Naar Duitsland met een elektrische auto

16 augustus 2021

Laatste update: 22 augustus 2021

Naar Duitsland met een elektrische auto is de laatste jaren een stuk eenvoudiger. Langs de snelwegen staat met regelmaat een snellaadstation. Je elektrische auto opladen in Duitsland kan vaak langs de snelweg of net daarbuiten: bij een Raststätte. Ook vind je in Duitsland (soms gratis) laders bij Lidl of Kaufland. Om deze laders te activeren heb je vaak wel een laadpas of App nodig.

Laadpassen voor je elektrische auto naar Duitsland

De meeste Nedlernadse laadpassen werken goed in Duitsland om je elektrische auto op te laden. Hier hoef je je dus geen zorgen om te maken. Wil je (een stuk) voordeliger uit zijn, dan kun je het beste de volgende laadpassen gebruiken:

Routes en opladen van je elektrische auto in Duitsland

Aan de grote, belangrijkste snelwegen in Duitsland vind je diverse snelladers. Van kleine afgelegen laders tot grote laadpleinen, zoals die van Allego, Ionity en Fastned. De onderstaande routes worden komende maanden aangevuld met extra informatie. Afhankelijk van je auto (en daarmee je rij-bereik) vind je hier een aantal handige punten om je auto op te laden.

Meld je aan voor de nieuwsbrief en mis geen enkele update!

Tips om je auto zo slim mogelijk te laden in Duitsland

Elke elektrische auto laadt tussen de 20% en 80% het snelste op. Het heeft amper zin om na 85% nog op te laden, dit gaat erg langzaam. En als het druk is bij een laadplein ook niet handig voor mensen die eventueel staan te wachten. Bekijk onderstaand ‘laadcurve’ maar eens van Fastned voor een gemiddelde elektrische auto.

Laadcurve elektrische auto (via Fastned)

Als je een tijdje moet wachten voordat je auto vol is, kun je het beste een oplaadplek kiezen bij een Raststätte: je kunt dan de lunchtijd gebruiken om op te laden. Even naar de wc, wat eten en je bent weer fris & fruitig om op pad te gaan met een vrijwel volle accu!

Invloed temperatuur op laadsnelheid van je elektrische auto

Een belangrijke factor die veel invloed heeft op de laadsnelheid: de temperatuur van de batterij. Een batterij werkt optimaal als de temperatuur niet te hoog en niet te laag is. In de praktijk is dit vaak tussen de 20 °C en 30 °C, al zijn er ook auto’s die het beste werken wanneer de accu rond de 40 °C is.

In de winter kan een batterij erg koud worden, vooral wanneer als het voertuig buiten geparkeerd staat. Hierdoor kan het zijn dat het laden (veel) langzamer gaat. Andersom kan een batterij op een zomerse dag juist erg warm worden, wat ook een negatieve invloed op de laadsnelheid kan hebben. De meeste auto’s zijn uitgerust met klimaatregeling van de accu. Ze houden de accu op de juiste temperatuur. De buitentemperatuur heeft dan minder invloed op je laadsnelheid, al kan het op een koude winterdag best even duren voordat je accu volledig is opgewarmd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *