekeraar van je eisen dat je wel de moeite neemt om diefstal zo veel mogelijk te voorkomen. Daarom wordt er van je geëist dat je een goed slot gebruikt. Over het algemeen zal dat een slot met een ART-2 keurmerk zijn, maar voor bijvoorbeeld fatbikes kan ART-3 vereist zijn.
Bij diefstal moet je de sleutels inleveren
Je vraagt je misschien af hoe een verzekeraar controleert of een fiets wel echt gestolen is. Dat is vrij simpel. Als je claimt dat je fiets gestolen is, dan zal de verzekeraar je vragen om twee sleutels op te sturen: een sleutel met gebruikssporen (de sleutel waarmee je je fiets op slot hebt gezet) en de reservesleutel. Het is dus belangrijk om de reservesleutel van het fietsslot goed te bewaren als je je fiets hebt verzekerd.